لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

جنگنده‌های غربی عملیات اجرای منطقه پرواز ممنوع را آغاز کردند


نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از پایان نشست سران برخی از کشورهای غربی درباره اوضاع در لیبی، گفته است که جنگنده‌های غربی با هدف اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی به پرواز در آمده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، روز شنبه و پس از پایان نشست سران چند کشور غربی در پاریس، از آغاز حمله به نیروهای تحت امر معمر قذافی، رهبر لیبی، به منظور محافظت از غیرنظامیان در این کشور خبر داده است.

به گفته وی هم اکنون هواپیماهای جنگی کشورهای غربی هم اکنون برای جلوگیری از حمله نیروهای وفادار به معمر قذافی به شهر بنغازی، که همچنان در کنترل مخالفان قرار دارد، بر فراز لیبی به پرواز درآمده‌اند.

آقای سارکوزی همچنین با بیان این که عملیات نظامی کشورهای غربی در لیبی با حمایت فرانسه، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و کانادا و نیز با موافقت اتحادیه عرب صورت می‌گیرد، اعلام کرده است، این حمله در صورتی متوقف می‌شود که معمر قذافی به حملات خود علیه مخالفان پایان دهد.

رئیس جمهور فرانسه از آمادگی حمله هواپیماهای جنگی این کشور به تانک‌ها و خودروهای زره‌پوش ارتش قذافی خبر داده و گفته است: «در راستای توافق‌های صورت گرفته با متحدان‌مان، نیروی هوایی ما با هرگونه حمله نیروی هوایی سرهنگ قذافی به بنغازی مقابله کرده و سایر هواپیماهای فرانسه نیز نیز آماده حمله به خودروهای زره‌پوشی هستند که افراد غیر مسلح را تهدید می‌کنند.»

نیکلا سارکوزی همچنین با اشاره به حملات تازه نیروهای معمر قذافی به مخالفان در روز شنبه اظهارداشته است: «سرهنگ قذافی هشدارهای ما را نادیده گرفته و در چند ساعت گذشته نیروهای وی حملات مرگبار خود را به مخالفان تشدید کردند. مردم لیبی به کمک و حمایت ما نیاز دارند و این وظیفه ما است.»

مداخله نظامی کشورهای غربی در لیبی به موجب قطعنامه‌ای صورت گرفته است که روز پنج‌شنبه در شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبی به تصویب رسیده بود.

بر اساس این قطعنامه کشورهای غربی می‌توانند از «تمام ابزارهای موجود» برای جلوگیری از حمله نیروهای وفادار به معمر قذافی، به غیرنظامیان و مخالفان استفاده کنند.

روز شنبه رهبران چند کشور غربی از جمله فرانسه، آلمان و بریتانیا و نیز هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا و نیز بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل به همراه نمایندگان اتحادیه عرب در پاریس گرد هم آمده‌اند تا درباره نحوه برخورد با لیبی تبادل نظر کنند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، که کشورش با عملیات نظامی در لیبی مخالفت کرده بود، پس از پایان نشست روز شنبه اعلام کرد، برلین خواستار پایان خشونت‌ها در لیبی است.

همچنین دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، نیز در پایان نشست پاریس با تاکید بر لزوم مداخله نظامی در لیبی اظهار داشته است: «سرهنگ قذافی باعث این کار شده است. او به جامعه جهانی دروغ گفته است. وی وعده آتش‌بس داد، اما آن را نقض کرد.»

آقای کامرون که با تلویزیون بریتانیا سخن می‌گفت، با اشاره به قطعنامه شورای امنیت در باره لیبی اظهار داشته است: «ما باید خواسته سازمان ملل را به مورد اجرا بگذاریم و نمی‌توانیم، اجازه دهیم که کشتار غیرنظامیان در لیبی ادامه یابد.»

در این میان با آغاز مداخله نظامی کشورهای غربی در لیبی، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این حمله با محوریت فرانسه و بریتانیا انجام شده و در جریان آن از جمله هواپیماهای نظامی، پایگاه‌های هوایی و سامانه‌های ارتباطی لیبی مورد هدف قرار می‌گیرند.

در این میان سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا نیز اعلام کرده است، کشورش در حال حاضر از طریق در اختیار گذاردن پایگاه‌های هوایی خود در حمله به نیروهای معمر قذافی مشارکت دارد، اما در صورت لزوم هواپیماهای جنگی این کشور نیز در عملیات نظامی مشارکت خواهند کرد.

بر اساس اعلام وزیر دفاع ایتالیا، هفت پایگاه هوایی این کشور برای استفاده هواپیماهای کشورهای غربی در جریان ماموریت در لیبی، در اختیار آنها قرار گرفته است.

از سوی دیگر قطر و نیز چند کشور اروپایی مانند بلژیک، هلند، دانمارک و نروژ نیز روز یکشنبه آمادگی خود را برای مشارکت در عملیات ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبی اعلام کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG