لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۷

گرد آمدن نیروهای مخالف قذافی برای «آخرین نبرد بزرگ»


نیروهای مخالف معمر قذافی در جریان درگیری‌ها در منطقه ابوسلیم طرابلس، ۲۵ اوت ۲۰۱۱.
نیروهای مخالف معمر قذافی در جریان درگیری‌ها در منطقه ابوسلیم طرابلس، ۲۵ اوت ۲۰۱۱.
در حالی که مخالفان معمر قذافی در حال گرد آوردن نیروهای خود در غرب لیبی برای آنچه «آخرین نبرد بزرگ» علیه هواداران قذافی می‌نامند هستند، شورای انتقالی لیبی نیز خبر داد که در حال جابه‌جایی مقر خود از بنغازی به پایتخت است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، مخالفان قذافی می‌گویند که به منظور یافتن سرهنگ قذافی یگان‌های ویژه‌ای را به مناطق مختلف اعزام کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها مخالفان قذافی که روز پنج‌شنبه موفق شدند کنترل فرودگاه طرابلس را در دست بگیرند هم‌اینک نیروهای خود را آماده یک تهاجم بزرگ به باقی‌مانده گروه‌های هوادار قذافی می‌کنند که در حوالی فرودگاه طرابلس سنگر گرفته‌اند.

نیروهای وفادار به معمر قذافی روز پنج‌شنبه با شلیک راکت چهار هواپیما را در فرودگاه پایتخت لیبی نابود کردند و روز جمعه نیز در اطراف این فرودگاه هم‌چنان صدای درگیری‌های پراکنده به گوش می‌رسد.

هواپیماهای جنگی ناتو نیز که پشتیبانی آنها برای پیشروی نیروهای مخالف قذافی به سوی پایتخت از اهمیتی حیاتی برخوردار بوده پنج‌شنبه شب بر فراز طرابلس پرواز می‌کردند و صدای پرواز آنها در طول شب شنیده می‌شد.

مخالفان قذافی که روز یک‌شنبه مجتمع مستحکم «باب‌العزیزیه»، مقر اصلی معمر قذافی و هوادارانش، را تسخیر کردند در حال حاضر تلاش خود برای استقرار دوباره امنیت در محلات مختلف طرابلس را افزایش داده‌اند.

در همین حال جستجو برای یافتن و دستگیری معمر قذافی ادامه دارد و مخالفان حدود یک ميليون و ۶۰۰ هزار دلار جايزه برای پيدا کردن او تعيين کرده اند. ولی از وضعیت و محل حضور وی گزارش موثقی در دست نیست و تنها گمانه‌زنی‌هایی در مورد حضور او در طرابلس وجود دارد.

سرهنگ هشام ابوحجر، هماهنگ‌کننده نیروهای مخالف قذافی در طرابلس، به رویترز گفت که «هر روز نیروهای ویژه‌ای را برای شکار قذافی اعزام می‌کنیم و آنها بر چند منطقه متمرکز شده‌اند.»

وی افزود: «یک واحد، مأمور جمع‌آوری اطلاعات است و واحد دیگر مسئولیت جستجو و یافتن معمر قذافی را بر عهده دارد.»

گزارش‌های دیگری حاکی است که شورای ملی انتقالی لیبی که قصد در دست گرفتن حکومت این کشور را دارد در حال جابجایی مقر خود از بنغازی، شهر دوم لیبی واقع در شرق، به طرابلس، پایتخت این کشور واقع در غرب، است.

این شورا که از پشتیبانی قدرت‌های غربی نیز برخوردار است تا روز پنج‌شنبه موفق شد نیمی از هیئت مدیره خود را به طرابلس منتقل کند.

محمود جبریل، از رهبران اصلی شورای انتقالی لیبی، که برای دیدار با مقام‌های ترکیه به استانبول سفر کرده در یک نشست خبری ابراز امیدواری کرد که لیبی بتواند «تا ماه دیگر» کرسی خود در سازمان ملل را دوباره استفاده کند.

خیزش در برابر ۴۲ سال حکومت قذافی در لیبی بهمن ماه گذشته آغاز شد و دستگیری یک وکیل و فعال حقوق بشر به نام فتحی تاربل در شهر بنغازی جرقه‌ای بود که اعتراض‌های مردمی را در لیبی شعله‌ور ساخت.
XS
SM
MD
LG