لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۶

شورای انتقالی: قذافی همچنان تهدیدی برای لیبی و جهان است


یکی از مخالفان مسلح حکومت لیبی در ورودی مغازه ای در طرابلس که بر روی شیشه آن عکسی از معمر قذافی و پسرش سیف الاسلام که روی شانه او نشسته، چسبانده شده است.
یکی از مخالفان مسلح حکومت لیبی در ورودی مغازه ای در طرابلس که بر روی شیشه آن عکسی از معمر قذافی و پسرش سیف الاسلام که روی شانه او نشسته، چسبانده شده است.
رییس شورای ملی انتقالی لیبی روز دوشنبه معمر قذافی را، که هنوز مخالفان نتوانسته‌اند محل اختفایش را پیدا کنند، همچنان تهدیدی برای لیبی و جهان دانست و از نیروهای ناتو درخواست کرد تا به حمایت خود از مخالفان حکومت قذافی ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مصطفی عبدالجلیل که در نشستی با حضور وزرای دفاع کشورهای عضو ائتلاف نظامی علیه لیبی در دوحه قطر صحبت می‌کرد، گفت: «من از نیروهای ناتو و همپیمانانش می‌خواهم تا به حمایت خود [از مخالفان] در مقابل این حاکم مستبد ادامه دهند... او هنوز، نه فقط برای شورای ملی انتقالی که برای تمام جهان یک تهدید به شمار می‌رود.»

به دنبال اظهارات مصطفی عبدالجلیل فرمانده عملیات ائتلافی ناتو در لیبی نیز تاکید کرد که نیروهای ناتو همچنان به مأموریت خود در لیبی ادامه خواهند داد.

ساموئل لاکلیر با تاکید بر اعتقاد ناتو به نزدیک بودن سقوط قذافی گفت که منابع مالی نیروهای قذافی روز به روز در حال کاهش است و حکومت معمر قذافی دیگر قادر نیست دست به عملیات قاطع بزند.

وی همچنین تأکید کرد ناتو متعهد است که عملیات در لیبی را به نتیجه برساند.

فرمانده عملیات ائتلافی در لیبی با این‌حال تأکید کرد که مدت زمان عملیات ناتو تا ۲۷ سپتامبر، برابر با پنجم مهرماه، تعیین شده و تمدید این مدت باید در نشستی از سوی اعضای ناتو به تصویب برسد.

هم‌اکنون مخالفان مسلح معمر قذافی در طرابلس حضور دارند و به گفته آنها کنترل تمامی پایتخت را به دست گرفته‌اند.

روز یکشنبه، «احمد عمر بنی»، سخنگوی مخالفان در کنفرانسی در بنغازی اعلام کرد که نیروهای مخالف حکومت لیبی از زمان ورود به طرابلس «بیش از ۱۰ هزار زندانی» را آزاد کرده‌اند و تأکید کرد که همچنان از سرنوشت حدود «۵۰ هزار» تن دیگر خبری در دست نیست.

در عین حال گروهی از مخالفان به سمت «سِرت»، زادگاه معمر قذافی، در حرکتند و قصد دارند تا با محاصره شهر از اطراف و تنگ‌تر کردن حلقه محاصره، بر حامیان معمر قذافی در این شهر غلبه کنند.

جنگنده‌های ناتو نیز روز یکشنبه با پرواز بر فراز «سِرت»، مناطق مختلف این شهر را بمباران کردند.

برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال پنهان شدن معمر قذافی و خانواده‌اش در «سِرت» حکایت می‌کند.

پیشروی مخالفان به سمت زادگاه معمر قذافی در حالی ادامه دارد که روز یکشنبه دفتر آسوشيتدپرس در نيويورک اعلام کرده بود فردی که در تماس تلفنی با اين خبرگزاری خود را موسی‌ ابراهيم، سخنگوی معمر قذافی معرفی کرده گفته است که رهبر پيشين ليبی، فرزند خود، سعدی قذافی را به عنوان طرف مذاکره با معترضان برای تشکیل دولت انتقالی منصوب کرده است.

مخالفان معمر قذافی این پیشنهاد را رد کرده، و گفته‌اند که به عملیات خود برای «شکار معمر قذافی» ادامه خواهند داد.
XS
SM
MD
LG