لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

ایران در ویکی‌لیکس؛ جزئیاتی از اسناد جنگ آمریکا در عراق


وب‌سایت شبکه تلویزیونی الجزیره از نخستین سایت‌هایی بود که به بازنشر اسناد جدید فاش‌شده در مورد جنگ عراق پرداخت
وب‌سایت شبکه تلویزیونی الجزیره از نخستین سایت‌هایی بود که به بازنشر اسناد جدید فاش‌شده در مورد جنگ عراق پرداخت
ویکی‌لیکس، وب‌سایتی که برای انتشار مطالب افشا شده و نشت کرده از منابع مختلف بر پا شده روز جمعه، ۲۲ اکتبر، صدها هزار سند از گزارش‌های دقیق و روزانه ارتش آمریکا در جنگ عراق، مربوط به سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ را منتشر کرد. این اقدام در حالی انجام شد که پنتاگون پیش از این اعلام کرده‌ بود انتشار این اسناد «جان سربازان آمریکایی و شرکای نظامی آنها را به خطر می‌اندازد».

رسانه‌های گوناگون با بررسی این اسناد ۴۰۰ هزار صفحه‌ای مطالب مرتبط با ایران را در لابلای این اسناد چنین گزارش می‌کنند:

«ایران؛ متهم به طراحی حمله به منطقه سبز بغداد»

روزنامه بریتانیایی گاردین می‌نویسد: بررسی‌های گاردین از گزارش‌های منتشر شده توسط ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که عوامل ایران اقدام به آموزش، تسلیح و هدایت جوخه‌های مرگ در عراق کرده‌اند و هدف این جوخه‌ها هم کشتن سیاست‌مداران عراقی و ضربه زدن به عملیات‌های نظامیان بریتانیایی و آمریکایی در عراق بوده‌است.

یک ارزیابی‌های نظامی ذکر کرده‌است که راکت‌هایی که ایران به‌دست عوامل عراقی داده حاوی مواد ایجادکننده فلج اعصاب بوده‌اند و گزارشی دیگر هشدار داده‌است که یک خودروی زرهی حامل گازهای شیمیایی برای یک حمله گسترده به منطقه سبز بغداد که مقر سفارتخانه‌های آمریکا و بریتانیا و ساختمان‌های اصلی دولتی عراق است در حال آماده شدن بوده‌است.
پرواز بالگردهای نظامی برفراز منطقه سبز بغداد پس از یک انفجار بزرگ در این منطقه

یک گزارش طبقه‌بندی شده ارتش آمریکا در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۰۵ می‌نویسد که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران «ترور افراد را در بصره هدایت می‌کند.»

به گفته این گزارش، سپاه پاسداران به شبه نظامیان مختلف دستور داده‌است تا افراد مشخصی را بکشند و نحوه کشتن آنها را هم تشریح کرده‌است. این گزارش می‌گوید در دستورالعمل‌های سپاه پاسداران برای ترور افراد، مشخص شده‌است که تیراندازی باید به کدام قسمت از بدن صورت بگیرد و در مورد هر فرد مقتول نوع شلیک‌ها باید تغییر می‌کرده تا این‌گونه به نظر بیاید که این افراد در خشونت‌های تصادفی و مختلف کشته شده‌اند.

البته چند فقره از این گزارش‌ها اذعان می‌کنند که منابع خود را محک نزده‌اند و در برخی موارد از صحت آن اطمینان کامل ندارند.

«آموزش تروریست در اطراف قم»

روزنامه نیویورک تایمز پس از بررسی جزئیات اسناد منتشر شده در ویکی‌لیکس می‌نویسد: گزارش‌های سرویس اطلاعاتی ارتش آمریکا حاکی است یکی از شبه نظامیان عراقی به نام «ازهر الدُلَیمی» که ربودن مقام‌های وزارت آموزش عالی عراق را بر عهده داشته و برای گروگان گرفتن سربازان آمریکایی برنامه‌ریزی می‌کرده در ایران آموزش دیده‌است.

بنا به هشدار محرمانه مقام‌های نظامی آمریکایی در بغداد که در تاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۰۶ صادر شده، الدلیمی در یکی از پایگاه‌های حزب‌الله که توسط سپاه قدس سپاه پاسداران در اطراف قم در ایران مدیریت می‌شود آموزش دیده‌بود.

بخش‌های دیگری از اسناد ویکی‌لیکس نشانگر این است که شبه نظامیان دستگیر شده در عراق اعتراف کرده‌اند که ایران به آنها راکت، بمب مغناطیسی، بمب‌های کنار جاده‌ای و سلاح‌های دیگری داده‌است تا از آنها علیه آمریکاییان استفاده کنند. دفتر یادداشت روزانه شبه نظامیان بازداشت شده و انبارهای مهمات کشف شده نیز این موارد را تأیید کرده‌اند.

بنا بر این گزارش‌ها، نیروی قدس سپاه پاسداران به آموزش تک‌تیراندازهای عراقی در ایران اقدام کرده و آنها را ترغیب کرده‌است تا دست به ترور مقام‌های عراقی بزنند.

اسناد منتشر شده در ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که مبارزه مرگبار میان شبه نظامیان حمایت شده از سوی ایران و نیروهای آمریکایی در زمان باراک اوباما و پس از اعلام سیاست درهای باز اوباما به سوی ایران نیز ادامه یافته‌است.

«پرواز ناخواسته» بالن‌های آمریکایی به سوی ایران

روزنامه بریتانیایی گاردین می‌نویسد: «گم کردن بادکنک معمولاً باعث گریه می‌شود اما وقتی یک بالن حاوی دوربین‌های پیشرفته در آسمان رها شود و به سمت ایران برود اشک صاحب آن را حسابی در می‌آورد.»

این روزنامه در ادامه می‌نویسد که بررسی گزارش‌های ویکی‌لیکس حاکی است که در تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۰۶ یک بالن «جی‌لنز» آمریکایی در بصره به خاطر باد شدید از پایه خود رها شده و به سوی ایران رفته‌است.

بالن جی‌لنز (نام اختصاری برای «حسگر مشترک مشبک هوارو») توانایی ردیابی موشک‌های کروز را دارد و از آنجا که ایران چنین موشک‌هایی ندارد ولی آمریکا دارد، مزایایی که به‌دست آوردن چنین بالنی برای جمهوری اسلامی دارد مانند روز روشن است.
هواپیمای بی‌سرنشین پردتور

گزارش دیگری در تاریخ ۵ مه ۲۰۰۶ نشان می‌دهد که مجدداً یک بالن جی‌لنز دیگر در اردوگاه ابوناجی عماره از پایه خود رها شده و به سوی ایران رفته‌است. بنا به این گزارش، یک جنگنده اف-۱۸ سعی کرد تا این بالن را پیش از رسیدن به آسمان ایران هدف قرار بدهد ولی به نوشته این گزارش از سرنوشت این جی‌لنز اطلاعی در دست نیست.

یک گزارش دیگر حاکی است که در ۱۰ اکتبر ۲۰۰۶ یک هواپیمای بدون سرنشین «پردِتور» در بصره از کنترل خارج شده و داخل مرز ایران می‌شود. بعد از اینکه این هواپیما به مدت هشت دقیقه در ایران پرواز کرد مسئولان دوباره موفق به بازیابی کنترل شده و «پردتور» را دوباره به خاک به عراق هدایت می‌کنند.

یک گزارش از آوریل ۲۰۰۶ می‌گوید زمانی که دسته‌ای از نیروهای بریتانیایی در این تاریخ سوار بر بالگردی با درهای باز بر فراز بغداد در پرواز بودند جعبه‌های حاوی اسناد و کدهای محرمانه آنها به بیرون می‌افتد و در خیابان‌ها پخش می‌شود.

«سه آمریکایی، در خاک عراق دستگیر شده‌اند»

خبرگزاری فرانسه با بررسی بخشی از اسناد ۴۰۰ هزار صفحه‌ای سایت ویکی‌لیکس می‌نویسد: یکی از گزارش‌های محرمانه ارتش ایالات متحده حاکی است سه آمریکایی که به اتهام ورود غیر قانونی به ایران در ژوئیه ۲۰۰۹ بازداشت شده‌اند به هنگام دستگیری در خاک عراق بوده‌اند.

این گزارش که در ۳۱ ژوئیه یعنی در همان روز بازداشت سارا شورد، جاش فتال و شین باوئر نوشته شده می‌افزاید که این سه تن به هشدارهای احتیاطی بی‌توجهی کرده‌بودند، البته این گزارش قید نکرده که این هشدارها از سوی چه منبعی داده شده‌بوده‌است.

سارا شورد هم‌اینک آزاد شده و به آمریکا بازگشته‌است اما جاش فتال و شین باوئر هنوز در حبس‌اند و به گفته مقامات جمهوری اسلامی محاکمه آنها به جرم جاسوسی نزدیک است. گزارش منتشر شده در ویکی‌لیکس حدس زده‌بوده که ایران این افراد را به جاسوسی متهم خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG