لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

پایان ضرب‌الاجل به هواداران قذافی و آغاز درگیری‌ها در غرب لیبی


یکی از جنگجویان مخالف معمر قذافی در حال بر افراختن پرچم مخالفان در نزدیکی بنی‌ولید. ۸ سپتامبر ۲۰۱۱.
یکی از جنگجویان مخالف معمر قذافی در حال بر افراختن پرچم مخالفان در نزدیکی بنی‌ولید. ۸ سپتامبر ۲۰۱۱.
مهلت ضرب‌الاجلی که مخالفان معمر قذافی برای تسلیم نیروهای هوادار قذافی در شهرهای سرت و بنی‌ولید مقرر کرده‌بودند نیمه‌شب جمعه به پایان رسید و گزارش‌ها حاکی است که مذاکرات میان دو جناح به نتیجه‌ای نرسیده‌است.

خبرگزاری فرانسه از آغاز درگیری‌های شدید نظامی از بامداد جمعه در منطقه بنی‌ولید در جنوب شرقی طرابلس، پایتخت لیبی، خبر می‌دهد و خبرنگاران می‌گویند که در مناطقی در ۶۰ کیلومتری جنوب مصراته نیز صدای شلیک توپخانه شنیده می‌شود.

گزارش‌های دیگر حاکی است که در بامداد شنبه صدای گذر هواپیماهای جنگی ناتو نیز بر فراز منطقه شنیده می‌شود.

شورای انتقالی لیبی تا بامداد شنبه به نیروهای معمر قذافی مهلت داد تا سلاح‌های خود را بر زمین گذاشته و تسلیم شوند، در غیر این‌صورت با حمله نظامی روبه‌رو خواهند شد. هم‌زمان ناتو اعلام کرده‌است که ادامه عملیات این نیرو علیه هواداران قذافی هم‌چنان ضروری است.

نمایندگان شورای انتقالی لیبی که مذاکرات خود را تا شامگاه جمعه با وفاداران به معمر قذافی ادامه دادند، می‌گویند که از این گفت‌وگوها نتیجه‌ای گرفته نشده و «اکنون نیاز به اقدام قاطع نظامی است.»

برپایه گزارش‌ها، نیروهای مسلح شورای انتقالی روز شنبه در ۳۰ کیلومتری بنی‌ولید گرد هم آمده و آماده حمله به مواضع هواداران رهبر پیشین لیبی می‌شوند. این نیروها می‌گویند که درگیری‌های پراکنده در نزدیکی بنی‌ولید آغاز شده و در این منطقه گروه‌هایی از هواداران قذافی از خود «مقاومت شدیدی» نشان می‌دهند.

شمس‌الدین بن علی، از سخنگویان شورای انتقالی لیبی، به شبکه سی‌ان‌ان گفت که گزارش‌هایی دریافت کرده مبنی بر اینکه نیروهای قذافی در حال انتقال مخالفان زندانی به شهر قصر ابوهادی در ۱۰ کیلومتری شزق سرت هستند تا از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده کنند.

پلیس بین‌الملل، اینترپل، روز جمعه اعلام کرد که برای دستگیری معمر قذافی، رهبر فراری لیبی، فرزندش سیف‌الاسلام و عبدالله السنوسی، رئیس سابق سازمان اطلاعاتی لیبی، حکم بازداشت «قرمز» صادر کرده‌است.

حکم بازداشت «قرمز» اینترپل، به معنای بالاترین درجه از تحت تعقیب بودن این متهمان است و از این پس ۱۸۸ کشور عضو اینترپل موظفند که در صورت عبور این سه تن از مرزهایشان، آنها را دستگیر کنند.

این برگه‌های بازداشت، در پی درخواست دادستان دادگاه بین المللی لاهه صادر شده‌اند. این سه تن به «جنایت علیه بشریت» متهمند.

معمر قذافی از روز ۲۱ ماه اوت و سقوط طرابلس -پایتخت لیبی- در مکانی نامعلوم مخفی شده‌است.

در همین حال خبر می‌رسد که مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی، برای نخستین دیدار خود پس از تسخیر پایتخت به دست نیروهای مخالف قذافی، روز شنبه وارد طرابلس شد.
XS
SM
MD
LG