لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

خامنه‌ای در مورد بهار عربی: سرکوب‌ها فایده‌ای ندارد


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه در سخنرانی خود در بهشت زهرا با اشاره به جنبش اعتراضی در کشورهای عربی موسوم به «بهار عربی» تاکید کرد که «سرکوب‌ها فایده‌ای ندارد». او با این حال در سخنان خود هیچ اشاره‌ای به اعتراضات در سوریه نکرد.

رهبر ایران چنین نصیحت کرد که «حتی در مورد مخالف هم عدالت به خرج بدهید» و «مبادا خیال کنید که تقوی این است که انسان مخالف خود را زیر پا له کند».

آیت‌الله خامنه‌ای که در مراسم سالگرد مرگ آیت‌الله روح‌الله خمینی در روز ۱۴ خردادماه سخن می‌گفت با اشاره به بی‌فایده بودن سرکوب مردم گفت: «ملت‌ها بالاخره وقتی بیدار شدند، وقتی قدرت خودشان را شناختند این راه را دنبال خواهند کرد.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به مردم بحرین گفت که آنها «حق رای دادن خود را مطالبه می‌کنند» و در ادامه تاکید کرد که «این که جرم نیست».

سخنان بالاترین مقام در جمهوری اسلامی در حالی است که به دنبال آغاز اعتراضات در ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ حرکت های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران سرکوب شد و عده زیادی نیز به دست نیروهای امنیتی ایران و لباس‌شخصی‌ها جان خود را از دست دادند.

علاوه بر این هنوز عده فراوانی از معترضان و اصلاح‌طلبان و روزنامه‌نگاران در ایران در شرایط بسیار طاقت‌فرسا با اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام» در زندان به سر می‌برند.

از میان زندانیان سیاسی ایران در نزدیک به دو سال گذشته از پس از انتخابات عده قابل توجهی با نوشتن نامه‌های سرگشاده خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای از او تظلم‌خواهی کرده و خواستار رسیدگی او به وضعیت خود و وضع زندان‌ها شده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای اما تاکنون به هیچ یک از این نامه‌ها و درخواست‌ها پاسخی نداده است.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی روز شنبه خود همچنین هنگام نام بردن از ملت‌های عربی به مصر، تونس، لیبی، بحرین، و یمن اشاره کرد، اما نام سوریه را از قلم انداخت و حتی هنگام دعا برای این ملت‌ها نیز به مردم سوریه هیچ اشاره‌ای نکرد.

او با «روشن» خواندن موضع جمهوری اسلامی در برابر حرکت‌های اعتراضی در کشورهای عربی گفت: «هر جا حرکت اسلامی، مردمی و ضد آمریکایی است، ما با این حرکت همراهیم. اگر در جایی ببینیم حرکتی به راه افتاده است با تحریک آمریکایی‌ها، با آن حرکت همراهی نمی‌کنیم.»

خبرگزاری رویترز روز شنبه در گزارشی این موضع رهبر جمهوری اسلامی را دلیلی بر عدم حمایت تهران از اعتراضات مردم سوریه دانسته است.

سخنان رهبر اسلامی ایران و اعلام موضع او تنها یک روز پس از آن ایراد شده است که حکومت بشار اسد در ادامه سرکوب خشونت‌بار مردم خود در روز جمعه «دست‌کم ۶۳ نفر» را از پای درآورده و «خونین‌ترین روز» اعتراضات در سه ماه گذشته در این کشور را رقم زده است.

در همین حال هفته گذشته یک روزنامه آمریکایی از قول چند مقام آمریکایی گزارش داد که ایران برای کمک به سرکوب معترضان در سوریه، مشاوران و مربیانی به این کشور فرستاده و تجهیزات پیشرفته‌ای را نیز در اختیار حکومت سوریه گذاشته است.

از سوی دیگر چندی پیش نیز فیلم‌های کوتاهی از تظاهرات مردم در سوریه منتشر شد که شعارهای مردم علیه ایران و آتش زدن پرچم ایران را نشان می‌داد.
XS
SM
MD
LG