لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

یک نماینده: بسیاری در مجلس خواهان استیضاح یا طرح عدم کفایت رئیس جمهور بودند


رئیس فراکسیون روحانیون مجلس ایران روز پنج‌شنبه ضمن متهم کردن دولت به متشنج کردن فضای سیاسی کشور گفت که به دنبال غائله وزارت اطلاعات بسیاری از نمایندگان مجلس خواهان «پیگیری استیضاح، سوال یا طرح عدم کفایت رئیس جمهوری» بوده‌اند.

هفته گذشته خبرگزاری مهر ضمن اعلام این که طرح سوال از رئيس جمهور ايران بار ديگر به جريان افتاده نوشته بود: «جمعی از نمايندگان مجلس در جلسه‌ای به اين جمع‌بندی رسيدند که موضوع طرح سوال از رئيس جمهور را به دليل اتفاقات اخير پيگيری کنند.»

به گفته محمدتقی رهبر، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در برابر خواسته نمایندگان مجلس مبنی بر طرح سوال یا استیضاح محمود احمدی‌نژاد، این علی لاریجانی، رئیس مجلس، بوده است که جو مجلس را آرام کرده و «مانع تشویش بیشتر فضای سیاسی کشور» شده است.

این نماینده روحانی مجلس خاطرنشان ساخته است که «اگر تدبیر و درایت ایشان [علی لاریجانی] نبود، حوادث ناگواری در فضای سیاسی کشور به وجود می‌آمد».

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس ایران یک روز پس از آن زبان به مواخذه دولت گشوده است که محمود احمدی‌نژاد در حمله‌ای مستقیم به علی لاریجانی در قضیه ادغام وزارتخانه‌ها او و نمایندگان مجلس را به «نقض قانون و تخریب آن» متهم کرد.

در حالی که هنوز گرد و غبار قضیه پرسروصدای عزل و نصب وزیر اطلاعات فرو ننشسته بود، روز یک‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت، هیئت دولت تصویب کرد که هشت وزارتخانه در یکدیگر ادغام و به این ترتیب چهار وزارتخانه حذف و سه وزیر از کابینه دهم خارج شوند.

این اقدام دولت محمود احمدی‌نژاد باعث شد که هنوز مسئله‌ای حل نشده، مسئله‌ای دیگر برای دولتش ایجاد شده و روابط قوه مجریه با مجلس تیره‌تر از آن چه بود شود.

رئیس و نمایندگان مجلس تأکید می‌کردند که ادغام وزارتخانه‌ها بدون مصوبه مجلس قانونی نیست، اما دولت معتقد بود که ادغام وزارتخانه‌ها نیازی به مصوبه مجلس و رأی اعتماد برای وزیران جدید ندارد.

به نظر می‌رسد اظهار نظر محمدتقی رهبر هم پاسخی به گفته‌های آقای احمدی‌نژاد علیه مجلس باشد. او می‌گوید که دولت با «مقاومت در برابر اجرای قانون و تخطی از فرامین رهبری» جو سیاسی کشور را آلوده کرده است.

این نماینده اصول‌گرای مجلس با انتقاد از «حاشیه‌های منحرف دولت» به رئیس جمهور توصیه کرده است که «بهتر است دولت به جای فرافکنی در پی تمکین از قانون و فرمایشات رهبری باشد».

از نزدیک به یک ماه پیش که برکناری وزیر اطلاعات با تصمیم محمود احمدی‌نژاد موج انتقادات و حملاتی بی‌سابقه را علیه او به راه انداخت، اصول‌گرایان منتقد دولت، چه در مجلس و چه در خارج از مجلس، حتی یک روز را بدون هشدار و حمله و افشاگری علیه محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش نگذرانده‌اند.
XS
SM
MD
LG