لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

رفسنجانی: رهبر دستور برخورد با افراطیون خاطی را داده است


کنار گذاشته شدن آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان بازتاب های متفاوتی در میان شخصیت ها و رسانه های ایران داشته است.
کنار گذاشته شدن آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان بازتاب های متفاوتی در میان شخصیت ها و رسانه های ایران داشته است.
اکبر هاشمی رفسنجانی سه شنبه شب در جمع اعضای مجلس خبرگان گفته است که آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، دستور داده است تا با افراطیون خاطی که به گفته وی «خارج از قانون» اقدام به توهین و افترا می کنند برخورد شود.

آقای رفسنجانی در این نشست که با حضور ۶۰ نماینده مجلس خبرگان برگزار شد، نقد و انتقاد را «کار پسندیده ای» دانسته ولی گفته است که «افترا، هوچی گری و تهمت زدن آن هم به بهانه دفاع از ارزش ها و اسلام، مذموم است.»

در هفته های اخیر و بویژه در آستانه انتخابات مجلس خبرگان، رسانه های نزدیک به دولت و رهبر جمهوری اسلامی ایران تبلیغات گسترده ای را علیه آقای هاشمی رفسنجانی و خانواده وی صورت دادند.

همزمان فیلمی از افرادی که گفته می شود حزب اللهی و بسیجی بوده اند در اینترنت منتشر شده که در آن با «الفاظ رکیک» به فائزه هاشمی توهین شده است.

این فیلم که بازتاب گسترده ای داشته است با واکنش دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران روبرو شد و دادستانی تهران روز سه شنبه اعلام کرد که چند نفر در رابطه با توهین به دختر آقای رفسنجانی بازداشت شده اند.

هاشمی رفسنجانی شب گذشته گفته است: «رهبری، دستور برخورد با افراطيون خاطی را که خارج از قانون، اقدام به توهين و افترا می‌کنند صادر کرده‌اند و اميدواريم اين پديده زشت و مضر در کشور متوقف شود.»

وی افزوده است: «متأسفانه روش ضد ارزشی و زشتی توسط گروهی افراطی در بعضی مناطق در برخورد با برخی روحانيون انجام می‌شود و می‌گويند آن‌گونه که ما فکر می‌کنيم ائمه جمعه هم بايد همان‌گونه بيانديشند و خلاف سخنان آنان سخنی نگويند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی همچنین گفته که با توجه به اوضاع حساس بين المللی و جهانی و «کينه جويی ها عليه جمهوری اسلامی و بهانه جويی ها در مورد پرونده هسته ای، ايجاد تفرقه و تشتت در کشور مشکل ساز است.»

در اين ديدار آقای هاشمی از آيت الله محمدرضا مهدوی کنی، رييس جديد مجلس خبرگان، تشکر کرده و گفته است: «بايد از آيت‌الله مهدوی ‌کنی تشکر کنيم که با وجود کسالت، اين مسووليت را با محبت پذيرفتند.»

آيت الله مهدوی کنی، دبير جامعه روحانيت مبارز، که از سوی هواداران دولت و رهبر جمهوری اسلامی ايران برای رياست مجلس خبرگان نامزد شده بود روز سه شنبه توانست با کسب ۶۳ رای، رياست خبرگان را برای دو سال آينده از آن خود کند. آيت الله هاشمی رفسنجانی برای تصدی اين سمت نامزد انتخابات نشد.

آيت الله مهدوی کنی در حالی رييس مجلس خبرگان شده است که از بيماری رنج می برد و به گزارش برخی از سايت های خبری ايران، با ويلچر جابجا می شود.

بازتاب انتخابات ریاست مجلس خبرگان

کنار گذاشته شدن آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان بازتاب های متفاوتی در میان شخصیت ها و رسانه های ایران داشته است.

در حالی که رسانه های نزدیک به اصولگرایان از «آغاز دوران جدید مجلس خبرگان» سخن گفته اند شخصیت های نزدیک به آقای رفسنجانی از «سعه صدر، پختگی سیاسی و اقدام اخلاقی آیت الله هاشمی» در انتخابات ریاست مجلس خبرگان تقدیر کرده اند.

حسن روحانی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نشست مجلس خبرگان گفته است که «عده ای خودسر با اهانت به برخی شخصیت های نظام، اعمال ضد اخلاق و افراطی گری های غیر شرعی و قانونی، فتنه جدیدی در کشور تدارک دیده اند.»

وی افزوده است: «اخیرا در برخی از مساجد، مدارس علمیه و درب منازل بزرگان نظام به تجمع غیر قانونی، اهانت و فحاشی پرداختند، که در برخی از این حرکات سخنانی گفته شد و شعارهایی داده شد که موجب حد شرعی بود، باید قوه قضاییه به وظیفه خود نسبت به آنها عمل کند.»

اشاره وی به تجمع هواداران دولت مقابل منزل اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی در جماران تهران بوده است که در آن علیه این دو رییس جمهور سابق ایران شعارهایی سر داده شد.

آقای روحانی، این افراد و کسانی که به گفته وی «علیه انقلاب شعار می دهند» را «دو لبه یک قیچی» دانسته که علیه منافع ملی فعالیت می کنند.

این نماینده مجلس خبرگان از اقدام هاشمی رفسنجانی برای کاندیدا کردن مهدوی کنی برای ریاست خبرگان به عنوان «سعه صدر، پختگی سیاسی و اقدام اخلاقی» وی نام برده است.

غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده مجلس و از اعضای جامعه روحانیت مبارز از هماهنگ بودن هاشمی رفسنجانی و مهدوی کنی خبر داده و گفته است که کنار رفتن آقای هاشمی از ریاست مجلس خبرگان نباید به کاهش جایگاه وی در نظام تفسیر شود «زیرا هاشمی به حساب مسئولیت ها نیست که جایگاه خاص خود را در نظام دارد بلکه این جایگاه به دلیل خدمات طولانی مدت وی از قبل از انقلاب تا کنون است.»
XS
SM
MD
LG