لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۴

تهدید نظامی اوباما؛ دولت لیبی اعلام کرد وارد بنغازی نمی‌شود


باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز جمعه گفت در صورتی که معمر قذافی، رهبر لیبی، به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل عمل نکند، مفاد این قطعنامه از راه اقدام نظامی اجرا خواهد شد.

ساعاتی پس از این تهدید، خالد قائم، معاون وزیر خارجه لیبی، اعلام کرد که دولت لیبی به پیروی از قطعنامه سازمان ملل متحد، نیروهای نظامی خود را وارد بنغازی نمی‌کند و از زمان اعلام آتش‌بس «هیچ‌گونه بمبارانی توسط دولت لیبی» در این کشور صورت نگرفته‌است.

این سخنان معاون وزیر خارجه لیبی در حالی بیان می‌شود که به گزارش خبرگزاری فرانسه، جمعه‌شب در شهر بنغازی در شرق لیبی که در دست مخالفان قذافی است صدای انفجاری بزرگ و پدافند ضد هوایی شنیده شده‌است.

در همین حال، شبکه الجزیره خبر داد که روز جمعه سه انفجار بزرگ در ۵۰ کیلومتری شهر طرابلس، پایتخت لیبی شنیده شده‌است.

حکومت لیبی روز جمعه خبر داد که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای اجرای طرح منطقه پرواز ممنوع را پذیرفته و آتش‌بس با مخالفان خود را بلافاصله به اجرا خواهد گذاشت، اما قول‌های لیبی در این باره با تردید دولت آمریکا و دیگر کشورها روبه‌رو شده‌است.

باراک اوباما روز جمعه در واشینگتن گفت که اگر قذافی به آتش‌بس عمل نکند با پیامدهای این تصمیم مواجه خواهد شد و باید میان این دو یکی را انتخاب کند. وی افزود: «بگذارید روشن بگویم، شروط قطعنامه جای چانه‌زنی ندارد.»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت که کشورش آماده است تا در قالب ائتلافی بین‌المللی در اقدام نظامی علیه لیبی شرکت کند، اما تأکید کرد که ایالات متحده «قصد ندارد نیروی زمینی به خاک لیبی بفرستد.»

وی افزود که ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و کشورهای عربی متفق‌القولند که آتش‌بس در لیبی باید بلافاصله به اجرا در‌آید.

معمر قذافی همین روز گذشته در مورد شهر بنغازی، شهری با ۷۰۰ هزار جمعیت، تهدید کرد که هیچ رحم و دلسوزی نخواهد داشت. یعنی هیچ رحمی به شهروندان خود ندارد.

باراک اوباما
رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: «معنی آن این است که تمامی حملات علیه شهروندان باید متوقف شود و قذافی باید نیروهای خود را از پیشروی به سوی بنغازی متوقف کند و این نیروها را از اجدابیا، مصراته و زاویه بیرون آورده و آب و برق تمامی نواحی را تأمین کند. باید به همه مردم لیبی نیز اجازه دسترسی به کمک‌های انساندوستانه داده شود.»

باراک اوباما افزود که در مورد نیات معمر قذافی شکی باقی نمانده‌است «زیرا او نیات خود را به روشنی بیان کرده‌است.» رئیس جمهوری آمریکا در مورد معمر قذافی اضافه کرد: «وی همین روز گذشته در مورد شهر بنغازی، شهری با ۷۰۰ هزار جمعیت، تهدید کرد که هیچ رحم و دلسوزی نخواهد داشت. یعنی هیچ رحمی به شهروندان خود ندارد.»

ساعاتی پس از این بیانیه رئیس جمهوری آمریکا، خالد قائم، معاون وزیر خارجه لیبی اعلام کرد: «نیروهای مسلح ما هم‌اینک در بیرون از شهر بنغازی مستقرند و ما هیچ قصدی برای ورود به بنغازی نداریم.»

وی افزود: «آتش‌بسی که پذیرفتیم معنی‌اش برای ما این است که هیچ عملیات بزرگ یا کوچک نظامی انجام نخواهیم داد.»

سخنان وی در حالی بیان می‌شود که نیروهای مخالف قذافی دولت وی را به نقض آتش‌بس اعلام شده متهم می‌کنند و پذیرش آتش‌بس توسط قذافی را «یک بلوف» و «دروغ» توصیف می‌کنند.

معمر قذافی، رهبر لیبی، روز جمعه، ساعاتی پیش از رأی شورای امنیت در مصاحبه‌ای با تلویزیون پرتغال هشدار داد زندگی حمله‌کنندگان به لیبی را «تبدیل به جهنم» خواهد کرد.

وی اظهار داشت: «اگر دنیا دیوانه شود ما هم دیوانه می‌شویم. ما پاسخشان را می‌دهیم و زندگی‌شان را تبدیل به جهنم خواهیم کرد.»

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به جامعه بین‌المللی برای اجرای منطقه پرواز ممنوع در لیبی و همچنین دفاع از غیر نظامیان اجازه انجام «همه اقدامات لازم» و از جمله گزینه نظامی را داده است.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، در پیوند با این قطعنامه خطاب به خبرنگاران تأکید کرد که محتوای قطعنامه شورای امنیت به منزله اشغال نظامی لیبی نیست.
XS
SM
MD
LG