لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

هاآرتص: ده کشور اروپایی نمایندگی فلسطین را به سفیر ارتقاء می دهند


روزنامه اسرائيلی «هاآرتص» روز سه شنبه گزارش داد که ده کشور مهم اروپايی، از جمله بريتانيا و آلمان به زودی سطح هيات های نمايندگی فلسطينی در پايتخت خود را به سفير ارتقا می دهند؛ امری که موجب تکاپوی وسيعی ازسوی وزارت خارجه اسرائيل شده است تا شايد از اين روند جلوگيری کند.

به نوشته هاآرتص، بريتانيا، آلمان، سوئد، بلژيک، فنلاند، دانمارک، مالت، لوکزامبورگ و اتريش می خواهند به نروژ بپيوندند که در روزهای گذشته اعلام کرد سطح نمايندگی فلسطينی در اوسلو، پايتخت نروژ را از آغاز سال ۲۰۱۱ سفارت و نماينده فلسطينی ها را سفير تلقی خواهد کرد.

هاآرتص نوشته است که دولت اسرائيل از اين امر شديدا نگران شده و ديپلمات های وزارت خارجه اين کشور مکلف شده اند که سريعا با دولت، پارلمان، نمايندگان مجالس و رهبران يهودی و مسيحی و شخصيت های مهم اروپايی در تماس باشند.

هاآرتص که منابع خبری عمدتا موثقی در وزارت خارجه اسرائيل دارد، اين گزارش ها را به نقل از همين منابع خود در اين وزارتخانه منتشر کرده است.

اين روزنامه اسرائيلی افزوده که رافائل باراک، يک ديپلمات ارشد وزارت خارجه اسرائيل روز دوشنبه در «نامه ای محرمانه» به همه سفارتخانه های اسرائيل در جهان، به نمايندگان سياسی اين کشور نوشته است که فلسطينی ها در روزهای اخير حمايت بسياری از دولت ها را برای برسميت شناختن استقلال کشور فلسطين به دست آورده اند.

در هفته های اخير، برزيل، آرژانتين، اوروگوئه و بوليوی اعلام کردند که کشور مستقل فلسطين را در مرزهای سال ۱۹۶۷، به پايتختی شرق بيت المقدس به رسميت می شناسند؛ امری که موجب ناخشنودی عميق اسرائيل و آمريکا، اما تحسين و قدردانی فلسطينی ها شد.

اما مقامات ارشد فلسطينی می گويند که به زودی شمار ديگری از کشورهای آمريکای لاتين، آفريقا و آسيا نيز از آن پيروی خواهند کرد.

هاآرتص اين را هم اضافه کرده است که دولت آمريکا برای کشورهای عرب و نمايندگان سياسی فلسطينی روشن کرده است که واشينگتن با اقدامات تشکيلات خودگردان برای به رسميت شناخته شدن کشور مستقل فلسطين از سوی کشورهای جهان، در حالی که چنين کشور مستقلی برآمده از روند صلح اسرائيلی- فلسطينی نباشد، مخالف است.

اين درحالی است تشکيلات فلسطينی، با نا اميد شدن از پيشرفت روند صلح با اسرائيل، درتلاش است تا شورای امنيت و مجمع عمومی سازمان ملل، سطح نمايندگی فلسطينی در سازمان ملل را به عنوان سفير يک کشور تمام عيار مستقل بپذيرند.

به نوشته هاآرتص، در همين حال، کشورهای اروپايی پيش نويس قطعنامه ای را برای ارائه به شورای امنيت تنظيم کرده اند که اسرائيل را به دليل ساخت و سازها در يهودی نشين ها که مانع از ادامه مذاکرات مستقيم اسرائيلی- فلسطينی شده، محکوم کند.

پيش نويس قطعنامه محکوميت اسرائيل به دليل خانه سازی ها در اراضی اشغالی فلسطينی، در نشست دوشنبه سفيران کشورهای عرب و نماينده تشکيلات خود گردان فلسطينی در سازمان ملل متحد، پيش از ارائه آن به شورای امنيت، نيز مورد بحث قرار گرفت.

کشورهای اروپايی و عرب می کوشند پيش نويس قطعنامه را به گونه ای تنظيم کنند که امکان وتوی آن را از دولت آمريکا بگيرد.

مجلس نمايندگان آمريکا هفته گذشته در قطعنامه ای با به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطين، بدون دستيابی فلسطينی ها به صلح کامل با اسرائيل مخالفت کرد و دولت آمريکا را نيز ملزم کرد که هر طرح احتمالی فلسطينی ها در اين زمينه در شورای امنيت را با استفاده از «حق وتو» ناکام بگذارد؛ امری که واکنش شديد فلسطينی ها را در پی آورد.

روند گفت و گوهای سياسی اسرائيلی- فلسطينی که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا نسبت به موفقيت آن و دستيابی به پيمان صلح نهايی در يک سال ابراز اميدواری کرده بود، به دليل خشم فلسطينی ها از خانه سازی های اسرائيلی در شرق بيت المقدس و کرانه باختری ناکام مانده است.

سفر هفته گذشته جرج ميچل، فرستاده ويژه آمريکا به خاورميانه نيز برای پيگيری مذاکرات طرفين، دوباره به صورت غير مستقيم، با واکنش مثبت فلسطينی ها روبرو نشده است.

در نبود پيشرفت در روند صلح، فلسطينی ها گزينه های ديگر خود را برای به رسميت شناخته شدن کشور مستقل فلسطين، از طريق جلب حمايت کشورهای جهان و نهادهای بين المللی عملی می کنند.

سلام فياض، نخست وزير تشکيلات فلسطينی شنبه گذشته در سفر به نروژ، نيمه سال ۲۰۱۱ را به عنوان چشم انداز اعلام استقلال کشور موعود فلسطين ذکر کرد.

دولت آقای فياض در دو سال اخير در حال ايجاد موسسات و زير بناهای لازم برای کشوری بوده که فلسطينی ها از ديرباز در رويای آن به سر برده اند.
XS
SM
MD
LG