لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

۱۴ نامزدی در بفتا، «سخنرانی پادشاه» را بار دیگر صدرنشین کرد


تام هوپر، کارگردان فیلم سخنرانی پادشاه و نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی بفتا
تام هوپر، کارگردان فیلم سخنرانی پادشاه و نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی بفتا
پس از گلدن گلوب که «سخنرانی پادشاه» با هفت نامزدی صدرنشین فهرست‌ آن بود، این فیلم بار دیگر در رقابت‌های اسکار انگلیسی یا همان «بفتا» با ۱۴ نامزدی در صدر فهرست نامزدهای این جایزه قرار گرفت.

در میان نامزدهای این جایزه که در تاریخ ۲۸ دی‌ماه اعلام شد، فیلم سخنرانی پادشاه از جمله در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی،‌ بهترین فیلم‌نامه، بهترین هنرپیشه نقش اول مرد و بهترین هنرپیشه نقش دوم زن نامزد دریافت جایزه شده است.

پس از سخنرانی پادشاه فیلم «قوی سیاه» از درن آرونوفسکی و «آغاز» از کریستوفر نولن هر یک به ترتیب با ۱۲ و ۹ نامزدی در مقام دوم و سوم این فهرست قرار گرفته‌اند و فیلم «شبکه اجتماعی» که بیشترین جوایز گلدن گلوب را از آن خود کرد در شش رشته نامزد دریافت جایزه شده است.

در بخش بهترین فیلم اسکار انگلیسی، فیلم‌های قوی سیاه، آغاز، جربزه از برادران کوئن، شبکه اجتماعی و سخنرانی پادشاه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

همچنین نامزدهای جایزه بهترین کارگردانی عبارتند از دَنی بویل برای فیلم «۱۲۷ ساعت»، دَرِن آرونوفسکی برای قوی سیاه، کریستوفر نولن برای آغاز، تام هوپر برای سخنرانی پادشاه و دیوید فینچر برای شبکه اجتماعی.

ناتالی پورتمن، که جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن گلدن گلوب ۲۰۱۱ را برای بازی در فیلم قوی سیاه با خود به خانه برده بود، به همراه، اَنِت بِنینگ و جولیان مور، برای نقش‌‌آفرینی در فیلم «بچه‌ها حال‌شان خوب است»، نومی رپاس برای بازی در فیلم «دختری با خالکوبی اژدها» و هِیلی ستاینفلید ۱۴ ساله، برای نقش‌آفرینی در جربزه، نامزدهای بخش بهترین بازیگر نقش اول زن هستند.

نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد نیز عبارتند از کالین فرث، برنده جایزه گلدن گلوب ۲۰۱۱ برای بازی در سخنرانی پادشاه، خاویِر باردم برای بازی در «بیوتیفول (Biutiful)»، جِف بریجز برای نقش‌آفرینی در جربزه، جِسی آیزنبرگ برای بازی در شبکه اجتماعی و جیمز فرانکو برای نقش‌آفرینی در «۱۲۷ ساعت».

در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی نیز پنج فیلم بیوتیفول از مکزیک و اسپانیا، «من عشق هستم» از ایتالیا، دختری با خالکوبی اژدها از سوئد، «در باب خدایان و انسان‌ها» از فرانسه و «راز نهفته در چشمان‌شان» از کشور آرژانتین، برای دریافت جایزه بفتا نامزد شده‌اند.

مراسم اهدای جایزه به برندگان جوایز بفتا در تاریخ ۱۳ فوریه برابر با ۲۴ بهمن در لندن برگزار خواهد شد.

سال گذشته فیلم «گنجه درد» کاترین بیگلو با گرفتن شش جایزه، بیشترین جوایز بفتا را به خود اختصاص داد.
XS
SM
MD
LG