لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵

ابراز نگرانی آمريکا از خشونت‌ها در بلندی‌های جولان


آمريکا روز دوشنبه با ابراز نگرانی «عميقا» از بروز ناآرامی و خشونت در بلندی‌های جولان، آنچه را که اقدام دولت سوريه برای انحراف افکار عمومی از سرکوب‌ها در اين کشور خوانده، محکوم کرد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، گفت: واشينگتن عميقا از اتفاقات روز گذشته برای عبور از خط مرزی که مرگ و جراحت عده‌ای را در پی داشت ابراز نگرانی می‌کند.

گزارش‌ها حاکی است که نيروهای امنيتی اسرائيل روز يکشنبه به صدها نفر از هواداران فلسطينی‌ها در سوريه که در سالگرد شکست اعراب از اسرائيل در سال ۱۹۶۷ در بلندی‌های جولان تجمع کرده بودند، آتش گشودند.

در حالی تلويزيون دولتی سوريه می‌گويد در جريان تيراندازی نيروهای اسرائيلی به سوی تظاهرات در بلندی‌های جولان در سوريه در روز يکشنبه ۲۳ نفر کشته شده‌اند، ارتش اسرائيل می گويد، تنها ۱۰ نفر کشته شده‌اند و آمار اعلام شده از سوی تلويزيون دولتی سوريه «اغراق آميز» بوده است.

مارک تونر گفت: «ما تلاش‌های حکومت سوريه برای برانگيختن چنین رويدادهايی و همچنين منحرف کردن توجه از وقايع داخلی‌اش را محکوم می‌کنيم، اين روشن است چنين رفتارهايی مانع از آن نخواهد بود که جامعه بين المللی به رفتارهای حکومت سوريه با شهروندانش توجه نکند.»

در همين زمينه، کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در واکنش به رويدادهای روز يکشنبه در بلندی‌های جولان خواستار خويشتنداری طرف‌های درگير شد.

کاترين اشتون گفته است: «مهم است که تظاهرات صلح آميز باشد و پاسخ به آن نيز متناسب و حساب شده باشد.»

مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا هشدار داده است چنين رويدادهایی می‌تواند به نقض آتش بس طولانی در اين منطقه بينجامد.

کاترين اشتون همچنين گفته است: «خواهان خويشتنداری همه طرف‌های درگير هستم. از اين گونه رفتارهای تحريک آميز خودداری شود.»

اسرائيل: سوريه اغراق می‌کند

رهبران اسرائيل حکومت بشار اسد را متهم می‌کنند که برای انحراف افکار عمومی از سرکوب اعتراصات دراين کشور، نا آرامی در مرزهای اسرائيل را تشويق می‌کند. اين در حالی است که سوريه اسرائيل را به «خشونت عريان» عليه تظاهر کنندگان متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نيروهای نظامی در بلندی‌های جولان به دنبال درگيری‌های روز يکشنبه که به گفته تلويزيون دولتی سوريه ۲۳ کشته و ۳۵۰ زخمی برجای گذاشت، در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.

ارتش اسرائيل می‌گويد، هيچ يک از ۱۰ نفر کشته حوادث روز يکشنبه هدف گلوله نيروهای اسرائيلی قرار نگرفته‌اند.

سرهنگ آويتال ليبوويتز، يک سخنگوی ارتش اسرائيل، به خبرگزاری فرانسه گفته است: ما مطليم که ده نفر کشته شده‌اند، اين افراد به دليل استفاده از کوکتل مولوتف در منطقه قنيطره که توسط سوری‌ها مين گذاری شده کشته شده‌اند.

این در حالی است که یک سخنگوی ارتش اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفته بود که ارتش این کشور مجبور شده، پاهای کسانی را که از منطقه مرزی عبور می‌کردند هدف قرار دهد.

تلويزيون دولتی سوريه می‌گويد در درگيری روز يکشنبه ۲۳ نفر از جمله يک زن و يک کودک در تيراندازی نيروهای اسرائيلی به سوری تظاهر کنندگان فلسطينی کشته شده‌اند.

بلندی‌های جولان که توسط اسرائيل اشغال شده است روز يکشنبه و در سالگرد شکست اعراب از اسرائيل در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ (يوم النکسه)، شاهد تجمع صدها نفر از هواداران فلسطينی‌ها بود.
XS
SM
MD
LG