لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۳

فیلمسازان بوسنیایی حکم پناهی را حکمی علیه همه هنرمندان دانستند


جعفر پناهی، اندکی پس از آزادی از زندان در خرداد ۸۹
جعفر پناهی، اندکی پس از آزادی از زندان در خرداد ۸۹
صدور محکومیت بی‌سابقه برای جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی، همچنان واکنش‌هایی را در سطح بین‌المللی به دنبال دارد و تنها یک روز پس از اعتراض شدید جشنواره‌های سینمایی برلین و کارلووی ‌واری به صدور حکم آقای پناهی، گروهی از فیلمسازان برجسته بوسنیایی نیز این حکم را محکوم کردند.

مارتین اسکورسسی، فیلمساز برجسته آمریکایی، نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای با اعتراض به حکم دادگاه برای مجازات آقای پناهی و محمد رسول‌اف از تمام فیلمسازان دنیا خواست که از این دو کارگردان ایرانی حمایت کنند.

آقای پناهی اسفندماه ۸۸ بازداشت شد و مقام‌های جمهوری اسلامی این فیلمساز ۵۰ ساله را متهم کردند که در حال تهیه فیلمی در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بوده است. این در حالی است که آقای پناهی اتهام ساخت فیلم علیه حکومت ایران را رد کرده است.

گرچه جعفر پناهی پس از تحمل ۸۸ روز بازداشت و تشکیل دادگاه با وثیقه‌ای ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد، در روزهای گذشته اعلام شد که دادگاه در حکمی بی‌سابقه، وی را به تحمل شش سال زندان محکوم کرده و علاوه بر آن آقای پناهی را به مدت ۲۰ سال ممنوع‌الخروج و در این مدت از تمام فعالیت‌های سینمایی منع کرده است.

در نامه فیلسازان برجسته بوسنیایی که از جمله به امضای دانیس تانوویچ، فیلمساز برنده اسکار، رسیده صدور حکم زندان و منع فعالیت سینمایی برای جعفر پناهی «اقدامی غیرمتمدنانه علیه انسانیت، هنر، آزادی آفرینش و آزادی بیان» ارزیابی شده است.

این گروه از فیلمسازان بوسنیایی همچنین صدور حکم علیه جعفر پناهی را به معنای صدور حکم علیه خویش و نیز همه هنرمندان در سراسر جهان توصیف کرده‌اند.

پیشتر صدور این حکم سنگین علیه آقای پناهی از سوی مدیر جشنوار برلین «شوک‌آور» خوانده شده بود و جشنواره سینمایی کارلووی‌واری نیز در بیانیه‌ای تصریح کرده بود که حکم صادر شده عليه جعفر پناهی کاملاً سياسی و نقض اصول بنيادی حقوق بشر و حق هنرمندان برای خلق آثارشان برپايه اصل آزادی است.

پیش از آن نیز گروهی از سازمان‌های سینمایی اروپایی از جمله جشنواره سینمایی کن و مجله معتبر کایه دو سینما، به حکم صادره علیه آقای پناهی اعتراض کرده بودند.

در دادخواست اعتراضی این گروه از سازمان‌های سینمایی که روز سه‌شنبه به صورت اینترنتی انتشار یافت، تأکید شده است که «جعفر بی‌گناه است و تنها جرم وی پیگیری این آرزوست که بتواند آزادانه به فعالیت حرفه‌ای خود به عنوان یک فیلمساز ایرانی ادامه دهد».

در این نامه اعتراضی همچنین آمده است که مجازاتی که برای آقای پناهی در نظر گرفته شده، بدون شک همه سینمای ایران را هدف گرفته است.

جعفر پناهی، از جمله کسب شير طلايی جشنواره ونيز در سال ۲۰۰۰ را در کارنامه فعالیت حرفه‌ای خود دارد و بازداشت وی نیز واکنش‌های زيادی در سطح داخلی و بين‌المللی در پی داشت.

در این زمینه عباس کيارستمی، ديگر فيلمساز سرشناس ايرانی، به هنگام حضور در يک کنفرانس مطبوعاتی در جشنواره سينمايی کن، زندانی شدن اين فيلمساز را «تحمل‌ناپذير» خواند و از بازداشت جعفر پناهی به عنوان برداشته شدن حريم ميان حکومت و هنرمندان ياد کرد.

جعفر پناهی امسال يکی از داوران بخش مسابقه جشنواره کن بود و حتی با وجود زندانی بودن وی در ايران، ژيل ژاکوب، مدير جشنواره فيلم کن، در زمان معرفی اعضای هيئت داوران، نام وی را به عنوان يکی از داوران اعلام کرد و در مراسم افتتاح جشنواره تا پايان آن نيز يک صندلی خالی برای وی در نظر گرفته شد.
XS
SM
MD
LG