لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۷

دومين جشن تولد جاش فتال در اوین، هم‌چنان در انتظار حکم دادگاه


جاش فتال (راست) و شین باوئر (چپ)، دو شهروند آمریکایی که در ایران زندانی هستند
جاش فتال (راست) و شین باوئر (چپ)، دو شهروند آمریکایی که در ایران زندانی هستند
جاش فتال، شهروند آمريکايی، که به همراه شين باوئر و سارا شورد به اتهام ورود غيرقانونی به مرز ايران بازداشت شده است روز شنبه، ۱۴ خردادماه، دومين سال تولد خود را در زندان اوین در تهران می‌گذراند.

اين سه شهروند آمريکايی که گفته‌اند در حال کوهنوردی در منطقه مرزی ايران و عراق بوده‌اند، از سوی دولت جمهوری اسلامی به «جاسوسی» متهم شده‌اند.

سارا شورد سال پيش به قيد وثيقه ايران را ترک کرد، ولی نامزد او، شين باوئر، به همراه جاش فتال همچنان در ايران در زندان و در انتظار حکم دادگاه هستند.

جاش فتال امروز ۲۹ ساله می‌شود و شين باوئر ۲۸ ساله است و اين دو از ماه ژوییه سال ۲۰۰۹، یعنی حدودا دو سال پیش، در بند هستند. سارا شورد و شين باوئر اهل لس‌آنجلس هستند و جاش فتال اهل مينه‌سوتا است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، خانواده فتال گفته‌اند که روز شنبه هم مانند رويه‌ای که از ماه پيش توسط مادران اين زندانيان آغاز شده، اعتصاب غذا خواهند کرد.

دادگاه اين متهمان قرار بود ماه پيش برگزار شود، ولی بدون هيچ دليل يا توضيحی این دادگاه برگزار نشد و به زمانی نامعلوم موکول شد.

در حالی که درخواست‌های زيادی از سوی چهره‌های بين‌المللی چون نوام چامسکی و محمدعلی کلی برای آزادی اين شهروندان آمريکايی مطرح شده، علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفته بود که «آمريکايی‌ها برای آزادی اين زندانيان خيلی عجله نکنند و قرار است اينها به اين زودی آزاد شوند».

محمود احمدی‌نژاد نیز در آخرين سفر خود به نيويورک در سال گذشته وعده داده بود که با وجود «استقلال قوه قضاييه در ايران» نهايت تلاش خود را برای آزادی آنها انجام دهد، اما وعده آقای احمدی‌نژاد هنوز محقق نشده است.

نشريه «نيشن» در آمريکا چندی پيش در جريان يک تحقيق اعلام کرد که سه شهروند آمريکايی ياد شده «به زور از خاک عراق به خاک ايران برده شده و سپس دستگير شده‌اند».

وزير اطلاعات جمهوری اسلامی اين گزارش‌ها را رد کرده و گفته بود اين سه شهروند آمريکايی «جاسوس» هستند و بايد تحت تعقيب قضايی قرار گيرند.
XS
SM
MD
LG