لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

شورای انتقالی لیبی پیشنهاد قذافی برای گفت‌وگو را رد کرد


مخالفان معمر قذافی ليبی که در حال پيشروی نظامی در اطراف طرابلس هستند، پيشنهاد معمر قذافی برای گفت‌وگو و تشکيل دولت انتقالی را رد کردند و گفتند به عمليات خود برای «شکار معمر قذافی» ادامه خواهند داد.

به گزارش آسوشيتدپرس، مخالفان حاکميت ليبی روز يکشنبه توانستند «بن جواد» را به تصرف خود درآورند و طرفداران معمر قذافی را مجبور کردند پس از چند روز مقاومت، محل درگيری را ترک کرده و به سمت سرت، فرار کنند.

مخالفان همچنين هشدار دادند که به سمت «سرت» که زادگاه قذافی است حرکت می‌کنند و اگر سران قبايل منطقه تسليم نشوند، با درگيری نظامی روبرو خواهند شد. مخالفان تا اين لحظه توانسته‌اند طرابلس را به تصرف کامل خود درآورند.

محمد الرجالی سخنگوی مخالفان در شرق ليبی روز يکشنبه به آسوشيتدپرس گفت: «ما راهی شهر سرت هستيم و فقط از قبايل می‌خواهيم تسليم شده و در مقابل ورود ما مقاومت نکنند.»

محمود شمام وزير اطلاعات تشکيلات مخالفان در بنغازی با رد پيشنهاد معمر قذافی به آسوشيتد پرس گفت: «بگذاريد يک چيز را کاملا مشخص و تصريح کنم: ما آنها (قذافی و همراهانش) را به رسميت نمی‌شناسيم. آنها برای ما به مثابه جنايتکاران فراری هستند. تنها کاری که ما می‌کنيم، اين است که خيلی زود آنها را دستگير خواهيم کرد.»

وی افزود: «صحبت از تشکيل دولت انتقالی از سوی معمر قذافی، خواب خوشی است که ديکتاتوری (معمر قذافی) و اطرافيانش دارند برای خود می‌بيننند و برای ما معنی ندارد.»

در همين حال آثار کشتار نيروهای قذافی پيش از سقوط طرابلس به چشم می‌خورد. مخالفان هفته گذشته جسد ۵۰ تن از غيرنظاميانی که توسط «گردان خميس» که تحت نظر خميس، يکی از پسران قذافی است، کشته شده بودند را پيدا کردند.

مبروک عبدالله از غيرنظاميانی که در اين کشتار جان سالم به در برده به آسوشيتدپرس گفت: «نيروهای دولتی حدود ۱۳۰ تن از مردم معترض را دستگير کرده و به نزديکی يک پايگاه نظامی انتقال دادند. با نزديک شدن نيروهای مخالفان و وقتی قصد فرار داشتيم، همه ما را به گلوله بستند.»

شواهد حاکی است نيروهای وفادار به معمر قذافی پيش از ترک طرابلس، مخالفان و دستگير شدگان را به گلوله بسته و کشته‌اند. آمار ۲۰۰ تن از اين کشته‌ها از اجساد به دست آمده معلوم و مشخص شده است.

گزارشگران همچنین از آزار و اذیت سربازان زخمی شده و هواداران معمر قذافی از سوی شورشیان خبر داده‌اند.

پيشتر دفتر آسوشيتدپرس در نيويورک اعلام کرده بود فردی که در تماس تلفنی با اين خبرگزاری خود را موسی‌ ابراهيم، سخنگوی معمر قذافی معرفی کرده و صدايش همانند صدای موسی ابراهيم بوده، گفته است که رهبر پيشين ليبی، فرزند خود، سعدی قذافی را به عنوان طرف مذاکره با معترضان برای تشکيل دولت انتقالی منصوب کرده است.

معمر قذافی پيشتر هرگونه مذاکره را رد کرده بود و گفته بود «تمامی مخالفان را مانند موش‌های صحرايی خواهد کشت.»

محمد الفورتيه، فرمانده مخالفان مسلح در مصراته به خبرگزاری فرانسه گفته است که نيروهای مخالف روز يکشنبه به سمت سرت به راه افتاده و در حال پيشروی به سمت اين شهر هستند.

شهر سِرت در فاصله ۴۵۰ کيلومتری شرقی طرابلس قرار دارد و ظن آن می‌رود که معمر قذافی و خانواده‌اش در آنجا حضور داشته باشند.
XS
SM
MD
LG