لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

پیشنهاد اشتون برای برگزاری گفت‌وگوهای هسته‌ای در اتریش یا سوئیس


کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،‌ در نامه‌ای به سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی، موافقت خود را با پیشنهاد تهران درباره از سرگیری گفت و گوهای هسته‌ای در روز چهاردهم آذر ماه اعلام کرده و اتریش و سوئیس را به عنوان محل این گفت و گوها پیشنهاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرده است، وی در نامه‌ای برای سعید جلیلی، مذاکره‌ کننده ارشد هسته‌ای ایران، موافقت خود را با برگزاری دور تازه گفت و گوهای هسته‌ای در روز پنجم دسامبر، برابر با چهاردهم آذر ماه، اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش خانم اشتون پس از رایزنی با کشورهای عضو گروه ۱+۵، شامل آمریکا،‌ بریتانیا، فرانسه،‌ روسیه،‌ چین و آلمان،‌ این نامه را به سعید جلیلی نوشته و به وی پیشنهاد کرده است،‌ این گفت و گوها در اتریش یا سوئیس برگزار شود.

چند روز پیش مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در نامه‌ای به کاترین اشتون، دو تاریخ ۲۳ نوامبر یا پنجم دسامبر را به عنوان زمان پیشنهادی تهران برای گفت و گوهای تازه هسته‌ای مطرح کرده و خواستار برگزاری این گفت و گوها در استانبول ترکیه شده بود.

در این میان سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای با اعلام این که خانم اشتون روز جمعه و پس از رایزنی با کشورهای گروه ۱+۵ به نامه سعید جلیلی پاسخ داده، افزوده است: «ترجیح اشتون این است که دور نخست گفت و گوها جایی در اروپا برگزار شود و برای همین اتریش یا سوییس را (به عنوان محل گفت و گوها) پیشنهاد کرده است.» ‌

از سوی دیگر روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز روز جمعه در گزارشی در ایران باره به نقل از یک دیپلمات اروپایی خبر داده است که کاترین اشتون خواستار آن شده است که گفت‌وگوهای تازه هسته‌ای به‌جای یک روز، طی سه روز برگزار شود.

چنانچه این گفت و گوها در تاریخ اعلام شده برگزار شود، برای نخستین بار پس از گذشت بیش از یک سال خواهد بود که ایران با پنج کشور دایم عضو شورای امنیت سازمان ملل و آلمان بر سر برنامه هسته‌ای خود به گفت و گو می‌نشیند.

از سوی دیگر در حالی که کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا امیدوارند در جریان گفت و‌گوهای پیش رو به ویژه درباره مبادله سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران با اورانیوم غنی شده ایران به توافق برسند، مقام‌های ایرانی بار اعلام کرده‌اند،‌ قصد ندارند در دور تازه گفت و گوها در این باره گفت ‌و گو کنند و در باره مبادله سوخت تنها با گروه وین شامل آمریکا،‌ فرانسه و روسیه به گفت و گو می‌نشینند.

در این میان فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا هم درباره موضوع گفت و گوهای تازه گفته است: «ما انتظار داریم،‌ که مسائل عمده مربوط به برنامه هسته‌ای (ایران)‌ در این مذاکرات مورد بحث قرار گیرد.»
XS
SM
MD
LG