لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

مخالفان قذافی: نیروهای قذافی کاملاً از طرابلس رانده شده‌اند


نیروهای مخالف قذافی در محله ابوسلیم طرابلس. ۲۵ اوت ۲۰۱۱.
نیروهای مخالف قذافی در محله ابوسلیم طرابلس. ۲۵ اوت ۲۰۱۱.
پس از چندین روز نبرد سنگین در شهر طرابلس، پایتخت لیبی و رانده شدن نیروهای هوادار معمر قذافی به‌دست مخالفان، اوضاع این شهر طی روزهای جمعه و شنبه آرام گزارش می‌شود.

در همین حال بنا بر گزارش‌ها، در حالی که نیروهای مخالف قذافی آماده حمله به شهر سِرت، زادگاه معمر قذافی واقع در ۴۵۰ کیلومتری شرق پایتخت می‌شوند سازمان ناتو در ۲۴ ساعت گذشته بر بمباران مواضع هواداران قذافی در سرت افزوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان پیمان آتلانتيک شمالی، ناتو، روز شنبه اعلام کرد که جنگنده‌های این سازمان طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ وسیله نقلیه و چهار هدف زمینی دیگر را در سرت بمباران کرده است.

نیروهای مخالف معمر قذافی که روز جمعه از گرد آوردن نیروهای خود در غرب لیبی برای «آخرین نبرد بزرگ» علیه هواداران قذافی خبر داده بودند روز شنبه اعلام کردند که «هم‌اینک طرابلس به طور کامل از افراد قذافی پاک شده است.»

گزارش‌های دیگر حاکی است افراد مسلح مخالف معمر قذافی روز شنبه موفق شدند کنترل گذرگاه مرزی رأس جدیر در مرز لیبی با تونس را در دست بگیرند که این گذرگاه از مسیرهای اصلی تدارکاتی در راه تونس به طرابلس است.

خبرگزاری مصری «منا» از قول منابع محلی خود در لیبی گزارش داده است که کاروانی شامل ۶ خودروی زرهی با اسکورت نیروهای وفادار به قذافی روز جمعه با عبور از مرز لیبی وارد الجزایر شده است و «ممکن است معمر قذافی، خود نیز در یکی از این خودروها بوده باشد.»

اما این گزارش از سوی دیگر منابع تأیید نشده و خبرگزاری دولتی چین، شینهوا، نیز پس از تماس با مقام‌های لیبیایی و الجزایری از تأیید نشدن این گزارش از سوی این مقام‌ها خبر داد.

با فروکش کردن درگیری‌های شدید در طرابلس خبرنگاران از وضعیت ناگوار حاکم بر این شهر خبر می‌دهند و بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، شمار زیادی از جنازه‌ها هنوز در برخی خیابان‌های طرابلس به‌ویژه در منطقه «باب‌العزیزیه» بر زمین مانده‌اند.

این خبرگزاری می‌افزاید که بر روی اجساد آثار ضرب‌وشتم، مثله کردن و اعدام‌های سریع دیده می‌شود که نشانگر خشونت زیادی است که هر دو طرف درگیری نسبت به یکدیگر اعمال کرده‌اند.

هم‌چنین گزارش می‌شود که آب و برق در بیشتر مناطق پایتخت لیبی هم‌اینک قطع شده است و خودروهای در حال سوختن و بوی تعفن آشغال‌ها زندگی عادی شهر را مختل کرده است.

شورای ملی انتقالی لیبی که قصد در دست گرفتن حکومت این کشور را دارد هم‌اینک در حال جابه‌جایی مقر خود از بنغازی، شهر دوم لیبی واقع در شرق، به طرابلس است و این شورا تا روز پنج‌شنبه موفق شد نیمی از هیئت مدیره خود را به طرابلس منتقل کند.
XS
SM
MD
LG