لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

حمله هوایی اسرائیل به غزه «در واکنش به حملات راکتی به اسرائیل»


یکی از مناطق ویران شده در حملات هوایی چند روز گذشته اسرائیل به غزه
یکی از مناطق ویران شده در حملات هوایی چند روز گذشته اسرائیل به غزه
تنها یک روز پس از آنکه شبه‌نظامیان فلسطینی از غزه اقدام به پرتاب ده‌ها راکت و خمپاره به خاک اسرائیل کردند، جنگنده‌های اسرائیلی نیز اهدافی را در این منطقه تحت کنترل فلسطینی‌ها مورد حمله قرار دادند.

حماس می‌گوید که حملات روز پنجشنبه جنگنده‌های اسرائیلی، تونل‌های مرزی میان غزه و مصر و نیز یکی از اردوگاه‌های آموزشی در داخل غزه را هدف قرار داده است.

حمله دیگری نیز یک مبدل برق در منطقه غزه را هدف قرار داد که به گفته شاهدان عینی، منجر به قطع گسترده برق در منطقه شده است.

همچنین یک سخنگوی ارتش اسرائیل به رویترز گفته است که جنگنده‌های اسرائیلی «گروهی از تروریست‌های فلسطینی که سرگرم پرتاب راکت به سوی اسرائیل بوده‌اند» را هدف قرار داده‌اند.

با این حال رویترز به نقل از منابع پزشکی گزارش کرده است که در جریان این حملات کسی آسیب ندیده است. رویترز همچنین یادآور شده است که حماس پیش از این حملات از نیروهای خود خواسته بود که محل خدمت خود را ترک کنند.

حملات پیشین اسرائیل در روز سه‌شنبه به کشته شدن پنج شبه‌نظامی فلسطینی و چهار غیرنظامی از جمله سه کودک منجر شده بود.

منابع نظامی در اسرائیل گفته‌اند که حملات هوایی روز پنجشنبه در پاسخ به راکت پراکنی شبه‌نظامیان فلسطینی بوده است و وزیر دفاع شهری اسرائیل در گفت‌وگویی با رادیو اسرائیل این حملات موشکی را به حماس نسبت داده است.

در مقابل حماس که مستقیماً در مورد حملات موشکی روز چهارشنبه اظهار نظر نکرده، گفته است حملات موشکی که در هفته‌های اخیر ترتیب داده در پاسخ به حملات هوایی اسرائیل به منطقه غزه بوده است.

روز چهارشنبه ده‌ها راکت و خمپاره از سوی غزه به نواحی جنوبی اسرائیل شلیک شد که برخی از این راکت‌ها به مناطق شهری بئرشبع و اشدود که فاصله‌ای نزدیک به ۴۰ کیلومتر از مرز غزه دارند، نیز رسید.

علاوه بر حملات راکتی که در چند روز اخیر در جریان بوده است، بعد از ظهر روز چهارشنبه نیز انفجار يک بمب در شهر بيت‌المقدس (اورشليم) به مرگ يک زن و زخمی شدن حدود چهل نفر ديگر منجر شد.

پلیس اسرائیل این بمب‌گذاری را به شبه‌نظامیان فلسطینی نسبت داده است.

بمب‌گذاری روز چهارشنبه، نخستین حمله از نوع در شهر بیت‌المقدس از سال ۲۰۰۴ به این سو بوده است.

اسرائیل می‌گوید که زنی که در جریان این بمب‌گذاری کشته شده، یک توریست بوده است و بریتانیا تأیید کرده است که این زن تابعیت بریتانیایی دارد.

در همین حال گروه شبه‌نظامی جهاد اسلامی، روز پنجشنبه اعلام کرد که در ارتباط با بمب‌گذاری روز چهارشنبه، دو تن از رهبرانش در منطقه اشغالی کرانه باختری، توسط نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین بازداشت شده‌اند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این بمب‌گذاری را که در نزدیکی یک ایستگاه اتوبوس رخ داد بر عهده نگرفته است.

خبرگزاری رویترز یادآور شده است که روند صعودی خشونت‌ها در مرز غزه در روزهای گذشته بر نگرانی‌ها در مورد آغاز جنگی دیگر میان اسرائیل و گروه حماس که کنترل غزه را در دست دارد افزوده است.
XS
SM
MD
LG