لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

ادامه تظاهرات ضد دولتی در مصر؛ «مبارک باید برود»


یکی از معترضان در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در قاهره
یکی از معترضان در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در قاهره

در حالی که شورای عالی نیروهای مسلح مصر، جمعه، در دومین بیانیه خود تأکید کرد که قانون وضعیت اضطراری پس از ۳۰ سال، به محض برقراری آرامش و بازگشت به شرایط عادی، لغو خواهد شد، تظاهرات علیه مبارک روز جمعه نیز در مصر ادامه یافت.

در بیانیه شورای عالی نیروهای مسلح مصر که در تلویزیون مصر خوانده شد، همچنین گفته شد که ارتش به گذار مسالمت‌آمیز به دموکراسی، برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه که حسنی مبارک در سخنان پنج شنبه شب خود اعلام کرد، پایبند خواهد بود.

در این بیانیه نسبت به بقا یا برکناری حسنی مبارک از ریاست جمهوری موضع‌گیری نشده است.

با وجود گمانه‌زنی‌های گسترده در مورد کناره‌گیری قریب‌الوقوع حسنی مبارک، وی شامگاه پنجشنبه بار دیگر در تلویزیون ظاهر شد و اعلام کرد تا شهریور ماه سال آینده رییس جمهور مصر باقی خواهد ماند تا انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را هدایت کند. این اظهارات به واکنش خشمگینانه معترضان در میدان التحریر منجر شد.

حسنی مبارک در این پیام تلویزیونی گفت که بخشی از اختیارات ریاست جمهوری را به معاونش عمر سلیمان تفویض می‌کند اما خود همچنان رئیس‌جمهور باقی خواهد ماند تا دوران انتقالی را به نتیجه برساند.

این سخنان با واکنش باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا، مواجه شد و وی گفت که «چنين اقدامی برای پاسخ به مطالبات مردم و حرکت در راستای تغييرات دموکراتيک کافی نيست.»

در همین حال به گزارش الجزیره حدود هزار نفر به سوی کاخ ریاست جمهوری در قاهره دست به تظاهرات زدند و صد‌ها هزار نفر در شهرهای قاهره و اسکندریه نماز جمعه برگزار کردند.

العربیه نیز گزارش داد معترضان چند ساختمان دولتی در سوئز را اشغال کرده‌اند. معترضان وعده‌های دولت را کافی ندانسته و می‌گویند مبارک باید برود.

حسین گوهر، پزشک ۴۶ ساله مصری به رویترز می‌گوید: «من نمی‌توانم بفهمم چگونه ارتش می‌تواند وعده‌هایی را بدهد که فقط مبارک قادر به اجراست. مبارک خود را کنار کشیده ولی کناره‌گیری نکرده است.»

محمد البرادعی، از رهبران مخالف دولت مصر، می‌گوید ارتش تاکنون بی‌طرف بود ولی هم اکنون باید در کنار مردم مصر بایستد.

به رغم اعلام واگذاری اختیارات حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر به معاون او، روز جمعه نیز صد‌ها هزارتن در میدان تحریر قاهره و شهر اسکندریه تجمع کرده و خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهور هستند.

تانک‌های ارتش و سربازان نیز در اطراف میدان تحریر مستقرند اما ارتش اعلام کرده است که به زور متوسل نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG