لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۵

مقام ارشد امنیتی بریتانیا: دیپلماسی برای حل مسئله اتمی ایران کافی نیست


رئیس سازمان ضد جاسوسی بریتانیا، پیشتر در مقام مدیرکل سیاسی وزارت خارجه بریتانیا در گفت‌وگوهای گروه پنج به علاوه یک با ایران حضور داشت.
رئیس سازمان ضد جاسوسی بریتانیا، پیشتر در مقام مدیرکل سیاسی وزارت خارجه بریتانیا در گفت‌وگوهای گروه پنج به علاوه یک با ایران حضور داشت.
جان سائرز، رئیس سازمان ضدجاسوسی بریتانیا، در نخستین اظهار نظر عمومی خود از زمان عهده‌دار شدن این مسئولیت، استفاده از دیپلماسی را برای حل مسئله هسته‌ای ایران ناکافی خواند و خواستار «رهیافتی اطلاعاتی - امنیتی» برای توقف گسترش برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی شد.

رئیس سازمان ضدجاسوسی بریتانیا در این اظهار نظر عمومی بی‌سابقه که فرانس پرس به انتشار آن پرداخته است اتخاذ رهیافت اطلاعاتی - امنیتی را در اقداماتی که به افشای مرکز مخفی غنی‌سازی ایران در فوردوی شهر قم و نهایتاً تشدید فشارهای دیپلماتیک علیه ایران انجامید بسیار مؤثر ارزیابی کرده است.

اهمیت اظهارات آقای سائرز از آن روست که این مسئول ارشد امنیتی بریتانیا پیشتر در مقام مدیرکل سیاسی وزارت خارجه بریتانیا در گفت‌وگوهای گروه پنج به علاوه یک با ایران حضور داشته است.

آقای سائرز تأکید کرده است که «توقف گسترش ساخت تسلیحات هسته‌ای با استفاده از دیپلماسی رایج، به طور کامل امکان‌پذیر نیست، و برای آنکه کار برای کشورهایی چون ایران که به دنبال گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستند، سخت شود نیاز به اقدامات امنیتی داریم».

اظهارات این دیپلمات پیشین و مقام ارشد امنیتی کنونی بریتانیا در حالی بیان می‌شود که شش قدرت جهانی مذاکره‌کننده بر سر برنامه هسته‌ای تهران، به دنبال از سرگیری گفت‌وگوها با مقام‌های تهران بر سر این برنامه هستند.

برنامه‌ای که گرچه از سوی مقام‌های ایرانی همواره صلح‌آمیز توصیف شده است، اما به ظن آمریکا و متحدان اروپایی‌اش سرپوشی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای توسط تهران است.

موضوع غنی‌سازی اورانیوم که کاربردی دوگانه در مصارف نظامی و غیرنظامی دارد، در سال‌های گذشته اصلی‌ترین چالش در مسئله اتمی ایران بوده است و شورای امنیت سازمان ملل متحده از سال ۲۰۰۶ به این سو، با هدف اقناع ایران به توقف این برنامه هفت قطعنامه از جمله چهار قطعنامه تحریمی علیه ایران صادر کرده که تازه‌ترین آنها که برای اعمال چهارمین دور از تحریم‌های بین‌المللی خرداد ماه امسال از تصویب این شورا گذشت.

با این حال قدرت‌های غربی به این قطعنامه بسنده نکردند و آمریکا و اروپا تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشتند که ناظران سیاسی آنها را تأثیرگذار ارزیابی کرده‌اند.

اکنون رئیس سازمان ضد جاسوسی بریتانیا می‌گوید: «تحولی که بر سر افشای مرکز غنی‌سازی جدید ایران [در فوردوی قم] رخ داد، دستاوردی امنیتی بود که به تشدید فشارهای دیپلماتیک و تحریم‌های سخت‌تر شورای امنیت و اتحادیه اروپا انجامید.»

آقای سائرز افزوده است که اکنون حکومت ایران باید بیندیشد که مطلوب‌ترین وضعیت برای آن چیست، چرا که خطر بی‌توجهی به این وضعیت عواقبی وخیم خواهد داشت.»

وی در عین حال تصریح کرده است که هر چه تلاش‌های بین‌المللی دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت سلاح هسته‌ای را به تأخیر اندازد فرصت بیشتری برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک فراهم می‌آید.

فرانس پرس در گزارش خود از اظهارات آقای سائرز به این نکته اشاره کرده است که این نخستین بار است که یک رئیس سازمان ضدجاسوسی بریتانیا در زمان تصدی این مقام، اقدام به اظهارنظری عمومی کرده است.

این اظهارات همزمان با آن منتشر می‌شود که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از مقام‌های دولتی آمریکا از تهیه بسته پیشنهادی جدیدی توسط ایالات متحده و اروپا خبر داده است که قرار است مبنای مذاکرات هسته‌ای جدید غرب با تهران باشد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، بسته پیشنهادی تازه که برای سنجش میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر اراده مقام‌های جمهوری اسلامی آماده شده است، متضمن انتقال هزار و ۹۹۵ کیلوگرم اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران به خارج از کشور است.

این میزانی است که ایالات متحده و متحدانش را مطمئن خواهد کرد که ایران پس از ارسال آن به خارج از کشور، به اندازه ساخت دست‌کم یک بمب اتمی اورانیوم لازم را در اختیار نخواهد داشت.
XS
SM
MD
LG