لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

«طرح پیشنهادی آمریکا برای جابجایی ساکنان اردوگاه اشرف»


یکی از زخمی‌شدگان حمله به اردوگاه اشرف- ۸ آوریل ۲۰۱۱
یکی از زخمی‌شدگان حمله به اردوگاه اشرف- ۸ آوریل ۲۰۱۱
یک دیپلمات آمریکایی می‌گوید ایالات متحده قصد دارد به دولت عراق و سازمان مجاهدین خلق طرحی را پیشنهاد کند که براساس آن تا زمان انتقال ساکنان اردوگاه اشرف به یک کشور دیگر، این افراد به طور موقت در مکان دیگری در خاک عراق اسکان داده شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود تأکید کرد که این طرح به منظور جلوگیری از بروز خشونت علیه ساکنان اردوگاه اشرف مطرح شده است و افزود که پیشنهاد آمریکا این است که ساکنان این اردوگاه تا زمان حضورشان در عراق، به انتخاب دولت آن کشور، موقتا در یک منطقه دیگر اسکان داده شوند.

وی افزود که در صورت موافقت با جابجایی ساکنان اردوگاه اشرف، ایالات متحده تلاش خواهد کرد با همراهی عراق و شرکای بین‌المللی، امنیت مجاهدین ساکن در عراق را تأمین کند.

این دیپلمات خاطر نشان کرد که انتقال ساکنان اردوگاه اشرف به مکانی دورتر از مرز ایران می‌تواند موجب بهبود وضعیت امنیتی این افراد شود و در این مدت اقدامات لازم برای انتقال این افراد به کشور سوم به منظور اقامت دائم نیز صورت خواهد گرفت.

در حال حاضر حدود سه هزار و ۴۰۰ مجاهد در کمپ اشرف ساکن هستند.

به دنبال درگیری میان نیروهای عراقی و ساکنان اردوگاه اشرف که ۱۹ فروردین سال جاری به وقوع پیوست و به گفته سازمان ملل متحد به کشته شدن ۳۴ تن از ساکنان این اردوگاه انجامید، دولت عراق تأکید کرده است که تمامی این افراد باید تا پایان سال جاری میلادی خاک عراق را ترک کنند.

این دیپلمات آمریکایی روز پنجشنبه ضمن ابراز نگرانی «عمیق» از امکان بروز خشونت علیه ساکنان اردوگاه اشرف، خاطرنشان کرد که ایالات متحده سعی دارد از تنش‌هایی که متوجه این اردوگاه است بکاهد.

وی همچنین تأکید کرد که در کنار ارائه این پیشنهاد، اعضای سازمان ملل در عراق همچنان در تلاشند تا رهبران اردوگاه اشرف را متقاعد کنند اجازه دهند ساکنان کمپ به آژانس پناهندگان سازمان ملل مراجعه کنند.

سازمان مجاهدین خلق در اواخر ۱۳۴۰ به منظور مبارزه مسلحانه با حکومت محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران، تاسیس شد. نيروهای سازمان مجاهدين خلق در اواسط دهه ۱۳۶۰ و در دوران جنگ عراق و ایران به عراق رفتند تا در کنار نيروهای عراقی با نيروهای ايرانی بجنگند.

به دنبال حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و خلع سلاح مجاهدین، نیروهای آمریکایی ابتدا مسئولیت حفاظت از آنها را در اردوگاه اشرف برعهده گرفتند، اما با خروج تدریجی سربازان آمریکایی از شهرهای عراق، دولت عراق در تابستان سال ۲۰۰۸ مسئولیت اردوگاه اشرف را بر عهده گرفت.

سازمان مجاهدین خلق از سوی ایران، عراق و ایالات متحده یک گروه تروریستی به شمار می‌رود، اما اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹ نام این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی این اتحادیه حذف کرد.
XS
SM
MD
LG