لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۹

باراک اوباما روند انتقال قدرت در مصر را ناکافی دانست


ساعاتی پس از آن که حسنی مبارک گفت همچنان رييس جمهور مصر باقی خواهد ماند، ولی اختياراتش را به عمر سليمان، معاون رييس جمهوری، تفويض خواهد کرد، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در بيانيه ای تصريح کرد: چنين اقدامی برای پاسخ به مطالبات مردم و حرکت در راستای تغييرات دمکراتيک کافی نيست.

به گزارش رويترز، خودداری حسنی مبارک از کناره گيری، خشم معترضان حاضر در ميدان تحرير قاهره را در پی داشت.

در همين حال، باراک اوباما در بيانيه خود گفت مردم مصر «هنوز قانع نشده اند که حکومت اين کشور برای گذار واقعی به دمکراسی جدی است.»

آقای اوباما همچنین گفت: به مردم مصر گفته شده است که انتقال قدرت صورت خواهد گرفت اما هنوز مشخص نيست آيا اين انتقال فوری، معنادار يا کافی باشد.

حسنی مبارک در سخنرانی تلويزيونی شامگاه روز پنجشنبه تصريح کرد که اختيارت رييس جمهوری را به معاونش عمر سليمان تفويض می‌کند اما خود همچنان رييس جمهور باقی خواهد ماند تا دوران انتقالی را به نتيجه برساند.

باراک اوباما در بيانيه خود گفته است: «حکومت مصر می بايست مسيری قابل اعتماد، جدی و روشن در جهت يک دمکراسی واقعی در پيش بگيرد و آنها (دولتمردان مصری) تاکنون از چنين فرصتی استفاده نکرده اند.»

رييس جمهوری آمريکا با روز پنجشنبه همچنين گفته است: «باور داريم چنين گذاری می بايست فورا تغييرات سياسی غيرقابل بازگشت را نشان دهد .»

باراک اوباما همچنين خواهان مذاکره حکومت مصر با مخالفان و همچنين لغو قانون حالت فوق العاده، که اختيارات ويژه ای به رييس جمهوری مصر می دهد، شده است.

در حالی که روز پنجشنبه گمانی زنی هايی در خصوص کناره گيری حسنی مبارک از قدرت مطرح شده بود، اما وی تصريح کرد تا انتخابات آتی رياست جمهوری، در سمت خود باقی خواهد ماند تا گفت‌وگو با گروه‌های مخالف که از پيش آغاز شده به حل بحران مصر بینجامد.

حسنی مبارک همچنين تصريح کرد که به «ديکته‌»های قدرت‌های خارجی در مورد مسائل جاری مصر گوش فرا نخواهد داد.

حسنی مبارک گفت: «من به ديکته‌های خارجی از هرکجا که باشد، گوش نخواهم داد و نمی‌توانم به آنها گوش دهم.»

حسنی مبارک گفت خون کسانی که در روزهای اخير کشته شده‌اند به هدر نخواهد رفت و قول داد با خاطيان برخورد قانونی خواهد شد؛ بنا بر آمار سازمان ملل نزديک به ۳۰۰ نفر در ناآرامی‌های اخير مصر جان خود را از دست داده‌اند.

حسنی مبارک در اين پيام گفت که هياتی را مامور کرده که برای شش اصل قانون اساسی اصلاحيه تنظيم کند.

رئيس جمهوری مصر همچنين وعده داد حالت فوق‌العاده را که برای ۳۰ در اين کشور برقرار است، ملغی کند؛ وی با اين حال زمانی برای آن تعيين نکرد.

حسنی مبارک در بخشی ديگری از پيامش بر عزم خود برای باقی ماندن در قدرت تاکيد کرد و گفت: «من برای به دوش کشيدن وظايفم، پاسداری از قانون اساسی و دفاع از منافع مصری‌ها استوار باقی خواهم ماند.»
XS
SM
MD
LG