لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۰

انفجار در یک نیروگاه اتمی ژاپن و بروز نگرانی از ذوب اتمی راکتور


به دنبال زلزله سهمگین روز جمعه ژاپن، سامانه‌های خنک کننده رآکتورهای نیروگاه اتمی «فوکوشیما» از کار افتادند.
به دنبال زلزله سهمگین روز جمعه ژاپن، سامانه‌های خنک کننده رآکتورهای نیروگاه اتمی «فوکوشیما» از کار افتادند.
ژاپن روز شنبه اعلام کرد که انفجاری در نیروگاه اتمی «فوکوشیما» در شمال توکیو به وقوع پیوسته است که به گفته رسانه های این کشور، موجب نشت مواد رادیو اکتیو تا فاصله ده کیلومتری محل این نیروگاه شده است.

گزارش ها حاکی است که این انفجار موجب فروریختن سقف نیروگاه در محل نگهداری یکی از رآکتورهای ۴۰ ساله این مجموعه شد و دبیر هیئت دولت ژاپن ضمن تأیید این خبر اعلام کرد بهتر است تمامی افرادی که تا شعاع ۱۰ کیلومتری این نیروگاه سکونت دارند، منطقه را تخلیه کنند.

هنوز دلیل این انفجار مشخص نیست، اما یکی از مقامات صنعت هسته‌ای ژاپن اعلام کرده که این انفجار به دلیل شعله‌ور شدن هیدروژن صورت گرفته است که به گفته وی لزوماً موجب نشت رادیو اکتیو مذاب نخواهد شد.

به دنبال زلزله سهمگین روز جمعه ژاپن، سامانه‌های خنک کننده رآکتورهای نیروگاه اتمی «فوکوشیما» از کار افتادند و دولت ژاپن از امکان نشت مقداری از تشعشات رادیو اکتیو اتمی از این نیروگاه و ایجاد پدیده «ذوب اتمی» ابراز نگرانی کرد.

نصرت واحدی، استاد فیزیک در آلمان در گفت‌و‌گو با رادیو فردا اعلام کرده است که ذوب هسته‌ای زمانی به وقوع می‌پیوندد که بنا به عللی خنک‌کننده رآکتور از کار بیافتد که همین امر موجب بالا رفتن حرارت درون رآکتور و ذوب شدن لوله‌های حاوی سوخت اتمی شود.



وی افزود که به دنبال ذوب شدن لوله‌های درون رآکتور سوخت اتمی یا همان مواد رادیو اکتیو اورانیوم داخل لوله‌ها نیز که ذوب شده و تبدیل به مواد رادیو اکتیو بسیار خطرناکی شده‌اند به داخل رآکتور جاری شده و منفجر خواهند شد.

آقای واحدی همچنین تأکید کرد که در صورت وقوع انفجار، مواد رادیو‌اکتیو در زمین و هوا منتشر شده و خاک منطقه را تا میلیون‌ها سال آلوده خواهد کرد.

این استاد فیزیک با اشاره به حادثه نیروگاه چرنوبیل اوکراین در سال ۱۹۸۶ که به گفته وی موجب از بین رفتن تمامی موجودات زنده تا شعاع «۳۰ کیلومتری» این نیروگاه شده بود، تأکید کرد که در صورت جاری شدن مواد رادیو اکتیو، امکان وقوع حادثه‌ای مشابه در ژاپن نیز وجود دارد.

انفجار نیروگاه اتمی «فوکوشیما» در حالی رخ داده است که پیشتر کارکنان حاضر در نیروگاه به منظور پایین آوردن فشار متراکم در این رآکتور، مقدار اندکی بخار رادیو اکتیو این رآکتور را در هوا تخلیه کردند.

دولت ژاپن تا کنون هزاران نفر از ساکنان منطقه را که در شمال توکیو و به فاصله ۲۴۰ کیلومتر از آن قرار دارد از منطقه دور کرده‌اند.

روز جمعه زمين لرزه‌ ای به قدرت ۸.۹ ريشتر در سواحل شمال شرقی ژاپن روی داد که دقايقی بعد به امواج سهمگين سونامی در سواحل اين کشور منجر شد.

تاکنون مقامات دولتی کشته شدن ۳۰۰ نفر را تاييد کرده اند، اين در حالی است که رسانه های ژاپن می گويند احتمالا بیش از یک هزار و سیصد نفر کشته شده اند.

به گفته مؤسسه ملی ژئوفیزیک ایتالیا، این زلزله، که سهمگین‌ترین زلزله در تاریخ ژاپن به شمار می‌رود، محور زمین را تا ۲۵ سانتیمتر منحرف کرده و به گفته مرکز مطالعات زمین‌شناسی آمریکا نیز به دنبال این زلزله، مختصات کشور ژاپن ۲.۴ متر جابجا شده است.
XS
SM
MD
LG