لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

پلیس بحرین با گاز اشک‌آور به مراسم تشییع کشته شدگان در منامه حمله کرد


تشییع جنازه جان‌باختگان اعتراضات بحرین.
تشییع جنازه جان‌باختگان اعتراضات بحرین.
گزارش‌ها حاکی است با وجودی که حکومت بحرین هرگونه تجمعی را ممنوع اعلام کرده‌است، روز جمعه چندین هزار تن در پایتخت این کشور در مراسم خاکسپاری سه تن از جان‌باختگان اعتراضات روز پنج‌شنبه شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هنگامی که شرکت‌کنندگان در این مراسم به راهپیمایی پرداخته و شعارهای ضد حکومتی سر دادند، نیروهای امنیتی بحرین اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کردند.

بنا بر این گزارش گروهی از معترضان روز جمعه به سوی «میدان مروارید» که روز پیش از این از سوی نیروهای انتظامی بحرین تخلیه شده‌بود حرکت کردند که با درگیر شدن پلیس با معترضان جمعه، شماری نیز زخمی شده‌اند.

در جریان سرکوب تجمع ضد حکومتی روز پنج‌شنبه معترضان که در «میدان مروارید» منامه گرد آمده بودند، چهار تن جان باخته، ۲۳۱ نفر زخمی شده و ده‌ها تن دیگر بازداشت شدند.

شیخ عیسی قاسم، پرنفوذترین رهبر شیعیان بحرین، در نماز جمعه این هفته خود در روستای شیعه‌نشین «دِراز»، رویدادهای روز پنج‌شنبه را «کشتار» لقب داد و با ذکر اینکه «مقام‌های کشور درهای گفت‌وگو را بسته‌اند» خواستار ادامه اعتراض‌ها توسط شهروندان بحرینی شد.
پرتاب گاز اشک‌آور در روستای شیعه‌نشین «دراز»

وی در خطبه خود گفت: «این کشتار به طور عمدی و برای قتل و زخمی کردن صورت گرفت نه برای پراکنده کردن تظاهرکنندگان.»

در حدود دو سوم از جمعیت بحرین شیعه هستند ولی طبقه حاکم بر این کشور از سنی‌ها تشکیل شده‌اند. مناطق شیعه‌نشین این کشور در گذشته بارها شاهد ناآرامی‌های سیاسی و سرکوب‌های حکومتی بوده‌است.

روز سه‌شنبه عده‌ای از نمایندگان شیعه‌مذهب پارلمان بحرین از گروه «وفاق»، که بزرگ‌ترین گروه اپوزیسیون این کشور را تشکیل می‌دهد، در اعتراض به کشته شدن معترضان، صحن پارلمان را ترک کردند.

پس از سرکوب تظاهرات روز پنج‌شنبه و کشته شدن چهار تن در جریان آن، دولت بریتانیا در همین روز اعلام کرد که در صدور اسلحه به بحرین تجدید نظر می‌کند.

برت الیستر، از مقام‌های وزارت خارجه بریتانیا، خبر داد که این تجدید نظر شامل دو پروانه صادارت برای گازهای اشک‌آور و مجوز دیگری برای تجهیزات عملیات ضد شورش می‌شود.

سرکوب خشونت‌آمیز معترضان در بحرین در حالی صورت می‌گیرد که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا و بان گی-مون، دبیر کل سازمان ملل نیز از پادشاهی بحرین خواسته‌اند تا از برخوردهای خشونت‌بار با مخالفان خود خودداری کند.
XS
SM
MD
LG