لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۳

کلینتون: طرح «گفت‌و گوی گام‌به‌گام هسته‌ای» با ایران را بررسی می‌کنیم


هیلاری کلینتون و سرگئی لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در واشینگتن
هیلاری کلینتون و سرگئی لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در واشینگتن
وزیر امور خارجه ایالات متحده می‌گوید که کشورش طرح روسیه درباره آغاز گفت‌و‌گوهای گام به گام با تهران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش رویترز، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص طرح پیشنهادی روسیه مبنی بر کاهش شدت تحریم‌ها علیه ایران در ازای هر گام مثبت ایران در زمینه گفت‌و‌گوهای هسته‌ای، اظهار کرد که به زودی گروهی از کارشناسان را برای رایزنی‌های بیشتر در زمینه بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای به روسیه اعزام خوهد کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه مسکو، روز چهارشنبه در واشینگتن پیشنهاد داد تا برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی، طرح گفت‌و‌گوی گام به گام با ایران در پیش گرفته شود و در ازای هر قدم ایران در راه شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود، جامعه جهانی از شدت تحریم‌های علیه ایران بکاهد.

وی اواسط خردادماه نیز در مصاحبه‌ای به قدرت‌های بزرگ پیشنهاد کرد که برای تشویق ایران به مذاکره درباره پرونده هسته‌ای از شدت تحریم‌ها بکاهند و گفته بود: «باید به ایران نشان دهیم که اگر همکاری کند، اگر به تقاضاهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخی رضایت‌بخش بدهد، آن گاه فرجی در کارش حاصل خواهد شد.»

روز چهارشنبه نیز آقای لاوروف در توضیح طرح پیشنهادی روسیه گفت: «واکنش (جامعه جهانی) به هر قدم مشخص از سوی ایران، با گام متقابلی، مثل متوقف کردن تحریم‌ها و کاستن از شدت آن‌ها، همراه خواهد بود.»

در واکنش به این اظهارات، هیلاری کلینتون روز چهارشنبه اعلام کرد که آمریکا قصد دارد طرح روسیه را مورد بررسی قرار دهد و در زمینه مذاکرات هسته‌ای به دنبال راهکارهای تأثیرگذار‌تر است.

با این‌حال خانم کلینتون به طور مستقیم درباره دیدگاه آمریکا پیرامون مسئله کاستن گام به گام از شدت تحریم‌ها، سخنی به میان نیاورد.

جمهوری اسلامی تقریبا یک سال پیش با حکم شورای امنیت سازمان ملل مشمول چهارمین دور تحریم‌های اقتصادی و سیاسی شد که روسیه نیز از آنها حمایت کرد. در پی این تحریم‌ها، آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هایی یک‌جانبه را بر ایران تحمیل کردند.

به دنبال افزایش و تشدید این تحریم‌ها علیه ایران، مذاکرات تهران با کشورهای طرف گفت‌وگوی آن نیز به بن‌بست رسیده و تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

آخرین دور این مذاکرات بین جمهوری اسلامی و گروه ۵+۱ متشکل از کشورهای آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه به علاوه آلمان در ماه ژانویه گذشته در استانبول ترکیه برگزار شد که آن هم بدون نتیجه‌ای چشمگیر به پایان رسید.

آمریکا و کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در پی دست‌یابی به بمب هسته‌ای است اما دولت تهران همواره این اتهام را رد کرده و مدعی است برنامه‌ی هسته‌ای ایران، صلح‌‌آمیز است.
XS
SM
MD
LG