لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۲

فرانسه: ۱۵ ميليارد دلار از پول های ليبی آزاد شده است


نشست بين المللی درباره آینده لیبی در پاریس پايان يافت. نيکولا سرکوزی در جريان این نشست اعلام کرد فرانسه و ديگر کشورهای اروپايی با همکاری سازمان ملل، پول های مسدود و توقيف شده ليبی را آزاد می کنند تا به مصارف تشکيلات انتقالی برسد. وی افزود، حدود ۱۵ ميليارد دلار پول در حال حاضر از توقيف خارج شده است.

معمر قذافی که در اختفا به سر می برد شامگاه روز پنجشنبه، پيام صوتی ديگری فرستاد ودر آن هشدار داد «نيروهای ناتو در پی برقراری بی نظمی در سرتاسر ليبی هستند.» وی متعاقب پيام قبلی خود اعلام کرد «زن نيست» و تا هر وقت شده، به مبارزه و نبرد ادامه می دهد.

آقای قذافی همچنين گفته با تمامی نيروهای مخالف مبارزه کرده و تمامی آن ها را «به آتش خواهد کشيد.» نيروهای مخالفان تا روز شنبه اولتيماتوم و ضرب الاجل تعيين کرده اند که نيروهای حامی قذافی، سلاح های خود را زمين گذاشته و تسليم شوند.

روز پنجشنبه نمايندگان حدود ۶۳ کشور جهان، جلسه گروه دوستی ليبی را برگزار کردند و نيکولا سرکوزی هم اعلام کرد سرنوشت قذافی را بايد مردم ليبی مشخص کنند. وی افزود: « اين تصميم مردم ليبی است که قذافی را در دادگاهی در ليبی و يا در دادگاه کيفری بين المللی محاکمه کنند. اين تصميم را خودشان بايد بگيرند.»

رييس جمهوری فرانسه گفت: «ما تمامی اجماع لازم برای کمک به ليبی را به دست می آوريم و با متحدان خود بر روی سوريه متمرکز خواهيم شد تا کشتار غيرنظاميان و شهروندان اين کشور به دست حاکميت بشار اسد را متوقف کنيم.»

ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا هم روز پنجنشبه گفت: «مسئله ليبی هنوز
تمام نشده ودرگيری ها هنوز خاتمه نيافته است. جنايات زيادی در طرابلس صورت گرفته که بايد بر روی آن تحقيق شود.»

محمود جبرئيل، رييس شورای انتقالی هم که در اين جلسه حضور داشت، گفت: «مردم ليبی از خود شجاعت و پايداری نشان داده اند و حالا زمانی است که بايد ليبی را ساخت.»

بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل هم تاکيد کرد اولين کار مهم، اقدامات بشردوستانه است چرا که در هشت ماه گذشته، حدود ۸۶۰ هزار تن از ليبی گريخته و خانه هايشان را از دست داده اند. وی افزود: «حتی کارگرها و نيروهای کار ماهر و حرفه ای هم فرار کرده اند که بايد موجبات بازگشت آن ها به کشور و آماده کردن شرايط برای بازسازی را فراهم کرد.»

هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا هم تاکيد کرد که ليبی روزهای حساسی را پشت سرمی گذارد و گفت که نبايد اجازه داد «خشونت های احساسی و عصبانيت» اوضاع را به سمت آشوب ببرد.

خانم کلينتون گفت: «ما بايد تا رسيدن به نتيجه کامل، نيروهای نظامی خود را نگه داريم و تا زمانی که خطر برای غيرنظاميان وجود داشته باشد، نيروهای نظامی برای حفاظت از آن ها حضور خواهند داشت.»
XS
SM
MD
LG