لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۷

دیپلمات‌ها: ایران در مسیر آزمایش روند کارآمدتری برای غنی‌سازی اورانیوم است


دیپلمات‌های مستقر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گویند که جمهوری اسلامی با آزمایش نمونه‌هایی از نسل پیشرفته‌تری از سانتریفیوژها، در شکل‌بندی برنامه توسعه اتمی خود یک گام دیگر فراتر رفته و به روندی کارآمدتر در غنی‌سازی اورانیوم دست یافته است.

خبرگزاری رویترز از وین به نقل از دیپلمات‌ها نوشت که ایران در مسیر آزمایش دو دستگاه از نسل تازه و بسیار پیشرفته‌تر از سانتریفیوژها، برای غنی‌سازی اورانیوم در یک سایت تحقیقاتی در نزدیکی نطنز است که برای پالایش مقادیر بزرگتری از اورانیوم کاربرد دارد.

رویترز به نقل از یک دیپلمات ارشد مستقر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدام اخیر ایران در زمینه آزمایش این دو سانتریفیوژ جدید را «گامی به جلو» توصیف کرده به شکل «آهسته و پیوسته» پیگیری شده است.

دیپلمات‌های دیگر هم با تأیید موضوع نصب دو سانتریفیوژ جدید توسط ایران، اعلام کرده‌اند که روند نصب این دستگاه‌ها کامل نشده است؛ موضوعی که نمایندگی ایران در آژانس از ارائه هر گونه توضیح در مورد آن خودداری کرده است.

گزارش خبرگزاری رویترز می‌افزاید که در صورتی که ایران در نهایت موفق به به‌کارگیری سانتریفیوژهای مدرن‌تر برای غنی‌سازی شود، به شکل معناداری زمان را برای انباشت موادی که می‌تواند کاربرد دوگانه نظامی و غیرنظامی داشته باشد، کوتاه خواهد کرد.

با این حال مشخص نیست تهران که هم اکنون تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار دارد، بتواند مواد اولیه لازم برای ساخت نمونه‌های بیشتری از این سانتریفیوژها را فراهم کند.

ایران همواره اتهام غرب در مورد مقاصد نظامی برنامه اتمی‌اش را رد کرده است و برنامه اتمی خود را صرفاً صلح‌آمیز و با هدف تولید برق و ایزوتوپ‌های پزشکی عنوان می‌کند.

در این میان آنچه عدم تمایل ایران به شفاف‌سازی در برنامه‌ای اتمی‌اش توصیف می‌شود باعث شده که جمهوری اسلامی در پنج سال اخیر با هفت قطعنامه شورای امنیت، از جمله چهار قطعنامه تحریمی روبه‌رو شود که خواست مشترک آنها تعلیق غنی‌سازی و اعمال شفافیت در روند برنامه هسته‌ای تهران و همکاری مؤثر جمهوری اسلامی با آژانس است.

ایران در چند روز گذشته از زبان وزیر خارجه خود، علی‌اکبر صالحی، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته بود که مراتب همکاری تهران با آژانس را تأیید کند اما این درخواست پاسخ منفی یوکیا آمانو را به دنبال داشت.

آقای آمانو پس از ديدار ۴۰ دقيقه‌ای با علی‌اکبر صالحی، گفته بود که «آژانس در موقعيتی نيست که بتواند چنين چيزی را اعلام کند و مسئله اصلی و اساسی که به جای خود باقی است و هنوز هم حل نشده، این است که ايران به تعهدات خود عمل نمی‌کند.»

موضوع تلاش ایران برای به‌کارگیری نمونه پیشرفته‌تری از سانتریفیوژها در حالی رسانه‌ای شده است که روسیه در روزهای گذشته خواهان آن شده بود که برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی، طرح گفت‌و‌گوی گام به گام در پیش گرفته شود و در ازای هر گام ایران در راه شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود، جامعه جهانی از شدت تحریم‌های علیه ایران بکاهد.

این طرح با استقبال ایالات متحده روبه‌رو شد و هیلاری کلینتون در کنفرانس مطبوعاتی مشترک به همتای روس خود، سرگئی لاوروف، اعلام کرد که به زودی گروهی از کارشناسان آمریکایی برای رایزنی‌های بیشتر در زمینه بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای به روسیه اعزام خواهند شد.
XS
SM
MD
LG