لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

پسر سکینه محمدی آشتیانی خواستار لغو حکم سنگسار مادرش شد


سجاد قادرزاده (۲۱ ساله) و سکینه محمدی آشتیانی (۴۳ ساله) در مصاحبه با خبرنگاران
سجاد قادرزاده (۲۱ ساله) و سکینه محمدی آشتیانی (۴۳ ساله) در مصاحبه با خبرنگاران
سکینه محمدی آشتیانی، زن ایرانی محکوم به سنگسار به همراه پسرش سجاد قادرزاده روز شنبه با خبرنگاران بین‌المللی دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سجاد قادرزاده در تبریز از آزادی خود از دوازدهم دسامبر به قرار وثیقه‌ای معادل با ۴۰ هزار دلار خبر داد و خواستار لغو حکم سنگسار مادرش شد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، سکینه محمدی آشتیانی نیز روز شنبه توانست از زندان مرخصی گرفته و با دختر و پسر خود دیدار کند. این دیدار توسط اداره دادگستری آذربایجان شرقی و در مهمانخانه‌ای متعلق به یکی از سازمان‌های دولتی ترتیب داده شد.

بنا بر این گزارش، سجاد قادرزاده در این دیدار خطاب به خبرنگاران گفت که تصمیم دارد زندگی خود را وقف نجات مادرش کند و افزود: «مادرمان هم مقصر است اما ما پدرمان را از دست دادیم و نمی‌خواهیم مادرمان را هم از دست بدهیم. ما درخواست می‌کنیم که حکم او تغییر پیدا کند.»

سجاد قادرزاده افزود: «حکم سنگسار در پرونده هست اما ممکن است اجرا نشود. دست کم این چیزی است که به آن امید داریم.»

سکینه آشتیانی که در این نشست خبری با خبرنگاران خارجی شرکت کرد خطاب به آنان گفت که در زندان شکنجه نشده و «اینها همه شایعه است».

بنا بر این گزارش خانم آشتیانی افزود: «هر مصاحبه‌ای که تا به حال انجام داده‌ام داوطلبانه بوده و کسی مجبورم نکرده‌است. حرف‌هایی که زدم هم حرف‌های خودم است.»

وی در ادامه گفت که «من نسبت به دو آلمانی که آبروی من را بردند شکایت دارم. چرا به اینجا آمدند؟ چرا آمدند اینجا و وانمود کردند که خبرنگارند؟»

پسر سکینه محمدی آشتیانی که ۲۱ سال دارد، روز ۱۸ مهرماه سال جاری هنگامی که در تبریز در حال مصاحبه با دو «خبرنگار» آلمانی بود از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

در جریان اقدام نیروهای امنیتی، هوتن کیان، وکیل سکینه محمدی آشتیانی و دو «خبرنگار» آلمانی نیز دستگیر شدند.

«فکر می‌کردم با پرمناقشه کردن موضوع مادرم آزاد می‌شود»

پسر خانم آشتیانی در این دیدار افزود: «فکر می‌کردم اگر موضوع پرمناقشه بشود مادرم آزاد می‌شود اما چنین نشد.»
وی در ادامه در مورد مصاحبه با دو شهروند آلمانی گفت: «طراحی این موضوع از خودم بود و در اینترنت جستجو کردم و مینا احدی را پیدا کردم و او هم مرا به مصطفایی معرفی کرد.»

اشاره وی به مينا احدی، مسئول کمپین ضد سنگسار ساکن آلمان و محمد مصطفایی، وکیل پیشین خانم محمدی آشتیانی است.

سجاد قادرزاده با انتقاد از محمد مصطفایی، دو «خبرنگار» آلمانی و جاوید هوتن کیان، وکیل دوم مادرش، اظهار داشت که این افراد باعث «وخامت بیشتر» وضعیت پرونده مادرش شده‌اند.
محمد مصطفایی هم‌اینک ناچار به فرار از ایران شده دو شهروند آلمانی و جاوید هوتن کیان در بازداشت به‌سر می‌برند.

سجاد قادرزاده در ادامه در مورد محمد مصطفایی گفت: «او ۲۰ میلیون ریال از ما گرفت و بعد فرار کرد بدون اینکه حتی مادرم را ببیند.»

فرزند سکینه آشتیانی افزود: «آنچه مصطفایی به تازگی گفته که پدرم معتاد بوده دروغ است. او این را از خود گفته است.» وی در ادامه محمد مصطفایی را متهم کرد که از این پرونده استفاده کرده تا «بتواند در خارج از کشور پناهندگی بگیرد.»

سجاد قادرزاده در ادامه گفت که گفت‌وگو کردن او با خبرنگاران آلمانی «یک اشتباه» بوده‌است. وی در ادامه گفت که «درماندگی» روزهای اول باعث شد که خانواده‌اش «عیسی طاهری» را ببخشد.

سکینه آشتیانی چندی پیش در برنامه‌ای که از شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی پخش شد، به قتل همسرش، ابراهیم قادرزاده با همدستی شخصی به نام عیسی طاهری «اعتراف» کرده بود.

سجاد قادرزاده به خبرنگاران گفت که عیسی طاهری «از درماندگی ما سوء استفاده کرد و در آن موقع تأیید ما را گرفت، اما چرا او باید آزاد باشد؟» آقای قادرزاده قول داد که تا عیسی طاهری را به زندان بیندازد «حتی اگر لازم باشد برای این کار رشته حقوق بخواند.»

پسر سکینه محمدی آشتیانی شهریورماه جاری از لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل، خواست که مادرش را از حکم سنگسار نجات دهد و کمک کند تا از اعدام او جلوگیری شود. سجاد قادرزاده هم‌چنین پیش از این در گفت‌وگو با یک روزنامه ایتالیایی گفته بود می‌خواهد از پاپ برای نجات مادرش کمک بخواهد.

بر اساس اعلام مقام‌های جمهوری اسلامی، سکینه محمدی آشتیانی که از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد، از سوی دادگاه به اتهام «زنای محصنه» به سنگسار و به اتهام مشارکت در قتل همسرش به اعدام با طناب دار محکوم شده‌است.

انتشار خبر احتمال سنگسار خانم محمدی آشتیانی بازتاب گسترده‌ای در سطح جهان داشت و کارزارهای بسیاری برای نجات جان خانم محمدی آشتیانی به راه افتاد.

هم‌چنین سازمان‌ها، اتحادیه‌های مقامات سیاسی و کشورهای بسیاری به حکم سنگسار خانم محمدی آشتیانی اعتراض کردند.

در این میان آمریکا این اقدام را «مجازاتی وحشیانه» خواند، بریتانیا سنگسار را «قرون وسطایی» دانست و اتحادیه اروپا این عمل را محکوم کرد.

در آخرین خبر از سوی مقامات جمهوری اسلامی که در ابتدای آذرماه منتشر شد محمدجواد لاریجانی در مصاحبه‌ای گفت که «شانس زیادی وجود دارد» خانم آشتیانی اعدام نشود.
XS
SM
MD
LG