لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

عباس کیارستمی برنده «خوشه طلایی» جشنواره فیلمی در اسپانیا شد


عباس کیارستمی، فیلمساز نام‌آور ایرانی با فیلم «رونوشت برابر اصل» برنده «خوشه طلایی»، مهم‌ترین جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم وایادولید ۲۰۱۰ اسپانیا شد.

به نوشته وبسایت رسمی این جشنواره، عباس کیارستمی برای فیلم «رونوشت برابر اصل» و میگل کوهن آرژانتینی برای فیلم «بی‌بازگشت»، «خوشه طلایی» بخش اصلی مسابقه پنجاه و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم وایادولید را که در آن ۱۵ فیلم حضور داشتند، از آن خود کردند.

همچنین فیلم اسپانیایی «پشه‌بند» ساخته آگوستی ویلا نیز که پیش از به عنوان فیلم برگزیده جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی‌واری سال ۲۰۱۰ انتخاب شده بود، خوشه نقره‌ای جشنواره وایادولید را به خود اختصاص داد.

فیلم «رونوشت برابر اصل»، ساخته سال ۲۰۰۹ و محصول مشترک ایتالیا، فرانسه و ایران است.

در این فیلم که ژولیت بینوش و ویلیام شیمل در آن به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند، عباس کیارستمی رابطه پیچیده زن و مرد را به تصویر می‌کشد.

آقای کیارستمی که جوایز بسیاری از جمله نخل طلایی جشنواره فیلم کن را در پرونده حرفه‌ای خود دارد، پیش از این یک بار در سال ۱۹۹۳ به خاطر فعالیت حرفه‌ای و در سال ۱۹۹۴ نیز به خاطر فیلم «زیر درختان زیتون» برنده خوشه طلایی شده بود.

فیلم «رونوشت برابر اصل» این فیلمساز پیش از این در جشنواره‌های مختلفی از جمله جشنواره فیلم کن فرانسه و پوسان کره جنوبی نیز به نمایش در آمده بود.

در جشنواره بین‌المللی فیلم وایادولید که از ۲ تا ۹ آذرماه در اسپانیا در جریان بود، صدها فیلم کوتاه و بلند در بخش‌های مختلف جشنواره به نمایش درآمدند که در میان آن‌ها، علاوه بر فیلم «رونوشت برابر اصل»، سه فیلم ایرانی دیگر نیز حضور داشتند؛ فیلم کوتاه «مهمانی زیر آب» از بابک امینی، فیلم بلند «دیگری» از مهدی رحمانی و مستند «دستور آشپزی» ساخته محمد شیروانی.

جشنواره بین‌المللی فیلم وایادولید، یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم اروپا به شمار می‌رود. این جشنواره ابتدا در سال ۱۹۵۶ میلادی پایه‌گذاری شد که در آن زمان تنها به نمایش فیلم‌های مذهبی مربوط به مذهب مسیحیت کاتولیک می‌پرداخت.

این جشنواره سپس در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک جشنواره بین‌المللی برای هر نوع فیلمی آغاز به کار کرد که از آن زمان تا کنون فیلم‌های بسیاری از اقصی نقاط جهان در این جشنواره به نمایش درآمده‌اند.
XS
SM
MD
LG