لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

«اتحاديه اروپا در حال حاضرکشور مستقل فلسطين را به رسميت نمی شناسد»


محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در دیدار با جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه
محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در دیدار با جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه
اتحاديه اروپا با اين استدلال که در حال حاضر بايد به روند صلح اسرائيلی- فلسطينی امکان پيشرفت داد، اعلام کرده که در مقطع جاری کشور مستقل فلسطين را به رسميت نمی شناسد.

وزيران خارجه اتحاديه اروپا در نشست روز دوشنبه خود در بروکسل، از دو طرف اسرائيلی- فلسطينی خواستند که برای رسيدن به راه حلی سريع در اين نزاع ديرينه خاورميانه تلاش کنند.

اتحاديه اروپا در بيانيه خود از دستيابی به پيمانی که در يک سال مذاکرات ميان اسرائيل و تشکيلات فلسطينی به دست آيد، حمايت کرد.

وزيرخارجه قبرس گفت که استقلال کشور فلسطين در دستور کاراتحاديه اروپا می ماند اما نه در مرحله کنونی، و افزود که اتحاديه «هنوز از احتمال پيشرفت در تماس های سياسی اسرائيلی- فلسطينی نااميد نشده است.»

اتحاديه اروپا درهمين حال تاکيد کرد که «در زمان لازم و پس از استقلال کشور فلسطين، کشورهای عضو اتحاديه، فلسطين را به رسميت خواهند شناخت.»

اتحاديه همچنين تاکيد کرده است که تغييرات در مرزهای سال ۱۹۶۷ را در صورتی می پذيرد که در پيمان ميان دو طرف، در باره آن به توافق رسيده باشند.

در نبرد شش روزه سال ۱۹۶۷ اسرائيل کرانه باختری، باريکه غزه و بلندی های جولان را به کنترل خود در آورد، و از آن زمان تا کنون تنها باريکه غزه را به طور يکجانبه و بدون دستيابی به توافقی با فلسطينی ها در تابستان سال ۱۹۹۵ تخليه کرده است.

اتحاديه اروپا در بيانيه دوشنبه خود از اين که دولت اسرائيل حاضر نشده ساخت و سازها در اراضی مورد نزاع با فلسطينی ها را به خاطر پيشبرد تماس های سياسی با تشکيلات خودگردان فلسطينی برای يک دوره ديگر به حالت تعليق در آورد، ابراز «تاسف» کرد، و شهرک سازی ها را «مانعی در راه صلح» ناميد.

وزيرخارجه فنلاند گفت که به خاطر لجاجت اسرائيل در قضيه شهرک سازی ها است که روند صلح پيشرفت نکرده، اما او نيز تاکيد کرد که هنوز می توان به دو طرف به اميد دستيابی به توافق فشار آورد.

اتحاديه اروپا همچنين خواهان آن شد که اسرائيل «به سرعت و بدون پيش شرط، باريکه غزه را به روی رسيدن کمک های انساندوستانه بازکند و امکان خروج کالا و شهروندان فلسطينی از غزه و ورود به اين باريکه را فراهم کند.»

صائب عريقات، مذاکره کننده ارشد تشکيلات فلسطينی دوشنبه گفته بود که محمود عباس، رييس اين تشکيلات از کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا خواسته که استقلال کشور فلسطين را در مرزهای سال ۱۹۶۷ به رسميت بشناسد.

به گزارش راديو اسرائيل، دولت اين کشور «تلاش گسترده ای» انجام داده بود تا اتحاديه اروپا از به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطين خودداری کند، و در اين راستا، مقامات بلند پايه وزارت خارجه اسرائيل و «عوزی آراد»، مشاور امنيت ملی اسرائيل، با مقامات ارشد دولت های اروپايی، به ويژه آلمان و فرانسه تماس های زيادی گرفته بودند.

فلسطينی ها که از پيشبرد گفت و گوهای صلح با اسرائيل نااميد شده اند، در هفته های اخير از کشورهای جهان می خواهند که استقلال کشور فلسطين در مرزهای ۱۹۶۷ با پايتختی شرق بيت المقدس را به رسميت بشناسند.

سه کشور برزيل، آرژانتين و اوروگوئه در روزهای اخير اعلام کردند که استقلال فلسطين را به رسميت می شناسند. فلسطينی ها ارزيابی کرده اند که بزودی کشورهای بيشتری در حوزه آمريکای لاتين به اقدام مشابه دست خواهند زد.

همزمان، جرج ميچل، فرستاده ويژه آمريکا به خاورميانه که دوباره از سوی دولت باراک اوباما به منطقه فرستاده شده است، تماس های خود را با مقامات ارشد اسرائيلی و فلسطينی در اورشليم يا بيت المقدس و رام الله، از سرگرفته است.

هيلاری کلينتون، وزيرخارجه آمريکا جمعه گذشته در يک سخنرانی تاکيد کرده بود که دولت آمريکا به تلاش برای رسيدن اسرائيل و فلسطينی ها به پيمان صلح ادامه می دهد.

خانم کلينتون از دو طرف خواست که هرچه سريعتر در باره «مسائل اساسی» که موجب ادامه يافتن اين نزاع ديرينه شده، با «نشان دادن اراده و نرمش» به راه حل برسند تا استقلال کشور فلسطين درنتيجه پيمان صلح و نه با اقدامات يک طرفه و يک جانبه، امکان پذير شود. آمريکا هم گفته که با اقدامات يکجانبه مخالف است.

تشکيلات خودگردان فلسطينی از اين که آمريکا اسرائيل را مقصر بن بست در مذاکرات صلح معرفی نکرده، ناخرسند شده است.

اما بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل دوشنبه پيش از ديدار با جرج ميچل در اورشليم يا بيت المقدس، از اين که آمريکا از درخواستش از اسرائيل در زمينه قطع شهرک سازی ها عدول کرده، ابراز خرسندی کرد و گفت اکنون با انديشه ای آسوده تر می توان «مذاکراتی حقيقی» بر سر «مسائل اساسی» با فلسطينی ها را اداره کرد.

آمريکا سه شنبه گذشته از خواسته خود از اسرائيل، در زمينه قطع خانه سازی های اسرائيلی در اراضی مورد اختلاف در طول مذاکرات سياسی اسرائيلی- فلسطينی، پايين آمد زيرا نتوانسته بود دولت نتانياهو را به پذيرش بدون شرط اين خواسته متقاعد کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، به رغم بازگشت جرج ميچل به خاورميانه، مقامات فلسطينی می گويند که اميد خود را نسبت به تحقق رويای دو کشور از دست می دهند.

در همين حال، اتحاديه عرب در انتظار نتيجه ماموريت آقای ميچل است تا به محمود عباس در اتخاذ تصميم در مورد ماندن در مسير مذاکرات با اسرائيل يا ترک اين راه کمک کند.
XS
SM
MD
LG