لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

احضار کاردار بريتانيا در تهران در اعتراض به اظهارات هيگ


ويليام هيگ وزير خارجه بریتانیا
ويليام هيگ وزير خارجه بریتانیا
وزارت امور خارجه ايران روز پنجشنبه با احضار کاردار بريتانيا در تهران به اظهارات ويليام هيگ وزير خارجه اين کشور، در خصوص همکاری ايران با سوريه در سرکوب مخالفان، اعتراض کرده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، رييس اداره اول غرب اروپای وزارت امور خارجه ايران در ملاقات با جين ماريوت، کاردار بريتانيا، «اتهامات وارده» وزير امور خارجه بريتانيا و تکرار آن توسط يکی از سخنگويان وزارت امور خارجه اين کشور را در خصوص دخالت جمهوری اسلامی ايران در «تحولات سوريه» را رد کرده و گفته است اين اتهامات بدون «هيچگونه مدرک و دليلی بيان شده است».

طبق اين گزارش رييس اداره اول غرب اروپای وزارت امور خارجه ايران اظهارات وزير امور خارجه بريتانيا را «کاملا بی‌پايه و اساس»دانسته که بر مبنای «يک سلسله دروغ‌پردازی» مطرح شده است.

ويليام هيگ در هفته جاری به پارلمان بريتانيا گفته بود که ايران در سرکوب معترضان سوری به حکومت بشار اسد کمک می‌کند. وزير امورخارجه بريتانيا همچنين گفته بود، ايران کمک‌های کارشناسی و همچنین ابزارها سرکوب را در اختيار سوريه قرار می‌دهد.

در همین زمینه، باری مارستون، سخنگوی وزارت امور خارجه بريتانيا، در گفت و گو با راديو فردا گفته بود، شواهد نشان می‌دهد که سپاه پاسداران در سرکوب اعتراضات در سوریه دست دارد.

وی گفته بود: «ارتباط با سپاه پاسداران به طور مستقيم است يعنی به صورت تبادل اطلاعات برای چگونگی سرکوب تظاهرکنندگان يا ارسال تجهيزاتی برای قطع سرويس اينترنت و منع تماس بين شهرهای مختلف سوريه که اين موضوع خيلی نگران کننده است.»

مقامات حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گويند از آغاز اعتراضات در سوريه در ماه مارس تاکنون احتمالا يک هزار صد نفر کشته و بيش از ده هزار نفر بازداشت شده‌اند.

واکنش بریتانیا

به گزارش رويترز، در همين حال وزارت امور خارجه بريتانيا روز پنجشنبه در بيانيه‌ای احضار کاردار بريتانيا در تهران را تاييد کرده است.

در اين بيانيه آمده است: «بريتانيا پای گفته‌های خود ايستاده است. ما شديدا نگران اقدامات حکومت ايران در سرکوب شهروندان خود و همچنين حمايت از عناصر خشونت در منطقه هستيم.»

بيانيه وزارت امور خارجه بريتانيا اضافه کرده است: «ما اطلاعات موثقی را رويت کرده‌ايم که نشان می‌دهد ايران به سوريه برای سرکوب تظاهرات در اين کشور کمک می‌کند، از جمله از طريق ارائه تجهيزات و کارشناس. ما پيشتر اين نگرانی را با کاردار ايران در لندن در ميان گذاشته‌ايم.»

علاوه بر بريتانيا، آمريکا نيز ايران را به همکاری با حکومت بشار اسد برای سرکوب معترضان سوری متهم کرده بود.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، در اواخر فروردين ماه گفته بود: «ما اطلاعات و شواهد موثقی درباره حمايت ايران از سوريه در سرکوب معترضان وجود دارد.»

پیش از این روزنامه آمريکايی وال‌استريت‌جورنال، نيز در گزارشی نوشته بود، جمهوری اسلامی از طريق کمک و مشاوره در زمينه کنترل اعتراض‌های خيابانی، بستن وب‌سايت‌ها، رديابی کاربران سوری در اينترنت و نيز کنترل تلفن همراه و سرويس پيام کوتاه از حکومت سوريه حمايت می‌کند.

ايران اتهامات امريکا ادر خصوص مشارکت در سرکوب معترضان سوری را نيز رد کرده بود.
XS
SM
MD
LG