لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۳

فرود اجباری دومین هواپیمای باری ایرانی در ترکیه برای بازرسی


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.
چند روز پس از فرود اجباری یک هواپیمای باری ایرانی «مشکوک» عازم سوریه در فرودگاه دیاربکر ترکیه، مقامات امنیتی ترکیه روز یکشنبه از توقف اجباری یک هواپیمای باری دیگر جمهوری اسلامی در همین فرودگاه برای انجام بازرسی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این هواپیما شنبه شب و به دنبال فرمان فرود از سوی مقامات ترکیه مجبور به توقف در این فرودگاه شد. مأموران همچنان در حال بازرسی این هواپیما هستند تا اطمینان حاصل کنند که هواپیمای مزبور قصد نداشته است هرگونه تسلیحات نظامی یا ممنوع را به سوریه منتقل کند.

مقامات امنیتی ترکیه اعلام کرده‌اند که شنبه شب دو هواپیمای جنگنده ترکیه در حالت آماده‌باش بودند تا در صورت خودداری خلبان از فرود وارد عمل شوند.

فرود اجباری این هواپیما در حالی صورت گرفته است که روز چهارشنبه نیز یک هواپیمای باری دیگر جمهوری اسلامی برای انجام بازرسی مجبور به فرود در فرودگاه دیار بکر شده بود.

خبرگزاری فرانسه در آن زمان به نقل از «منابع امنیتی» گفته بود که هواپیمای باری ایران مشکوک به حمل تجهیزات «نظامی یا هسته‌ای» بود که به دنبال بازرسی چند ساعته مشخص شد که این هواپیما در حال انتقال ۱۵۰ تن مواد خوراکی بوده است.

این هواپیما پس از پایان یافتن بازرسی به مسیر خود ادامه داده‌ است اما هواپیمای دوم همچنان در فرودگاه دیاربکر قرار دارد و مأموران در حال بازرسی آن هستند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی سال ۲۰۰۸ مدعی شد که سوریه بدون اطلاع دادن به این سازمان و به طور مخفیانه در حال ساخت یک رآکتور در تأسیسات دورافتاده و متروکی واقع در استان دیرالزور است.

این مرکز که در شرق سوریه قرار دارد در سپتامبر ۲۰۰۷ از سوی اسرائیل و با موافقت ایالات متحده بمباران شد.

این بمباران زمانی صورت گرفت که واشنگتن اعلام کرد که بر اساس شواهد در دست اطمینان یافته است که این مرکز، یک مرکز اتمی مخفی است.

در چند سال اخیر سوریه تنها یک‌بار، در ژوئن ۲۰۰۸ به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داد تا از این مرکز دیدن کنند.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواسط اسفندماه سال جاری اعلام کرده بود که دمشق از ژوئن ۲۰۰۸ هیچ گونه همکاری مثبت و سازنده‌ای با آژانس نداشته است.
XS
SM
MD
LG