لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۹

اعتراض بنیاد باران خاتمی به فیلترینگ وب‌سایت خود


مدیرعامل بنیاد باران، بنیادی که ریاست آن به عهده محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران است، فعالیت‌های این بنیاد را قانونی خواند و از قصد خود برای ارائه درخواست رفع فیلتر از وب‌سایت این بنیاد به کمیته تعیین مصادیق جرائم رایانه‌ای خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اسدالله رازانی در مورد دلیل فیلتر شدن سایت بنیاد باران که خبر آن روز شنبه، ۱۵ آبان منتشر شده، اظهار داشت که دلیل این موضوع «به طور رسمی» به این بنیاد اعلام نشده و دستور قطع کردن سرویس‌دهی و فیلترینگ این سایت «با تماس دادستانی با سرویس پشتیبانی‌کننده سایت» صورت گرفته‌است.

به گفته آقای رازانی، «قبلاً دادستانی از طریق سرویس پشتیبانی‌کننده سایت اعلام کرده بود که یکی از مطالب مندرج در این پایگاه از نظر کمیته تعیین مصادیق جرائم رایانه‌ای خلاف قانون است، و ما پس از مدت کوتاهی آن مطلب را از سایت برداشتیم.»

اسدالله رازانی افزود که «بنیاد باران یک نهاد غیردولتی ثبت شده‌است و حتی یک مورد ایراد قانونی به فعالیت این بنیاد گرفته نشده ولی در اتفاق اخیر، سایت باران بدون هیچ تذکری از سوی دادستانی یا کمیته تعیین مصادیق و هم‌زمان با فیلتر شدن سایت سید محمد خاتمی مسدود و فیلتر شد.»

بنیاد باران توسط محمد خاتمی و پس از پایان دوران ریاست جمهوری وی، با همراهی چند تن از وزیران دو دولت او پایه‌گذاری شده و پیگیر برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی رئیس جمهور پیشین ایران است.

در روزهای پس از ناآرامی‌های عاشورای سال ۸۸، مأموران امنیتی با مراجعه به دفتر بنیاد باران مرتضی حاجی و حسن رسولی، مدیرعامل و قائم مقام این بنیاد، را بازداشت و اسناد و مدارک موجود در این بنیاد را توقیف کردند.

مسدود کردن سایت این بنیاد در حالی صورت می‌گیرد که بنا بر اطلاعیه‌ای که بر روی وب‌سایت محمد خاتمی منتشر شده‌است، از روز چهارشنبه، ۱۲ آبان‌ماه، از فعالیت این وب‌سایت در ایران نیز جلوگیری شده‌است. بنا بر این گزارش، متوقف شدن وب‌سایت آقای خاتمی به دنبال صدور حکم «کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» صورت گرفته‌است.
محمود احمدی‌نژاد در اقدامی دیگر در مهرماه گذشته اعلام کرد که بنا بر تغییرات جدید در تقویم رسمی سال ۱۳۹۰ ایران، مناسبت ۳۰ شهریور به عنوان روز گفت‌وگوی تمدن‌ها از تقویم رسمی ایران حذف می‌شود.

محمد خاتمی که در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال گذشته از میرحسین موسوی حمایت کرده بود، از زمان آغاز اعتراضات به نتیجه این انتخابات در کنار میرحسین موسوی، مهدی کروبی و اکبر هاشمی رفسنجانی هدف حمله شدید حامیان محمود احمدی‌نژاد قرار گرفته‌است.

مسدود کردن راه‌های دسترسی و فعالیت پایگاه‌های خبری محمد خاتمی از جدیدترین اقدام‌های دولتی علیه فعالیت‌های او است.

محمود احمدی‌نژاد در اقدامی دیگر در مهرماه گذشته اعلام کرد که بنا بر تغییرات جدید در تقویم رسمی سال ۱۳۹۰ ایران، مناسبت ۳۰ شهریور به عنوان روز گفت‌وگوی تمدن‌ها از تقویم رسمی ایران حذف می‌شود.

محمد خاتمی، که در سال ۱۳۷۶ به ریاست‌جمهوری ایران رسیده بود در نخستین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد داد سالی به نام «گفت‌وگوی تمدن‌ها» اعلام شود که در پی آن اعضای سازمان ملل با رأی اکثریت، سال ۲۰۰۱ را سال «گفت‌وگوی تمدن‌ها» نام‌گذاری کردند و روزی نیز به این مناسبت به تقویم ایران افزوده شد.

در اقدامی دیگر، در اواخر فروردین‌ماه سال جاری گفته شد که یکی از نهادهای دولتی ایران مانع از سفر محمد خاتمی به ژاپن برای شرکت در نشستی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای شده‌است و پیش از آن برخی از سایت‌های خبری نزدیک به اصلاح‌طلبان به نقل از «منابع آگاه» نوشته بودند که وزارت امور خارجه دولت محمود احمدی‌نژاد به طور کتبی به رئیس جمهور پیشین ایران اطلاع داده است که اجازه ترک کشور را ندارد. بعدها در رسانه‌ها اعلام شد که «به دلايل امنيتی» از محمد خاتمی خواسته شده از اين سفر صرف‌نظر کند.

از سوی دیگر مأموران دولتی در شهریورماه امسال اقدام به بازداشت محمدرضا خاتمی، برادر محمد خاتمی کردند که این بازداشت در حین رفتن او به دفتر میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت، برای تبریک عید فطر، صورت گرفت.

شهاب‌الدین طباطبایی، از بستگان محمد خاتمی نیز که در جریان اعتراضات پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری بازداشت شده بود سال گذشته به ۵ سال زندان محکوم شد.

محمد خاتمی روز ۲۸ تیر سال ۸۸ در حضور خانواده چند تن از بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات و اعضای شاخص مجمع روحانیون مبارز، خواستار برگزاری همه‌پرسی بر سر مشروعیت دولت شد.
XS
SM
MD
LG