لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

«ترجیح به رابطه با ایران» پای نخست‌وزیر کویت را به پارلمان باز می‌کند


سه تن از نمایندگان اپوزیسیون در پارلمان کویت روز یکشنبه خواستار برگزاری جلسه پرسش از نخست‌وزیر این کشور در رابطه با «ترجیح وی به داشتن روابط خوب با ایران» شدند.

این نمایندگان می‌گویند که «شیخ ناصر محمد الاحمد الصباح»، نخست‌وزیر کویت، مناسبات خوب با ایران را به روابط حسنه با کشورهای عرب خلیج فارس ترجیح می‌دهد و با این کار «به امنیت ملی کویت ضربه می‌زند.»

نمایندگان اپوزیسیون در مجلس کویت هم‌چنین نخست‌وزیر این کشور را متهم می‌کنند که وی در موضوع گسیل به‌موقع نیروهای نظامی به بحرین برای سرکوب معترضان شیعه کوتاهی کرده و با این کار به روابط کویت با دیگر کشورهای «شورای همکاری خلیج فارس» آسیب رسانده‌است.

درخواست برگزاری جلسه پرسش از نخست‌وزیر از سوی محمد هایف و وَلید الطبطبایی، دو نماینده از جناح اسلام‌گرای تندرو، و مبارک الوَعلان، از نمایندگان مستقل مجلس ارائه شده‌است که هر سه از مخالفان سرسخت ایران به‌شمار می‌آیند.
درگیری نمایندگان سنی و شیعه در مجلس کویت. ۱۸ مه ۲۰۱۱.

این تنش تازه در مجلس کویت در ادامه تنش‌های متعدد اخیری است که میان سیاست‌مداران اقلیت شیعه و اکثریت سنی‌مذهب این کشور در پیوند با موضوعات بحرین، ایران و دیگر مسائل رخ داده‌است.

هفته گذشته یک نشست پارلمانی مجلس کویت صحنه زدوخوردهای فیزیکی توسط چند تن از نمایندگان شیعه و سنی این مجلس بود. این زدوخورد پس از آن رخ داد که یکی از نمایندگان شیعه، دو شهروند کویتی بازداشتی در زندان گوانتاناموی ارتش آمریکا را «تروریست» توصیف کرد.

شیخ ناصر که از بستگان نزدیک امیر کویت است از سال ۲۰۰۶ به سمت نخست‌وزیری این کشور منصوب شده و این امر تنش‌های متعددی را به همراه داشته‌است به‌طوری که شیخ ناصر تاکنون شش بار از پست خود استعفا کرده و انتصاب مجدد شده‌است و در سه مورد نیز پارلمان این کشور با انحلال روبه‌رو شده‌است.

روز جمعه فعالان سیاسی جوان در کویت، تظاهرات پرسروصدایی در این شهر برگزار کردند و خواستار برکناری شیخ ناصر از پست خود شدند.

مناسبات ایران و کویت اخیراً با چالش‌هایی روبه‌رو شده و در پی اعلام کشف یک شبکه جاسوسی برای سپاه پاسداران در کویت و محکومیت چند تن در این ارتباط، کویت و جمهوری اسلامی دیپلمات‌های یکدیگر را در اقدامی متقابل اخراج کرده‌اند.

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه پس از دیدار با امیر و دیگر مقام‌های کویت در نشستی خبری در کویت گفت که سفیران دو کشور به محل مأموریت‌شان باز می‌گردند.
XS
SM
MD
LG