لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

احمدی‌نژاد: خودم سرپرستی وزارت نفت را بر عهده گرفته‌ام


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود پس از حاشیه‌های اخیر دولتش در موضوع ادغام وزارتخانه‌ها تأکید کرد که «بگو مگوها با مجلس طبیعی و شیرین است» و افزود که در شرایط کنونی خود سرپرستی وزارت نفت را برعهده گرفته است.

آقای احمدی‌نژاد که اقدام اخیرش در ادغام دو به دو هشت وزارتخانه در یکدیگر انتقادهای زیادی را در میان نمایندگان مجلس برانگیخته است، کوچک‌سازی دولت را «آرزویی ۲۵ ساله» خواند که به دلیل نبود ساز و کار «کسی نمی‌توانست آن را اجرا کند.»

وی ادامه داد که تصویب اولیه شرح وظایف برای این ادغام‌ها و ارسال آن به مجلس، «ممکن بود زمان زیادی ببرد و روند یک ساله داشته باشد» که در این صورت «کارهای اداری فشل می‌شد و مشکل ایجاد می‌کرد» و از این رو «تصمیم گرفتیم این روند را در دولت زودتر آغاز کنیم و وزارتخانه‌ها را ادغام کنیم.»

آقای احمدی‌نژاد همچنین با استناد به اینکه در حال حاضر «یک چهارم انرژی کشور تبدیل به برق می‌شود» و «وزارت نیرو مشتری اصلی وزارت نفت است»، ادغام این دو وزارتخانه را منجر به «کاهش مسئولیت‌ها و ساختمان‌ها» ارزیابی کرد.

رئیس دولت دهم همچنین بار دیگر تأکید کرد که قانون تشکیل وزارت ورزش دارای «ابهامات زیادی» بوده است و اخیراً قرار شده کمیته مشترکی بین دولت و مجلس تشکیل شود و با «اصلاحاتی مختصر» این ابهامات را بر طرف کنند تا وزارت ورزش و جوانان تشکیل شود.

اظهارات تازه محمود احمدی‌نژاد در مورد ادغام وزارتخانه‌ها در شرایطی است که وی روز یکشنبه با استناد به قانون برنامه پنجم و مصوبه بحث‌برانگیز اخیر دولت در مورد ادغام وزارتخانه‌ها، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی و مهدی غضنفری را با حفظ سمت‌هاشان در وزارتخانه‌های کار و بازرگانی به عنوان سرپرستان وزارخانه‌های رفاه و صنایع منصوب کرد.

این انتصاب یک روز پس از آن انجام می‌شود که رئیس دولت، با استناد به همین مصوبه هیئت وزیران به مأموریت سه وزیر کابینه پایان داد و بار دیگر انتقاد نمایندگان مجلس را در مورد عدم رعایت مصالح کشور برانگیخت.

ابراز بی‌اطلاعی از زمان برگزاری انتخابات مجلس

محمود احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد شبه‌های مطرح شده در مورد تلاش دولت برای تأثیرگذاری در روند انتخابات مجلس، نسبت به زمان برگزاری انتخابات ابراز بی‌اطلاعی کرد.

در هفته‌های اخیر اسدالله بادمچیان، از نمایندگان اصولگرای تهران در مجلس شورای اسلامی، از تصمیم اصولگرایان به تشکیل کمیته‌ای خبر داده بود که هدف از آن جلوگیری از دخالت غیرمجاز اطرافیان دولت در انتخابات مجلس است.

انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بر اساس برنامه‌ریزی وزارت کشور در ۱۲ اسفند ماه امسال برگزار خواهد شد و در این زمینه آقای بادامچیان ابراز نگرانی کرده بود که «ممکن است برخی از اطرافیان همچون استانداران، فرمانداران، و بخشداران دخالت غیرمجاز در انتخابات انجام دهند.»

اما اکنون محمود احمدی‌نژاد در بخشی از سخنان خود با ابراز بی‌اطلاعی از زمان برگزاری انتخابات مجلس گفته است که «وزارت کشور مجری انتخابات است و احدی از دولت حق دخالت در انتخابات را ندارد چرا که انتخابات متعلق به مردم است.»

«اطلاعات دقیق» از وضعیت بن‌لادن

محمود احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود کشته شدن اسامه بن‌لادن به دست نیروهای آمریکایی را اقدامی با هدف «بهره‌برداری سیاسی در داخل آمریکا» خواند و مدعی شد «اطلاعاتی دقیق» دارد که نشان می‌دهد «اسامه بن‌لادن از مدت‌ها پیش در اختیار نیروهای نظامی آمریکا بوده است.»

وی اضافه کرد که آمریکایی‌ها «ابتدا او را مریض کردند و در حالی که مریض بود و در اختیار خودشان بود او را کشتند.»

رئیس دولت دهم افزود که «بن‌لادن را برای خرج تبلیغات اوباما کشتند و الان هم دنبال جایگزینی برای او هستند تا بالاخره آن مجموعه کار خود را ادامه دهد.»

وی اضافه کرد مسئله‌ای که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند «انتخاب هر چه سریع‌تر جانشین» برای اسامه بن‌لادن است.

ارزیابی مثبت از طرح هدفمندسازی یارانه‌ها

رئیس دولت همچنین در بخشی از گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش، اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها را مثبت ارزیابی کرد و دستاوردهای این طرح را افتخارآمیز خواند.

محمود احمدی‌نژاد یکی از اهداف این طرح را «کنترل مصرف» عنوان کرد و افزود که در دوره اجرای این طرح مصرف نان حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و ایران جزو صادر کنندگان گندم قرار گرفته است.

وی همچنین گفت که مصرف گاز خانگی و تجاری نیز در ساعات اوج مصرف ۱۰ درصد کاهش یافته و مصرف بنزین نیز سیر نزولی داشته است.

رئیس دولت همچنین مدعی شد که بانک جهانی با تمجید از این اقدام دولت جمهوری اسلامی، از مسئولان اقتصادی دعوت کرده است تا در سه کنفرانس بین‌المللی تجربه‌های خود در این زمینه را عرضه کنند.

وی در مورد احتمال افزایش بهای حامل‌های انرژی نیز وعده داد که دولت نظرات مردم را می‌گیرد و در صورت آماده بودن شرایط گام بعدی را برمی‌دارد و در غیر این صورت «یک تنفس» می‌دهد و گام بعدی را در سال بعد اجرا خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG