لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

وزیر خارجه اسرائیل صلح با فلسطینی‌ها را غیر ممکن خواند


آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل
آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل
وزیر امور خارجه اسرائیل روز یکشنبه گفت که با شرایط کنونی، دستیابی به یک پیمان صلح با فلسطینیان «غیر ممکن» است و به جای صلح، اسرائیل باید «هدفی در مقیاس کوچک‌تر» را دنبال کند. این گفته وزیر خارجه اسرائیل در همین روز بلافاصله از سوی مقام‌های فلسطینی رد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، در سخنرانی خود در یک گردهمایی دیپلمات‌های اسرائیلی گفت که به جای پی‌گیری یک توافق برای صلح کامل، اسرائیل باید به دنبال توافقی موقت ولی درازمدت در زمینه امور امنیتی و اقتصادی با فلسطینیان باشد.

وی افزود: «رسیدن به یک توافق همه‌جانبه نه تنها غیر ممکن است بلکه چنین چیزی اصلاً ممنوع است.» به گفته آویگدور لیبرمن، تشکیلات خودگردان فلسطینی کرانه باختری، که اسرائیل قول مذاکره با آن را داده «تشکیلاتی قانونی نیست» زیرا برگزاری انتخابات در کرانه باختری را به تعویق انداخته است.

غسان خطیب، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطینی، روز یکشنبه اظهارات وزیر خارجه اسرائیل را رد کرد و گفت که «بیشتر دولت‌های جهان از جمله اسرائیل تشکیلات خودگردان فلسطینی را مشروع می‌دانند.»

غسان خطیب افزود که فلسطینی‌ها یک توافق موقت را نمی‌پذیرند و ادامه داد: «الان به‌جز پایان دادن به اشغال و اجازه تشکیل دو کشور بر اساس مرزهای سال ۶۷ برای هر چیز دیگری دیر است.»

در واکنش به گفته‌های وزیر خارجه اسرائیل، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده «اظهارات آویگدور لیبرمن بازتاب‌دهنده نظرات شخصی او است و بازتاب‌دهنده نظرات دولت اسرائیل نیست.»

بنیامین بن اِلیعِزِر، وزیر تجارت اسرائیل روز یکشنبه هشدار داد که اگر گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطین شسکت بخورد «بعید نیست که همه دنیا کشور مستقل فلسطینی را به‌رسمیت بشناسد.»
وی افزود: «تعجب نمی‌کنم اگر حتی ایالات متحده هم از یک کشور فلسطینی حمایت کند.»

پس از آنکه برزیل، آرژانتین و اروگوئه در هفته‌های اخیر استقلال کشور فلسطینی را به رسمیت شناختند، هفته گذشته بولیوی نیز اعلام کرد که استقلال کشور فلسطین را در مرزهای سال ۱۹۶۷ به پایتختی شرق اورشلیم به رسمیت می‌شناسد، و نروژ نیز خبر داد که نماینده فلسطین در اوسلو، را به عنوان سفیر فلسطین ارتقا داده است.

به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، بريتانيا، آلمان، سوئد، بلژيک، فنلاند، دانمارک، مالت، لوکزامبورگ و اتريش نیز قصد دارند در این تصمیم به نروژ بپيوندند. این اخبار موجبات نگرانی در دولت اسرائیل را فراهم آورده‌است.

در حالی که ایالات متحده در هفته‌های اخیر از واداشتن اسرائیل به قطع خانه‌سازی در اراضی مورد اختلاف با فلسطینی‌ها انصراف داد، محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی، پس از آن تاکید کرد که بدون قطع کامل خانه‌سازی اسرائیلی‌ها هم در شرق بیت‌المقدس و هم در کرانه باختری، مذاکرات جدیدی در کار نخواهد بود.

آویگدور لیبرمن روز یکشنبه همچنین در مورد پیشنهاد ترکیه برای بهبود روابط با اسرائیل در صورت معذرت‌خواهی مقام‌های اسرائیلی در ارتباط با حمله‌ای که تکاورهای اسرائیلی به کشتی ترکیه کرده‌بودند سخن گفت.

وزیر خارجه اسرائیل در این مورد گفت: «به نظر من مسئله درخواست معذرت‌خواهی حرفی است وقیحانه و یا فراتر از وقیحانه.» وی افزود: «اگر قرار باشد معذرت‌خواهی صورت بگیرد این دولت ترکیه است که باید از ما معذرت بخواهد نه ما از آنها.»

بامداد روز ۳۱ ماه مه، تلاش تکاوران دریائی ارتش اسرائیل برای جلوگیری از ورود کاروان بین‌المللی کمک‌رسانی به نوار غزه، به خشونت کشیده شد و مرگ ۹ سرنشین ترک کشتی و زخمی شدن ۴۸ تن، از جمله هفت تکاور اسرائیلی را به دنبال داشت.

این کشتی در راه بازگشت خود روز شنبه به استانبول رسید و هزاران شهروند ترک با سر دادن شعارهای ضد اسرائیلی در بندر به استقبال این کشتی رفتند.
XS
SM
MD
LG