لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

آیت الله خامنه ای: انتخابات مجلس نهم نباید به چالش تبدیل شود


آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران
آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران
آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، روز چهارشنبه در مراسم نماز عيد فطر خواستار «دور ريختن کدورت ها، بد دلی ها و بدجنسی ها» ميان مسئولان نظام جمهوری اسلامی ايران شد و درباره انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی تاکيد کرد که اين انتخابات نبايد به چالشی برای امنيت ملی تبديل شود.

رهبر ايران در اين مراسم که با حضور مسئولان جمهوری اسلامی برگزار شد از «ملت و مسئولان» ايران خواست تا به گفته وی با «وحدت و به دور از مشکلات داخلی» نقش خود را به درستی ايفا کنند.

وی اظهار داشت: «اگر در بين خودمان کدورت ها، بد دلی ها و بدجنسی ها وجود داشته باشد نخواهيم توانست به وظايف بزرگی که داريم عمل کنيم.»

گزارش بابک غفوری آذر درباره اظهارات آیت الله خامنه ای پیرامون انتخابات مجلس نهم
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:44 0:00
لینک مستقیم


آيت الله خامنه ای انتخابات در جمهوری اسلامی ايران را «هميشه يک حادثه چالش‌ برانگيز» خوانده و گفته است که «نبايد اجازه داد انتخابات مجلس نهم به چالشی برای امنيت ملی تبديل شود.»

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به اين انتخابات که قرار است روز ۱۲ اسفندماه سال جاری برگزار شود، گفته است: «منبرداران سیاسی، کسانی که می ‌توانند با مردم حرف بزنند، همه مراقب باشند، مواظب باشند؛ از انتخابات مانند يک نعمت الهی پاسداری کنند.»

وی افزوده است: «البته حرف هايی در باره انتخابات داريم که در زمان خود مطرح خواهيم کرد.»

به نظر می رسد که رهبر جمهوری اسلامی ایران نگران است در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی بار دیگر اعتراض ها به نحوه گزینش کاندیداها و نتایج انتخابات از سر گرفته شود.

انتخابات مجلس نهم نخستين رای گيری پس از انتخابات جنجال برانگيز رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ است که به نا آرامی ها و اعتراض های گسترده ای در ايران تبديل شد و مشروعيت اين انتخابات از سوی هواداران ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان، زير سوال رفت.

رهبران معترضان در بيانيه های خود با اشاره به «تقلب های گسترده و سازمان يافته» در انتخابات دهم رياست جمهوری، انتخاب محمود احمدی نژاد را «غير مشروع» و ناشی از دخالت نيروهای نظامی و امنيتی در روند انتخابات ارزيابی کردند.

در حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ که حدود ده ماه به طول کشيد دست کم ۷۰ نفر کشته شدند . هزاران نفر نيز از سوی دستگاه امنيتی و انتظامی جمهوری اسلامی ايران بازداشت و روانه زندان ها شدند.

آيت الله خامنه ای و ساير مسئولان جمهوری اسلامی بارها از اعتراض های مردمی به نتيجه انتخابات به عنوان «فتنه ۸۸» ياد کرده و از نقش نيروهای بسيجی و نظامی در سرکوب معترضان تقدير کرده اند.

انتخابات مجلس نهم در حالی قرار است برگزار شود که اصلاح طلبان گفته اند برنامه ای برای حضور در آن ندارند و محمد خاتمی، رييس جمهور پيشين ايران، نيز اعلام کرده است تا شرايط لازم برای برگزاری يک انتخابات آزاد و سالم مهيا نشود نمی توان از شرکت در آن صحبت کرد.

همزمان با غيبت اصلاح طلبان در انتخابات، اصولگرايان که بسياری از دستگاه های نظام جمهوری اسلامی ايران را در اختيار دارند نيز برای دستيابی به وحدت و ارائه ليست واحد دچار اختلاف شده اند.

اصولگرايان در آستانه انتخابات به دو دسته «گروه هشت به علاوه هفت»، متشکل از احزاب و گروه های سنتی محافظه کاران، و جبهه پايداری که نزديک به دولت محمود احمدی نژاد است تقسيم شده اند.

اصولگرايان منتقد دولت، طرفداران آقای احمدی نژاد و «جریان انحرافی» را متهم می کنند که با استفاده از امکانات و منابع مالی دولتی در صدد هستند تا حداقل ۱۵۰ کرسی مجلس را در اختيار بگيرند.

واکنش به حوادث لیبی

رهبر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات منطقه خاورمیانه و اعتراض ها در برخی کشورها پرداخته و خواستار «هوشیاری» مردم مصر، لیبی، تونس و یمن برای «مصادره» پیروزی های خود شده است.

وی با اشاره به حوادث لیبی گفته است: «آنهایی كه امروز در صحنه ليبى حضور پيدا كردند و خودشان را صاحب قضيه می ‌دانند، همان كسانى هستند كه تا چند صباح قبل با همان كسانى كه بر ملت ليبى ستم ‌می كردند، مى ‌نشستند و هم پياله می‌ شدند. امروز آنها آمده ‌اند و می ‌خواهند از موقعيت استفاده كنند.»

آیت الله خامنه ای در سخنان خود تصریح نکرده است که آیا منظور وی کشورهای غربی است که در قالب ناتو مواضع هواداران رهبر پیشین لیبی را بمباران می کنند یا شورای انتقالی لیبی که ریاست آن با وزیر سابق دادگستری حکومت معمر قذافی است.

جمهوری اسلامی ایران در ماه های اخیر دخالت ناتو در لیبی را محکوم کرده است و هنوز حاضر نشده است تا شورای انتقالی لیبی را به عنوان دولت موقت پس از معمر قذافی به رسمیت بشناسد.
XS
SM
MD
LG