لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

جایزه افتخاری جشنواره فیلم سارایوو برای جعفر پناهی


دبیر جشنواره در حال اعلام نام جعفر پناهی به عنوان برنده جایزه افتخاری جشنواره سارایوو
دبیر جشنواره در حال اعلام نام جعفر پناهی به عنوان برنده جایزه افتخاری جشنواره سارایوو
هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم سارایوو که هفته گذشته با نمایش فیلم بادکنک سفید، ساخته جعفر پناهی کار خود را آغاز کرده بود، در مراسم پایانی خود، جایزه افتخاری این جشنواره را به جعفر پناهی اهدا کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مرصاد پوری‌واترا، دبیر جشنواره فیلم سارایوو، روز شنبه با اعلام تعلق گرفتن جایزه «قلب سارایوو» به جعفر پناهی، اعلام کرد: «این هنرمند شگفت‌انگیز همواره اهمیت آزادی و خلاقیت هنری را به یاد ما می‌آورد؛ مسئله‌ای که دقیقا جشنواره سارایوو در سال ۱۹۹۵ بر پایه آن بنیاد شد.»

جشنواره فیلم سارایوو چندی پیش از پایان یافتن سه سال و نیم تصرف سارایوو توسط نیروهای صرب، آغاز به کار کرد.

آقای پوری‌واترا با اشاره به نخستین دوره این جشنواره در سال ۱۹۹۵ گفت: «نخستین جشنواره با نمایش بادکنک سفید جعفر پناهی افتتاح شد؛ در شرایطی بسیار دشوار اما با شور و شوقی باور‌نکردنی و در آرزوی آزادی.»

جعفر پناهی که پس از انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری ۸۸ بازداشت شد، از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی به شش سال زندان و ۲۰ سال ممنوعیت فیلم‌سازی محکوم شده است. وی هم‌اکنون در انتظار نتیجه دادگاه تجدید نظر به سر می‌برد.

آقای پناهی در نامه‌ای که برای جشنواره فیلم سارایووی ۲۰۱۱ فرستاده، اظهار کرده که در طول شش ماه گذشته در انتظار نتیجه دادگاه بوده و افزوده است: «این بلاتکلیفی چیزی کمتر از زندان ندارد.»

آقای پناهی در این نامه همچنین آورده است: «وقتی برای یک فیلم‌ساز، ساختن فیلم غیرممکن می‌شود، زندگی در هر شرایطی به منزله زندانی بودن است.»

آقای پناهی که جوایز سینمایی معتبر بسیاری را در کارنامه خود دارد همچنین ابراز امیدواری کرده است که باز هم بتواند در این جشنواره شرکت کند.

صدور حکم زندان و ممنوعیت از فیلمسازی برای آقای پناهی از همان ابتدا از سوی جامعه جهانی مورد اعتراض واقع شد و در این میان، گروهی از فیلمسازان بوسنیایی نیز دی‌ماه ۸۹ با انتشار نامه‌ای، صدور این حکم را «اقدامی غیرمتمدنانه علیه انسانیت، آزادی آفرینش و آزادی بیان» دانسته و آن را به معنای صدور حکم علیه همه هنرمندان در سراسر جهان توصیف کردند.

«قلب سارایوو» برای آنجلینا جولی

جشنواره بین‌المللی فیلم سارایوو که جمعه هفته گذشته کار خود را آغاز کرد، در مراسم پایانی خود همچنین با اهدای یکی از جوایز این جشنواره به آنجلینا جولی از وی تقدیر به عمل آورد.

آنجلینا جولی که برای کارگردانی نخستین فیلم خود در بوسنی به سر می‌برد روز شنبه در این مراسم شرکت کرده و جایزه خود را دریافت کرد.

نخستین فیلم خانم جولی با نام «در سرزمین خون و عسل» به موضوع جنگ بوسنی می‌پردازد و قرار بر این است که بخش‌هایی از این فیلم در سارایوو فیلمبرداری شود.

این فیلم داستان رابطه عاشقانه‌ای است که در گرماگرم جنگ میان یک دختر مسلمان بوسنیایی و یک صرب بوجود می‌آید.

علاوه بر آنجلینا جولی و برد پیت، جشنواره فیلم سارایوو میهمان ویم وندرز، کارگردان آلمانی، شارلوت رمپلینگ، بازیگر بریتانیایی و مایکل فاسبندر، بازیگر هالیوود نیز بود.

این جشنواره که مهمترین جشنواره سینمایی در میان کشورهای بالکان به شمار می‌رود و هر ساله حدود صد هزار علاقمند را به سارایوو می‌کشاند، روز شنبه به کار خود پایان داد.
XS
SM
MD
LG