لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

درخواست برای اعتصاب جهانی صنعت سینما در حمایت از جعفر پناهی


رفیع پیتز
رفیع پیتز
رفیع پیتز، فیلمساز فرانسوی – ایرانی روز چهارشنبه درخواست کرد صنعت سینما برای اعتراض به حکمی که علیه جعفر پناهی صادر شده، دست به اعتصاب سراسری بزند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رفیع پیتز درخواست کرده این اعتصاب سمبلیک در روز یازدهم فوریه و مقارن با روز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، از ساعت سه بعد از ظهر به مدت دوساعت در سرتاسر جهان انجام شود.

این فیلمساز فرانسوی در بیانیه ای گفت: «ما از تمامی دست اندرکاران صنعت سینما، افراد مسئول و مرتبط در امر فیلمسازی و نمایش فیلم، در سرتاسر جهان و فارغ از مرزهای جغرافیایی و سیاسی و دینی، می خواهیم که با تعطیل کردن کار برای دو ساعت، از یک فیلمساز و هم صنف ما، حمایت کنند.»

وی اعلام کرد این اقدام همدردی و حمایت، برای دفاع از جعفر پناهی و محمد رسول اف، دو فیلمساز ایرانی است که با احکام قضایی شدیدی روبرو شده اند.

رفیع پیتز، سازنده فیلم هایی چون «صنم»، « زمستان است» و«فصل پنجم» است و برخی از فیلم های او در جشنواره فیلم فجر ایران شرکت داده شده و در ایران هم به نمایش درآمده است.

دادگاه انقلاب تهران جعفر پناهی را به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از ساختن فیلم، نوشتن هر نوع فیلمنامه و مسافرت به خارج از کشور و مصاحبه محکوم کرده‌است. محمد رسول‌اف، دیگر کارگردان سینمای ایران نیز به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس محکوم شده‌است.

پس از اعلام احکام علیه این دو فیلمساز، اعتراض های جهانی به این احکام انجام شد و واکنش ها هنوز ادامه دارد. جشنواره های فیلم کارلووی واری، برلین، پوسان و کانون های فیلمساز چند کشور هم به صدور این حکم اعتراض کرده اند.

رفیع پیتز در بیانیه خود گفته است: « این دو فیلمساز فقط به دلیل اهمیت دادن به دیگر انسان ها مجازات شده اند. جرمشان این بوده که فقط می خواستند حقایق مربوط به وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران را بدانند.»

این بیانیه به همراه نامه ای برای محمود احمدی نژاد در ایران هم ارسال شده است.

رایزنی خانه سینما با محمد جواد لاریجانی درباره احکام صادره

در همین حال، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا روز چهارشنبه گزارش داد که فرهاد توحیدی، رییس هیات مدیره و سخنگوی خانه سینما همراه چند سینماگر دیگر درباره محکومیت جعفر پناهی و محمد رسول اف با محمد جواد لاریجانی، رییس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه دیدار و گفت وگو کرده اند.

در این دیدار سینماگرانی چون رخشان بنی اعتماد، رضا میر کریمی، کمال تبریزی ، پرویز پرستویی و محمد مهدی عسگر پور، مدیرعامل خانه سینما حضور داشته اند.

سخنگوی خانه سینما گفته که در این دیدار به احکام صادره برای جعفر پناهی و آقای رسول اف اشاره شده و با توجه به این که حکم در مرحله تجدید نظر قرار دارد، درخواست شده که در مورد حل این مسئله، مساعدت شود.

این گزارش حاکی است آقای توحیدی درخواست کرده مسائل این چنینی، با کمک هیاتی از خانه سینما حل و فصل شود. ایسنا نوشته که آقای لاریجانی در پایان این دیدار قول همکاری در حل این مسئله داده است.

سینماگران مشهوری چون مارتین اسکورسیزی و رابرت دونیرو هم به حکمی که علیه جعفر پناهی صادر شده، اعتراض کرده اند.

آقای پناهی به عنوان عضو هیات داوران جشنواره برلین انتخاب شده ولی به دلیل حکم صادره، امکان خروج از کشور را ندارد. جواد شمقدری در نامه ای به جشنواره برلین گفته که با توجه به حکم آقای پناهی، او را جایگزین کنند و از دیگر سینماگران ایرانی به عنوان داور استفاده کنند.
XS
SM
MD
LG