لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

احمدی‌نژاد: ایمنی نیروگاه بوشهر بالاتر از نیروگاه‌های ژاپن است


محمود احمدی‌نژاد می‌گوید تأسیسات نیروگاه اتمی بوشهر از لحاظ امنیتی مدرن‌تر از نیروگاه اتمی ژاپن است و فکر نمی‌کند که وقوع زمین‌لرزه سهمگین در نزدیکی این نیروگاه موجب بروز مشکلات جدی بشود.

رئیس جمهور ایران روز سه‌شنبه در گفت‌و گو با خبرنگار تلویزیون دولتی اسپانیا در پاسخ به این سوال که آیا ایران توان آن را دارد در صورت وقوع زمین لرزه‌ای سهمگین همانند ژاپن در نزدیکی نیروگاه اتمی بوشهر این نیروگاه را از آسیب جدی حفظ کند، پاسخ داد که با توجه به استاندارهای ایمنی بالای نیروگاه بوشهر فکر نمی‌کند مشکل خاصی پیش بیاید.

وی توضیح داد که استانداردهای ایمنی نیروگاه بوشهر «استانداردهای امروز دنیا» است، حال آن‌ که نیروگاه‌های ژاپن «بیش از ۴۵ سال قبل» و «با استانداردهای قدیمی» ساخته شده است.

آقای احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد که کشور ایران کشوری زلزله‌خیز است و به همین دلیل در ایران سازمان‌های اداری و گروه‌های مردمی تا حد ممکن در این مورد آمادگی دارند.

این سخنان در حالی بیان شده است که کشور ژاپن به دلیل زلزله‌خیز بودن و داشتن سابقه در وقوع زمین‌لرزه‌های سهمگین، از لحاظ ایمنی تأسیسات ساختمانی در سطح بسیار بالایی قرار دارد، به حدی که در زمان وقوع این زلزله بسیاری از آسمان‌خراش‌های این کشور آسیب چندانی ندیدند.

به دنبال وقوع زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۸.۹ ریشتر در ژاپن، نیروگاه فوکوشیمای ژاپن در برخی نقاط به طور جدی آسیب دید و با مشکلاتی از جمله از کار افتادن خنک‌کننده‌های برخی رآکتورها روبه‌رو شد.

در حال حاضر در سه رآکتور از شش رآکتور این نیروگاه انفجار رخ داده که متعاقب آن میزان تشعشعات رادیواکتیو خارج شده از این رآکتورها افزایش یافته و منجر به وقوع بزرگ‌ترین حادثه اتمی پس از واقعه چرنوبیل شده است.

محمود احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه در مصاحبه خود که در ساختمان نهاد ریاست جمهوری در تهران صورت گرفت اعلام کرد که جمهوری اسلامی در نیروگاه بوشهر «تمام ضوابط ایمنی» را رعایت کرده و این نیروگاه دارای «بالاترین استانداردها» است.

آقای احمدی‌نژاد در حالی از ایمنی بالای نیروگاه اتمی بوشهر خبر داده است که در اوایل اسفند سوخت اتمی داخل رآکتور بوشهر به دلیل «شکستگی» یکی از چهار پمپ سیستم خنک‌کننده رآکتور تخلیه شد.

ابراز اطمینان رئیس جمهوری اسلامی از ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر که ساخت آن بیش از ۳۰ سال به طول انجامید در حالی است که به دنبال وقایع نیروگاه فوکوشیمای ژاپن چند کشور اروپایی اعلام کرده‌اند تلاش ‌خواهند کرد سطح ایمنی نیروگاه‌های خود را بالا ببرند.

دولت اسپانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که تمامی تدابیر ایمنی و امنیتی موجود در شش نیروگاه اتمی خود را بار دیگر مورد بررسی قرار خواهد داد و آلمان نیز تصمیم گرفته است تا هفت نیروگاه قدیمی خود را تعطیل کند.
XS
SM
MD
LG