لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

سیف‌الاسلام قذافی: تا زمان مرگ به مبارزه با دشمنان ادامه می‌دهیم


در حالی که گزارش‌ها حاکی از مذاکره سعدی قذافی، پسر معمر قذافی، با مخالفان برای تسلیم شدن است، سیف‌الاسلام قذافی، پسر دیگر وی همچنان تأکید دارد که وفاداران به حکومت قذافی تا زمان مرگ با مخالفان مبارزه خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سیف‌الاسلام قذافی در پیام صوتی که چهارشنبه شب از شبکه تلویزیونی «الرأی» که مقر آن در سوریه است پخش شد، با اظهار این‌که حال پدرش خوب است گفت: «من با شما از حومه طرابلس صحبت می‌کنم. می‌خواهیم به مردم لیبی اطمینان بدهیم که ما هنوز اینجا هستیم. مقاومت ادامه دارد و پیروزی نزدیک است.»

وی همچنین به مخالفان مسلح لیبی در مورد حمله به شهر «سِرت» هشدار داد و گفت «۲۰ هزار» مرد مسلح در این شهر آماده مبارزه هستند.

این اظهارات در حالی بیان شده است که از دیگر سو، سعدی القذافی از تسلیم شدن سخن به میان آورده است. وی روز چهارشنبه در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «العربیه» گفته است: «اگر تسلیم شدن من به خونریزی پایان می‌دهد، من آماده‌ام همین امشب از خودم بگذرم.»

یکی از فرماندهان نیروهای مخالفان مسلح در لیبی نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که سعدی قذافی با آن‌ها تماس گرفته و مخالفان نیز به وی اطمینان داده‌اند که در صورت تسلیم شدنش، حقوق اولیه انسانی او را رعایت خواهند کرد.

ساعدی قذافی همان شخصی است که پیشتر گفته شده بود که معمر قذافی وی را به عنوان نماینده و برای مذاکره با مخالفان برای تشکیل دولت انتقالی انتخاب کرده است.

آسوشیتدپرس ششم شهریورماه اعلام کرد فردی که در تماس تلفنی با این خبرگزاری خود را موسی ابراهیم، سخنگوی معمر قذافی معرفی کرده و صدایش نیز همانند صدای موسی ابراهیم بوده، گفته است که رهبر پیشین لیبی، فرزند خود را به عنوان طرف مذاکره با معترضان برگزیده است.

روز چهارشنبه و همزمان با پخش اظهارات سیف‌الاسلام قذافی از تلویزیون، عبدالحافظ غوقا، نایب رئیس شورای ملی انتقالی، در گفت‌و گو با خبرگزاری فرانسه، سیف‌الاسلام را به «هذیان‌گویی» متهم کرد.

وی با تأکید بر این‌که پیروزی مخالفان نزدیک است، گفت که سیف‌الاسلام قذافی در رویا زندگی می‌کند.

در عین حال روز پنجشنبه یکی از مقامات رسمی مخالفان مسلح اعلام کرد که وزیر امور خارجه معمر قذافی از سوی مخالفان دستگیر شده است. وی با این‌حال توضیح بیشتری در این مورد ارائه نکرد.

در حال حاضر جست‌وجو برای یافتن محل اختفای معمر قذافی همچنان ادامه دارد و معترضان می‌گویند که به احتمال خیلی زیاد آقای قذافی همچنان در لیبی حضور دارد.

روسیه نیز شورای ملی انتقالی را به رسمیت شناخت

در عین حال روز پنجشنبه روسیه نیز با به رسمیت شناختن شورای ملی انتقالی به جمع ده‌ها کشوری پیوست که پیشتر حکومت معمر قذافی را فاقد مشروعیت شناخته و با شورای مخالفان همراه شده بودند.

روسیه روز پنجشنبه شورای ملی انتقالی را به رسمیت شناخت و خواستار تشکیل دولت، تنظیم قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات عمومی از سوی این شورا شد.

روسیه همچنین با تأکید بر وجود روابط دیپلماتیک میان دو کشور از سال ۱۹۵۵ تا کنون، تأکید کرد که فرض مسکو بر این است که تمامی توافقات و تعهدات دوجانبه‌ای که در سال‌های گذشته میان دو کشور منعقد شده، همچنان دارای اعتبار است.

الجزایر نیز اعلام کرده است زمانی که مخالفان معمر قذافی دولتی عمومی تشکیل دهند، آن‌ها را به رسمیت خواهد شناخت.

الجزایر که پیشتر گفته بود «به دلایل بشردوستانه» به برخی از اعضای خانواده معمر قذافی پناه داده بود، همچنین تأکید کرد که تصمیمی مبنی بر فراهم کردن مقدمات ورود معمر قذافی به خاک الجزایر ندارد.

قرار بر این است رهبران دهها کشور جهان روز پنجشنبه در پاریس در مورد آینده لیبی در نبود معمر قذافی به بحث بنشینند.

در آستانه برگزاری این نشست آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که فرانسه در صدد است حدود «۱.۵ میلیارد یورو» از اموال مسدود شده لیبی را در اختیار شورای ملی انتقالی لیبی قرار دهد.

انتظار می‌رود در این نشست که با حضور نمایندگان ۶۰ کشور جهان برگزار می‌شود مواردی نظیر رسمیت دادن به رهبران جدید لیبی، تأمین بودجه برای لیبی و آموزش نیروهای پلیس به بحث گذاشته شود.
XS
SM
MD
LG