لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

«معمر قذافی خواستار مذاکره برای تشکیل دولت انتقالی است»


معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی
معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی
در حالی که مخالفان مسلح حکومت لیبی می‌گویند که به ۳۰ کیلومتری شهر «سِرت»، زادگاه معمر قذافی رسیده‌اند، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سخنگوی رهبر سابق لیبی گزارش داده که آقای قذافی خواستار مذاکره با مخالفان برای ایجاد تشکیل دولت انتقالی است.

به گزارش شبکه‌ خبری الجزیره، دفتر آسوشیتدپرس در نیویورک اعلام کرده است فردی که در تماس تلفنی با این خبرگزاری خود را موسی‌ ابراهیم، سخنگوی معمر قذافی معرفی کرده و صدایش همانند صدای موسی ابراهیم بوده، گفته است که رهبر پیشین لیبی، فرزند خود، سعدی قذافی را به عنوان طرف مذاکره با معترضان برای تشکیل دولت انتقالی منصوب کرده است.

به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس در این تماس تلفنی گفته شده است که آقای قذافی همچنان در لیبی به سر می‌برد.

این گزارش در حالی منتشر شده که هفته گذشته معمر قذافی تأکید کرده بود تا آخرین لحظه با مخالفان مبارزه خواهد کرد و قبایل لیبی را به قیام مسلحانه دعوت کرده بود.

با این‌حال چند روز پیش از این، شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز که می‌گوید از طریق پست الکترونیک با سعدی قذافی در ارتباط است، گزارش داده بود که آقای قذافی از طریق ایمیل تمایلش به مذاکره برای ایجاد آتش‌بس را ابراز کرده است.

به گزارش سی ان ان، در این ایمیل سعدی قذافی تأکید کرده است که اگر آتش بس در طرابلس اعلام نشود، به زودی «دریای خون» به راه خواهد افتاد.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که از دیگر سو مخالفان مسلح که می‌گویند کنترل طرابلس را به طور کامل در دست گرفته‌اند در حال پیشروی به سمت «سِرت»، زادگاه معمر قذافی، هستند؛ شهری که هنوز کنترل آن در دست نیروهای طرفدار قذافی است.

محمد الفورتیه، فرمانده مخالفان مسلح در مصراته به خبرگزاری فرانسه گفته است که نیروهای مخالف روز یکشنبه کنترل شهر «بن‌جواد» را به دست گرفته و در حال حاضر نیز گروهی از مخالفان که از مصراته به سمت «سرت» در حرکت هستند، در ۳۰ کیلومتری غرب «سِرت» بوده و در حال پیشروی به سمت این شهر هستند.

شهر «سِرت» در فاصله ۴۵۰ کیلومتری شرقی طرابلس قرار دارد و ظن آن می‌رود که معمر قذافی و خانواده‌اش در آن‌جا حضور داشته باشند.

دیده‌بان حقوق بشر: نیروهای قذافی احتمالا پیش از ترک طرابلس موجی از کشتار به راه انداخته‌اند

مدیر بخش آفریقای شمالی سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرده است که به نظر می‌رسد نیروهای قذافی پیش از ترک طرابلس دست به کشتار زندانیان و شهروندان زده‌اند.

سارا لی ویتسون در این بیانیه آورده است: «شواهدی که تا کنون موفق به جمع‌آوری آن‌ها شده‌ایم، قویا حاکی از آن است که نیروهای حکومتی قذافی در زمان سقوط طرابلس موجی از کشتار خودسرانه را به راه انداخته‌اند.»

به گزارش این سازمان که مقر آن در نیویورک است، نیروهای حامی معمر قذافی «دستکم ۱۷ فرد بازداشتی» و «ده‌ها شهروند» را به قتل رسانده‌اند.

خبرگزاری‌ها از کشف «بیش از ۵۰ جسد سوخته»‌ در جنوب طرابلس خبر داده‌اند. شبکه خبری بی‌بی‌سی گزارش کرده است که به گفته ساکنان منطقه «صلاح‌الدین»، این اجساد متعلق به شهروندانی است که سه شنبه هفته گذشته به فرمان خمیس قذافی، یکی از فرزندان معمر قذافی، به قتل رسیده‌اند.

در عین حال آسوشیتدپرس گزارش کرده است که روز شنبه در بیمارستانی در طرابلس ده‌ها جسد متلاشی شده کشف شده است.

خبرگزاری فرانسه از کشف ۸۰ جسد در این بیمارستان خبر می‌دهد و این در حالی است که گزارشگر بی‌بی‌سی در طرابلس می‌گوید که تعداد اجساد «بیش از ۲۰۰ تن» بوده است.

هنوز دلیل مرگ این افراد مشخص نیست. برخی بر این باورند که این افراد به دلیل نبود کمک های پزشکی جان خود را از دست داده‌اند و برخی دیگر معمر قذافی را مسئول کشته شدن این افراد می‌دانند.

خطر بحران انسانی در طرابلس

در عین حال گزارش‌های دریافتی از لیبی حکایت از آن دارد که خطر بحران انسانی طرابلس را تهدید می‌کند.

برپایه گزارش‌ها، آب، غذا، دارو و مواد سوختی در شهر کمیاب است و توده‌های زباله در سطح طرابلس تلنبار شده‌اند.

در حال حاضر اصلی‌ترین منبع تأمین آب آشامیدنی طرابلس مسدود شده است. مخالفان می‌گویند به دلیل وجود گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر آلوده شدن آب آشامیدنی طرابلس به دست نیروهای حامی معمر قذافی تصمیم به چنین اقدامی گرفته شده است.

قرار بر این است که یک کشتی حامل آب آشامیدنی و سوخت در چند روز آینده در بندر طرابلس کناره بگیرد.

شورای ملی انتقالی لیبی همچنین گفته است که از روز یکشنبه «۳۰ هزار تن» بنزین در طرابلس توزیع خواهد شد و تا ۴۸ ساعت آینده نیز گاز برای مصارف خانگی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

روز شنبه مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای انتقالی لیبی خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه به طرابلس شد.
XS
SM
MD
LG