لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

مخالفت یهودیان آرژانتین با پیشنهاد ایران برای همکاری در پرونده آمیا


نام قربانیان انفجار آمیا بر تخته سیاهی در محل ساختمان آمیا
نام قربانیان انفجار آمیا بر تخته سیاهی در محل ساختمان آمیا
دو سازمان اصلی یهودیان آرژانتین روز جمعه در بیانیه‌ای مشترک با رد پیشنهاد ایران مبنی بر کمک به روند پرونده انفجار در ساختمان آمیا این پیشنهاد را تنها تلاشی برای «کاستن از فشار و انزوای بین‌المللی» علیه تهران دانستند.

اشاره این دو سازمان به بیانیه هفته گذشته وزارت خارجه جمهوری اسلامی است که برخلاف گذشته از آمادگی تهران برای همکاری در پرونده انفجار مرکز یهودیان آمیا در شهر بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین، خبر می‌داد.

از زمان وقوع انفجار در این ساختمان در سال ۱۹۹۴ که ۸۵ کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشت این نخستین بار است که جمهوری اسلامی اعلام می‌کند آماده همکاری در این پرونده است.

پیش از این و به دنبال نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی ایران از سوی آرژانتین و آمریکا در این حادثه، مقامات تهران همواره این اتهامات را رد کرده‌اند.

دو سازمان عمده یهودیان آرژانتین به دنبال اعلام پیشنهاد جمهوری اسلامی در بیانیه خود با اشاره به این که پیشنهاد همکاری ایران «معتبر و پذیرفتنی» نیست، از دولت آرژانتین خواسته‌اند که حکم توقیف هشت مقام عالی‌رتبه ایرانی را محترم بشمارد.

در حال حاضر نام شش تن از متهمان ایرانی پرونده آمیا، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد وحیدی، علی فلاحیان و محسن رضایی در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس بین‌الملل قرار دارد.

دو سازمان آمیا و دایا که نماینده اکثریت یهودیان آرژانتین به شمار می‌روند در بیانیه خود همچنین آورده‌اند که «پیشنهاد دیالوگ و همکاری [از سوی ایران] هیچ هدف دیگری ندارد جز تلاش برای کاستن از فشار و انزوای بین‌المللی» علیه ایران.

مخالفت دو سازمان یهودی آرژانتین با پیشنهاد ایران برای کمک به روند پرونده آمیا در حالی است که دولت آرژانتین این اعلام آمادگی را گامی «بسیار مثبت» دانست و گفت که از آن استقبال می کند.

هکتور تیمرمن، وزیر امور خارجه آرژانتین، در آستانه سالگرد انفجار مرکز یهودیان آمیا در بوئنوس آیرس، در بیانیه‌ای با اظهار این‌که هنوز نامه رسمی از طرف مقام‌های ایرانی در این خصوص دریافت نکرده، این اظهارات را در صورت صحت، گامی «بی‌سابقه و بسیار مثبت از سوی مقام‌های ایرانی» ارزیابی کرد.

در همین حال گروهی متشکل از خانواده‌ها و دوستان قربانیان آمیا حمایت خود را از گفت‌وگوی دولت آرژانتین با ایران در این باره اعلام کرده‌اند، مشروط به این که پای امتیازات اقتصادی یا سیاسی در میان نباشد.
XS
SM
MD
LG