لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

خالق هری‌ پاتر برنده جایزه ادبی هانس کریستن اندرسن شد


جی کی رولینگ در مراسم دریافت جایزه ادبی هانس کریستین اندرسن
جی کی رولینگ در مراسم دریافت جایزه ادبی هانس کریستین اندرسن
نخستین «جایزه ادبی هانس کریستین اندرسن» که به تازگی به یاد این نویسنده مشهور دانمارکی و خالق داستان‌های کودکان فعالیت خود را آغاز کرده است، روز سه‌شنبه به جی کی رولینگ، نویسنده مجموعه رمان‌های هری پاتر، تعلق گرفت.

«جایزه ادبی هانس کریستین اندرسن» که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده و قرار است هر ساله به نویسنده‌ای تعلق گیرد که از لحاظ خلق شخصیت و سبک نوشتاری، شبیه به کریستین اندرسن، قلم بزند و با این نویسنده خالق داستان‌های کودکان نظیر جوجه اردک زشت، سفیدبرفی و لباس تازه امپراتور قابل مقایسه باشد، روز سه‌شنبه، ۲۷ مهرماه، و در اولین سال فعالیت خود، جی کی رولینگ بریتانیایی را به عنوان نخستین برنده این جایزه ادبی معرفی کرد.

جی کی رولینگ پس از دریافت این جایزه که طی مراسمی در شهر اودنسه دانمارک، زادگاه کریستین اندرسن، به وی اهدا شد، ضمن ابراز خوشحالی به خاطر برگزیده شدنش به عنوان برنده این جایزه، از هانس کریستین اندرسن به عنوان خالق «شخصیت‌های فناناپذیر و ابدی» یاد کرد و افزود کریستین اندرسن با خلق آثار خود پا را از نوشتار فراتر گذاشت.

«جایزه ادبی هانس کریستین اندرسن» که عبارت است از چکی به مبلغ ۹۴ هزار دلار و مجسمه‌ای از «جوجه اردک زشت» از جنس برنز، یک جایزه ادبی تازه است و با دیگر جایزه ادبی مشهور هانس کریستین اندرسن تفاوت دارد.

جایزه ادبی مشهور هانس کریستین اندرسن که گاه نیز از آن تحت عنوان «جایزه نوبل ادبیات کودکان» یاد می‌‌شود، از سال ۱۹۵۶ هر دو سال یک بار به یک نویسنده حوزه ادبیات کودکان و یک تصویرگر کتاب کودک اهدا می‌شود که برنده این جایزه مدال طلای خود را از دست ملکه دانمارک دریافت می‌کند.

این جایزه در ماه سپتامبر ۲۰۱۰ در حوزه نویسندگی به دیوید آلموند از بریتانیا و در حوزه تصویرگری به یوتا باور از آلمان تعلق گرفت و این در حالی است که در شاخه نویسندگی، نام احمدرضا احمدی، شاعر معاصر ایرانی که در زمینه ادبیات کودکان نیز فعالیت دارد در فهرست نهایی چهار نفره این جایزه ادبی قرار داشت.

همچنین ریاست هیئت داوران جایزه ادبی مشهور هانس کریستین اندرسن سال ۲۰۱۰ را زهره قائنی، نویسنده و کارشناس ایرانی ادبیات کودک، بر عهده داشت. خانم قائنی پیش از این نیز به عنوان رئیس هیئت داوران جایزه هانس کریستین اندرسن انتخاب شده بود.
XS
SM
MD
LG