لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

ایران بدرفتاری با دو آمریکایى زندانى را رسما تکذیب کرد


یک روز پس از تقاضای خانواده‌های دو آمریکایى زندانى در ایران از گزارشگر ویژه حقوق بشر براى آزادى این دو، نمایندگى جمهورى اسلامى در سازمان ملل در بیانیه‌اى هر گونه بدرفتارى با آمریکایى‌هاى زندانى در ایران را تکذیب کرده و در مقابل از «شرایط نامناسب» ایرانیان بازداشتى در آمریکا انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزارى نیمه‌رسمی مهر، نمایندگى ایران در سازمان ملل متحد روز شنبه با انتشار بیانیه‌اى به اظهارات روز جمعه مادران شین باوئر و جاش فتال، دو آمریکایى زندانى در ایران، و نیز سارا شورد پاسخ داد.

در این بیانیه آمده است: «روابط عمومى نمایندگى جمهورى اسلامى ایران نزد سازمان ملل متحد اظهارات اخیر خانم سارا شورد، زندانى آزاد شده آمریکایى، در مورد وضعیت دو زندانى دیگر و تکرار آن توسط بستگان دو فرد یاد شده را رد نموده و تاکید مى‌نماید که دیدگاه‌هاى قبلى سارا شورد استانداردهاى بالاى رفاهى و اخلاقى در زندان‌هاى ایران و به‌ویژه زندانى که دو آمریکایى در آن به سر مى‌برند را تایید نموده است.»

خانم شورد، نامزد شین باوئر، که خود نیز مدتی در زندان اوین محبوس بود اواخر خردادماه در گفت‌وگویی با تلویزیون بی‌بی‌سی از «آزار و اذیت» جاش فتال و شین باوئر در زندان اوین پیش از آزادی خود خبر داده بود.

مادران شین باوئر و جاش فتال به همراه سارا شورد روز پنج‌شنبه با شرکت در یک کنفرانس خبرى در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک با ابراز نگرانى از وضعیت آنها، از دیدار خود با بان‌ گى مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در این باره خبر دادند.

آنها همچنین در نامه‌اى خطاب به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران، خواستار انجام تحقیقات درباره «بازداشت غیرقانونى فرزندان‌شان» شده‌اند.

جاش فتال و شین باوئر، به همراه سارا شورد، در مردادماه سال ۸۸ هنگام کوه‌نوردى در ارتفاعات مرزى عراق و ایران، توسط نیروهاى مرزبانى ایران بازداشت شدند.

در حالى که در ابتدا مقام‌هاى قضایى و دولتى جمهورى اسلامى اتهام آنها را ورود غیرقانونى به داخل ایران اعلام کرده بودند، این دو تن چندى بعد از سوى دستگاه‌هاى امنیتى و قضایى متهم به جاسوسى شدند.

در سال ۸۹، دستگاه قضایى ایران تصمیم به آزادى سارا شورد به قید وثیقه نیم میلیون دلارى گرفت، اما در مورد شین باوئر و جاش فتال، پس از چند دور تعویق دادرسى، جلسه اولیه رسیدگى به اتهامات آنها در بهمن‌ماه گذشته برگزار شد.

با این حال جلسه رسیدگى به اتهام‌هاى این دو جوان آمریکایى، باز هم به تعویق افتاده و قرار است در نهم مردادماه امسال برگزار شود.

در این میان نمایندگى جمهورى اسلامى در سازمان ملل در بیانیه خود درباره این پرونده آورده است: «لازم است تاکید شود پرونده بازداشت سه شهروند آمریکایى یک موضوع کاملا قضائى است و قوه قضائیه جمهورى اسلامى ایران به عنوان یک قوه مستقل در چارچوب قوانین موجود به این پرونده رسیدگى خواهد نمود. لذا تلاش براى حل این مسئله قضائى از طریق فشارهاى سیاسى و رسانه‌اى اگر مضر نباشد قطعاً بیهوده خواهد بود.»

در بخش دیگرى از بیانیه همچنین با اشاره به اظهارات پیشین سارا شورد درباره وضعیت خود در دوره بازداشت در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس آمده است: «تناقض و تغییر آشکار در اظهارات و دیدگاه‌هاى خانم سارا شورد در مورد شرایط وى و دو آمریکایى دیگر در زندان‌هاى ایران تعجب‌برانگیز بوده و شائبه جدى فشارهاى سیاسى بر ایشان را ایجاد نموده است.»

نمایندگى ایران در سازمان ملل وضعیت زندانیان آمریکایى در ایران را «مناسب» توصیف کرده و نوشته است: «تاکنون حداقل چهار مورد دسترسى کنسولى، یک مورد ملاقات مستقیم خانواده‌ها در محل یکى از بهترین هتل‌هاى تهران، چند مورد تماس تلفنى و ارسال مستمر نامه و کتاب براى این زندانیان انجام شده است.»

در ادامه بیانیه نمایندگى ایران در سازمان ملل از «وضعیت ناگوار زندانیان ایرانى در زندان‌هاى آمریکا» انتقاد شده و آمده است: «این شهروندان عموماً در پى دام‌گذارى برخى از نهادهاى آمریکا بازداشت شده‌اند که فى‌النفسه اقدام مجرمانه تلقى مى‌شود.»

نمایندگى ایران در سازمان ملل از شهرزاد میرقلى‌خانى به عنوان یکى از این زندانیان ایرانى در آمریکا نام برده و خواستار دسترسى کنسولى به «ایرانیان دربند در آمریکا» شده است.
XS
SM
MD
LG