لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

استقرار «هزاران» شهروند سوری در مرزهای ترکیه


با ادامه ناآرامی‌ها و سرکوب‌ها در سوریه ، گزارش‌ها حاکی از آن است که صدها شهروند سوری با عبور از مرز به ترکیه گریخته و و هزاران نفر نیز خود را به مناطق مرزی رسانده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی و مقام‌های ترکیه‌ای گزارش‌می‌دهد، از هنگامی که نیروهای ارتش با پشتیبانی تانک به استان ادلب گسیل شده‌اند، بیش از چهار هزار شهروند سوری به ترکیه گریخته‌ و نزدیک به ۱۰ هزار نفر نیز در مناطق مرزی ساکن شده‌اند.

کسانی که به ترکیه رسیده‌اند، می‌گویند از ترس اینکه نیروهای سوری به خاطر کشته شدن «۱۲۰ تن از نیروهای دولتی» دست به انتقام بزنند از معرکه گریخته‌اند.

دولت بشار اسد پیش از این اعلام کرده بود ۱۲۰ نفر از نیروهایش به دست افراد مسلح کشته شده‌اند.

با این حال فعالان سیاسی و پناهجویان سوری روایت دیگری از این ماجرا دارند؛ آنها می‌گویند هنگامی که ارتش دست به کشتار غیرنظامیان زد، شماری از سربازان، تمرد کرده و به سوی نیروهای دیگر آتش گشودند.

شبکه ان تی وی ترکیه از قول یک پناهجوی سوری نقل کرده است که «وقتی در جسر الشغور (در استان ادلب) کشتار شد، در میان ارتش دو دستگی پیش آمد و نیروها با هم درگیر شدند.»

یکی دیگر از شهروندان سوری که به ترکیه رسیده، می‌گوید که جسر الشغور در محاصر تانک‌ها قرار دارد و شهر گلوله‌باران می‌شود؛ این فرد که خود را بسام معرفی کرده در تلفن همراه خود تصاویری از کشته‌ها دارد.

به گفته شاهدان عینی نیروهای رژیم بعث سوریه در حمله خود گاو‌ها و گوسفندها را کشته و کشتزارها را نیز به آتش کشیده‌اند.

با این حال دولت سوریه با رد این اتهامات اعلام کرد «گروه‌های مسلح تروریستی» در استان ادلب کشتزارها را به آتش کشیده‌اند.

گروه‌های حقوق بشر سوری می‌گویند تاکنون بیش از ۱۱۰۰ نفر در ناآرامی‌های این کشور به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

خالد سویک، دستیار معاون وزیر خارجه ترکیه، می‌گوید تاکنون نزدیک به ۴۳۰۰ شهروند سوری با عبور از مرز به این کشور گریخته و آنکارا خود را برای موج دیگر پناهندگان آماده می‌کند. ترکیه در حدود ۸۰۰ کیلومتر با سوریه مرز دارد.

از سوی دیگر روزنامه رادیکال ترکیه نوشته است اگر شمار پناهجویان سوری از مرز ۱۰ هزار نفر بگذرد این احتمال وجود دارد که ترکیه یک نوار حائل در منطقه مرزی ایجاد کند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده هم‌اکنون هزاران نفر از مردم سوریه، خود را به خط مرزی ترکیه رسانده‌اند.

بریتانیا، فرانسه، آلمان و پرتغال از شورای امنیت خواسته‌اند که بشار اسد را به خاطر سرکوب‌های خونین این کشور محکوم کند اما روسیه گفته است که هرگونه محکومیت احتمالی را وتو خواهد کرد.

کاخ سفید نیز روز جمعه اعلام کرد که از پیش‌نویس محکومیت بشار اسد حمایت می‌کند.
XS
SM
MD
LG