لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

استقبال سازمان ملل و بریتانیا از اعلام لغو وضعیت فوق‌العاده در بحرین


تظاهرات در بحرین- فوریه ۲۰۱۱
تظاهرات در بحرین- فوریه ۲۰۱۱
به دنبال اعلام لغو وضعیت فوق‌العاده در بحرین و اعلام تمایل حکومت بحرین به مذاکره با مخالفان، سازمان ملل و بریتانیا از این اقدام بحرین استقبال کردند.

به گزارش آسوشیتد پرس، دفتر بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در بیانیه‌ای ضمن استقبال از لغو وضعیت اضطراری در بحرین، ابراز امیدواری کرد که مذاکره با مخالفان در بحرین مثمر ثمر بوده و خواست‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم بحرین را برآورده کند.

در این بیانیه از ملت بحرین خواسته شده است تا شرایط لازم برای انجام این مذاکرات را فراهم کنند.

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین روز سه شنبه در سخنرانی خود خواستار آغاز مذاکرات میان حکومت و مخالفان از ابتدای ماه ژوئیه، حدود یک‌ماه دیگر، شد و به دنبال آن دولت بحرین نیز روز چهارشنبه از لغو وضعیت فوق‌العاده در این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آلیستر برت، از مقامات مسئول وزارت خارجه بریتانیا نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای ضمن ابراز خوشنودی از لغو وضعیت فوق‌العاده در بحرین و تمایل حکومت به مذاکره با مخالفان، تأکید کرد که تنها «تغییرات حقیقی و اصلاحات سیاسی واقعی» می‌تواند ثبات بلند مدت در بحرین را تضمین کند.

آقای برت با این حال از گزار‌ش‌های رسیده در خصوص نقض حقوق بشر در بحرین ابراز نگرانی و تأکید کرد که بریتانیا همچنان از دولت بحرین می‌خواهد تا به حقوق بشر احترام بگذارد و به برقراری آزادی‌های سیاسی متعهد باشد.

علیرغم ابراز تمایل پادشاه بحرین به مذاکره با مخالفان، روز سه‌شنبه، ارتش بحرین چهار تن از اعضای حزب وفاق، بزرگترین حزب شیعه بحرین، از جمله علی سلمان، رهبر این حزب و همچنین نبیل رجب، معاون مدیر مرکز حقوق بشر بحرین را احضار و به مدت چند ساعت مورد بازجویی قرار داد.

همچنین گزارش‌ها حاکی است که به رغم لغو وضعیت فوق‌العاده در بحرین، روز چهارشنبه همچنان نیروهای امنیتی بحرین در برخی مناطق به سرکوب معترضان پرداخته‌اند.

شبکه خبری الجزیره روز چهارشنبه به نقل از شاهدان عینی گزارش کرد که نیروهای امنیتی بحرین در چندین روستای نزدیک منامه، پایتخت بحرین، به معترضان حمله کرده و با پرتاب گاز اشک‌آور به سمت معترضان، آن‌ها را متفرق کرده‌اند.

نبیل رجب در این خصوص به شبکه الجزیره گفته است که دولت بحرین در لغو وضعیت فوق‌العاده در این کشور صادق نبوده است.

در اواسط ماه مارس و به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌های مردمی، حکومت بحرین در این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و به دنبال آن حدود هزار و ۵۰۰ سرباز سعودی برای مقابله با مخالفان حکومت بحرین، وارد این کشور شدند.

اعتراض‌ها علیه حکومت بحرین از ماه فوریه آغاز شده است و در این مدت حدود ۳۰ تن در اعتراض‌های خیابانی جان خود را از دست داده‌‌اند.
XS
SM
MD
LG