لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

کشته شدن دستکم ۸۴ نفر در ناآرامی‌های لیبی


در حالی که سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز جمعه از کشته شدن دستکم ۸۴ نفر در جریان ناآرامی‌های لیبی خبر داده بود، روز شنبه، نیروهای امنیتی بار دیگر به معترضان به حکومت در شهر بنغازی یورش بردند.

به گزارش آسوشیتد پرس، نیروهای امنیتی در حدود ساعت پنج بامداد روز شنبه، به صدها معترض، از جمله وکلا و قضاتی که در اعتراض به رهبر لیبی در مقابل دادگاه این شهر چادر زده بودند حمله برده و معترضان را وادار به ترک محل کردند.

یک شاهد عینی به این خبرگزاری گفته است که عده‌ای در جریان درگیری‌های روز شنبه کشته و برخی دیگر نیز زخمی شده‌اند.

ناآرامی‌های روز شنبه در حالی رخ داده است که روز جمعه سازمان دیده‌بان حقوق بشر با استناد به اظهارات مسئولان‌ بیمارستان‌های لیبی و همچنین شاهدان عینی اعلام کرد که در سه روز گذشته دستکم ۸۴ نفر در درگیری‌های لیبی کشته‌شده‌اند.

در این گزارش آمده است که تنها در اعتراضات روز جمعه، ۲۹ بهمن، که در پنج شهر شرقی لیبی از جمعه بنغازی، بیضا و درنه در جریان بود، ۳۵ نفر کشته شده‌اند.

روز پنجشنبه و در جریان تظاهرات مخالفان معمر قذافی، رهبر لیبی، در چهار شهر این کشور، دستکم ۲۰ تن در درگیری‌ با نیروهای دولتی کشته شدند که به دنبال آن روز جمعه هزاران تن، برای تشییع جنازه کشته شدگان به خیابان‌ها آمدند که این تظاهرات نیز به خشونت کشیده شد.

معترضان لیبی، کشوری که در همسایگی مصر و تونس قرار دارد، خواستار برکناری معمر قذافی از قدرت هستند؛ رهبری که حکمرانی‌اش بیش از ۴ دهه به طول انجامیده است.

ناآرامی‌ها در لیبی، در حالی در جریان است که خبرنگاران خارجی اجازه حضور در لیبی را ندارند و علاوه بر این سرویس‌دهی خطوط تلفن در شهرهای شرقی لیبی، که شاهد بیشترین اعترضات است، با اختلال شدید روبرو است.

شاه بحرین فرمان خروج نیروهای ارتش از خیابان‌ها را صادر کرد


در بحرین نیز، پس از آن‌که احزاب مخالف، ورود به مذاکره با شاه بحرین را مشروط به تخلیه خیابان‌‌های شهر از نیروهای ارتش دانستند، وسائط نقلیه نظامی آرام آرام آغاز به ترکی میدان مروارید منامه کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، حمد بن عیسی آل خلیفه، شاه بحرین، با انتشار بیانیه‌ای «فرمان خروج فوری تمامی نیروهای ارتش از خیابان‌ها» را صادر کرده است.

تجمع معترضان در کنار یکی از بیمارستان‌های محل نگهداری مجروحان ناآرامی‌های منامه- ۲۸ بهمن
به دنبال این خروج تدریجی ارتش از خیابان، جماعتی از معترضان بار دیگر به سمت میدان مروارید روانه شده‌‌اند که پلیس ضمن بازداشت دستکم سه نفر، با پرتاب گاز اشک‌آور سعی در پراکنده کردن معترضان کرده است.

شاه بحرین روز شنبه از «تمامی احزاب» سیاسی آن کشور دعوت کرد که برای برگزاری گفت‌و‌گوی ملی گرد هم بیایند.

به دنبال این درخواست حکومت سنی بحرین، احزاب مخالف، از جمله گروه سیاسی «الوفاق» که بزرگترین حزب شیعه این کشور به شمار می‌رود، اعلام کردند تا زمانی که نیروهای ارتش در خیابان‌ها حضور دارند، حاضر به گفت‌و‌گو با شاه بحرین نخواهند بود.

بحرین، به ویژه منامه، پایتخت این کشور در چند روز گذشته صحنه اعتراضات مخالفان حکومت بوده‌است و به نوشته رویترز در جریان این ناآرامی‌ها صدها نفر زخمی و شش نفر کشته شده‌‌‌اند.

پیشتر کاترین اشتون، رئیس مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا خواستار آن شده بود که گفت‌و‌گو‌ها در بحرین «بدون تأخیر» آغاز شود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده، نیز روز جمعه در گفت‌و‌گو با شیخ حمد، خشونت‌های پیش آمده در بحرین را محکوم کرد و از حکومت این کشور خواست تا با عاملان ایجاد ناآرامی‌ها برخورد کند.
XS
SM
MD
LG