لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۰

رئیس شورای انتقالی لیبی: شورا هفته آینده به طرابلس منتقل می‌شود


مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای انتقالی لیبی
مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای انتقالی لیبی
در حالی که مخالفان حکومت قذافی در تدارک برای جابجایی شورای ملی انتقالی لیبی از بنغازی به طرابلس هستند، تیمی از سازمان ملل نیز با حضور در طرابلس در صددند تا مشکلات کمبود آب و غذا در پایتخت لیبی را برطرف کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که هفته آینده این شورا به طرابلس منتقل خواهد شد و تلاش خواهد کرد تا نظم را در سرتاسر لیبی برقرار کند.

آقای عبدالجلیل در همین زمینه افزوده است که این شورا تا هشت ‌ماه دیگر گروهی را برای تهیه پیش‌نویس قانون اساسی انتخاب خواهد کرد و در طول بیست ماه با برگزاری انتخابات، دولت جدید لیبی را تشکیل خواهد داد.

هزاران تن از ساکنین طرابلس در واکنش به این اظهارات از روز پنجشنبه با تجمع در میدان شهدای طرابلس ضمن اعلام حمایت خود از شورای ملی انتقالی، برکناری معمر قذافی از قدرت را جشن گرفته‌اند.

همچنین بان‌ گی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز روز شنبه از تمام ملت‌ها خواست تا به برقراری ثبات در لیبی کمک کنند.

سازمان ملل متحد در حال حاضر مشغول بررسی وضعیت آب و غذا در پایتخت لیبی است و روز پنجشنبه تیمی از سازمان ملل به همین منظور وارد طرابلس شدند.

پانوس مومتزیس، هماهنگ‌کننده کمک‌های انسان‌دوستانه در لیبی روز جمعه، کمبود آب در طرابلس را «جدی» خواند اما تأکید کرد که این وضعیت «وخیم» نیست.

آقای مونتزیس تأمین آب برای شهروندان ساکن طرابلس و دیگر شهرهای لیبی «مهم‌ترین، ضروری‌ترین و فوری‌ترین ارجحیت» آژانس‌های امدادی دانست و در عین حال خاطرنشان کرد که شرایط در لیبی تحت کنترل است.

تلاش‌ها برای منتقل کردن شورای انتقالی به طرابلس در حالی در جریان است که معمر قذافی و همراهانش همچنان اعلام می‌کنند که از مبارزه دست نخواهند کشید.

معمر قذافی روز پنجشنبه در پیام صوتی که از شبکه سوری الرأی پخش شد با اظهار ا‌ینکه «مردم لیبی مرگ را به سرکوب شدن ترجیح می‌دهند»، گفت: «اگر آنها (مخالفان) خواستار جنگی طولانی هستند، بگذار که جنگی طولانی در بیافتد. اگر لیبی در آتش بسوزد، چه کسی خواهد توانست بر آن حکومت کند؟ بگذار لیبی بسوزد.»

در عین حال موسی ابراهیم، سخنگوی معمر قذافی نیز روز جمعه در تماس تلفنی با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که سیف‌الاسلام قذافی در جنوب طرابلس حضور دارد و در حال گفت‌و‌گو با رهبران قبایل متفاوت و آماده شدن برای بازپس‌گیری طرابلس است.

در حال حاضر اطلاعات دقیقی از محل اختفای معمر قذافی و همراهانش در دست نیست، اما مخالفان وی معتقدند که آقای قذافی به احتمال بسیار زیاد همچنان در لیبی است و در نزدیکی طرابلس پنهان شده است.
XS
SM
MD
LG