لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۴

احمدى نژاد: قرارداد موشكى با روسيه معتبر بوده و خسارت آن را مى گيريم


محمود احمدى نژاد براى سفر استانى به شهر بجنورد، مركز استان خراسان شمالى، رفته است.
محمود احمدى نژاد براى سفر استانى به شهر بجنورد، مركز استان خراسان شمالى، رفته است.
محمود احمدى نژاد، رييس جمهور اسلامى ايران، روز چهارشنبه از روسيه به عنوان كشورى نام برد كه به گفته وى تحت تاثير «شيطان» است و گفت: قرارداد سيستم موشكى اس - ۳۰۰ با روسيه معتبر بوده و زيان هاى ناشى از آن را از مسكو دريافت خواهيم كرد.

آقاى احمدى نژاد كه براى سفر استانى به شهر بجنورد، مركز استان خراسان شمالى، سفر كرده است در جمع تعدادى از مردم اين شهر گفت: «بعضى از كشورها كه تحت تاثير شيطان هستند فكر مى كند اگر قراردادهاى دفاعى خود را با ايران به طور يكطرفه متوقف كنند ما زيان خواهيم ديد.»

وى افزود: «در پاسخ آنها بايد گفت اولا آن قرارداد معتبر بوده و زيان هاى ناشى از آن را دريافت خواهيم كرد.»

رييس جمهور ايران در عين حال گفت كه اگر روسيه «چند موشك را به ايران» ندهد تهران «تسليم آن نشده و ملت ايران قدرتى را توليد مى كند كه آنها را در كاخ هاى خودشان منكوب كنند.»

قرارداد خريد سيستم دفاعى اس – ۳۰۰ در سال ۲۰۰۵ ميان تهران و مسكو امضاء شده است و بر اساس آن مسكو متعهد شد دست كم پنج سامانه پدافندى اس- ۳۰۰ را در سال ۲۰۰۷ به ايران تحويل دهد كه اين وعده به دلايل مختلف بارها به تاخير افتاد.

اواخر شهريورماه گذشته، ژنرال نيكلاى ماركف، رييس ستاد نيروهاى مسلح روسيه اعلام كرد كه كشورش به دليل تحريم هاى شوراى امنيت سازمان ملل تحويل اين سامانه دفاعى به ايران را به حال تعليق در آورده است.

همزمان دميترى مدوديف، رييس جمهور روسيه، روز ۲۲ سپتامبر با صدور فرمانى تحويل سامانه اس-۳۰۰ و ديگر جنگ‌ افزارها را به ايران ممنوع اعلام كرد.

استناد به تحريم هاى شوراى امنيت براى عدم تحويل اين سامانه دفاعى به ايران با انتقاد مقام هاى جمهورى اسلامى ايران روبرو شده است و رامين مهمانپرست، سخنگوى وزارت امور خارجه ايران گفته كه «قطعنامه ۱۹۲۹ سازمان ملل غير قانونى است و اصولاً قطعنامه شوراى امنيت شامل سلاح هاى پدافندى نمى ‌شود.»

سامانه دفاعى اس – ۳۰۰ قادر است تا شعاع ۱۵۰ كيلومترى با شناسايى و رهگيرى موشك هاى بالستيك، كروز و هواپيماهاى پروازى در ارتفاع كم آنها را مورد هدف قرار داده و منهدم كند. ايران قصد داشت از اين سامانه براى مقابله با هر گونه حمله احتمالى اسرائيل يا آمريكا عليه تاسيسات اتمى خود استفاده كند.

«نیازی به کشورهای زورگو نداریم»

محمود احمدى نژاد در بخش ديگرى از سخنرانى روز چهارشنبه خود خطاب به كشورهاى غربى كه آنها را «زورگو» معرفى كرد، گفت: «آنها به گونه اى سخن مى گويند گويا ما نيازى به آنها داريم در حالى كه اين گونه نبوده و ما به هر چيزى نياز داشته باشيم به دست با بركت مردم ايران خواهيم ساخت.»

وى گفته است كه «ايران سال ها مركز صدور علم و اخلاق و فناورى بوده و به زودى دوباره مركز صدور علم و اخلاق و فناورى خواهد شد.»
وزير دفاع جمهورى اسلامى پيشتر مدعى شده بود كه ايران خود راسا اقدام به ساخت سيستم دفاعى اس- ۳۰۰ خواهد كرد.

مقام هاى روسيه گفته اند كه مسكو در نظر دارد در ازاى خوددارى از تحويل سامانه‌هاى پدافندى اس- ۳۰۰ به جمهورى اسلامى، حدود ۱۶۶ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار را كه ايران به عنوان پيش ‌پرداخت خريد اين سامانه‌هاى موشكى به روسيه ارسال كرده بود را پس بدهد.

همزمان برخى از گزارش ها حاكى است كه روسيه قصد دارد اين سيستم دفاعى را به ونزوئلا بفروشد كه همين امر نگرانى اسرائيل را برانگيخته است. تل آويو بيم آن دارد كه با توجه به رابطه نزديك تهران- كاراكاس، اين سيستم دفاعى در اختيار جمهورى اسلامى ايران قرار گيرد.
XS
SM
MD
LG